Enyhítheti-e a pedagógushiányt az új tanárképzési rendszer?

Morgolódunk, morzsolódunk

Belpol

Szeptembertől új, rövidebb tanárképzésben kezdik meg tanulmányaikat a felsőoktatásba frissen bekerülő pedagógusjelöltek. Az oktatók egy része attól tartott, hogy az átalakítással a kormány a középiskolai tanterv szintjére akarja „lebutítani” az egyetemi tananyagot. A gyakorlatban ez nem így lesz, de az új rendszer önmagában aligha segít az égető tanárhiányon.

„Találja ki, hol fog tanítani az egyik legtehetségesebb végzős kémiatanár szakos hallgatóm!” – fordul hozzám beszélgetésünk egy pontján Szalay Luca, az ELTE adjunktusa. „Külföldön?” – próbálkozom a kézenfekvő válasszal, de a valóság, ha lehet, ennél is lehangolóbb: kutyaiskolában.

Az ELTE Kémiai Intézetének oktatója néhány hete érdeklődött a végzős kémiatanár szakos hallgatóknál az elhelyezkedési terveikről. Előreláthatólag tizenegyen szereznek diplomát júniusban, holott gólyaként mintegy negyvenen indultak. Az idei tizenegy végzős tanárjelöltből öt-hat mondta azt, hogy a közoktatásban tervez elhelyezkedni, a többiek az ipar, esetleg a magánoktatás felé tájékozódnak. „A szóban forgó kislány talán vállal majd magántanítványokat, és halvány reményt ad, hogy azóta két alapítványi gimnáziumba azért elment állásinterjúra, de amikor megkérdeztem, azt mondta, hogy a tanári hivatásból nem tudna megélni, ezért gondolkodik kutyaiskolában. Ez eléggé megrázott, mert nagyon tudja a kémiát, élvezi a tanítást és az isten is a katedrára teremtette” – mondja Szalay Luca.

A kép országosan is hasonló. Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke szerint az elmúlt évek trendjei alapján a diplomát szerző pedagógusjelölteknek körülbelül a fele helyezkedik el a közoktatásban, és a pályakezdő tanároknak megint csak az 50 százaléka marad tartósan az iskolákban, a többiek még gyakornokként feladják, nem teszik le a minősítő vizsgát, így nem kerülnek be az életpálya Pedagógus I. fokozatába. „Ez nyilvánvalóan kevés az utánpótláshoz” – mondja Totyik. Főleg úgy, hogy a pedagógustársadalom el­öregszik, egyre többen érik el a nyugdíjkorhatárt, a pálya pedig egyre kevesebbeket vonz. Az idén 11 978-an jelentkeztek pedagógusképzésre, 8678-an jelöltek meg első helyen valamilyen tanári szakot. Ezek a számok több mint ezer fővel elmaradnak a tavalyi jelentkezési adatoktól, a 2014 és 2019 között tapasztalt felfutáshoz képest pedig még látványosabb a visszaesés (a 2016-os csúcson 20 ezren jelentkeztek pedagógusképzésre, 16 ezren első helyen).

Az újonnan felvett hallgatók szeptembertől már egy átalakított tanárképzésbe kerülnek. A legfontosabb változás, hogy a tanárképzés egységesen ötéves (10 féléves) lesz. Jelenleg a legtöbben 12 félévet tanulnak; van 10 vagy 11 féléves képzés azoknak, akik (legalább az egyik szakjukon) csak a tizedik évfolyamig szeretnének tanítani, de ezt kevesen választják. A képzés lerövidítésének nem mindenki örül az egyetemeken, mert a változtatással csökken a szakmai kreditek és ezzel a szakmai órák száma. Eddig egy kétszakos tanár 130-130 szakmai kreditet szerzett a két tantárgyából, szeptembertől ez 105-105 kreditre módosul, és ebben benne vannak a szakdolgozatért kapottak is. Ennél is nagyobb visszhangot váltott ki a kormány azon törekvése, hogy az egyetemi tanárképzést a 2020-ban elfogadott Nemzeti alaptantervhez (NAT) igazítsa.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."