MSZP, Köztársaság tér: "Az már zárva"

  • Galántay Géza
  • 2004. június 17.

Belpol

A Köztársaság teret ott hagytuk el bõ két évvel ezelõtt, a 2002-es választások második fordulójának éjszakáján, hogy az egybegyûltek szívérõl nagy kõ esett le, mert Orbán Viktor egy kicsit engedte õket örülni. A legkevesebb, hogy a kõ most visszagördült.

A szocialista pártháznál kevés nyomasztóbb helyet találhatott volna magának az ember múlt vasárnap este a városban. Az újságírókat még véletlenül sem engedték fel a párt agyközpontját raktározó második emeletre, minek következtében csak a földszinten és az elsõ emeleti folyosón hághatott firkász biztonsági õr lábára (ez utóbbiból mintha még a szokásosnál is több lett volna), és lehelt aktivista forró sóhajt külföldi diplomatanyakba. Eléggé nehezen lehetett levegõt kapni, és az sem volt a legjobb minõségû.

Még jó, hogy nem sok idejük maradt kínozni magukat. Azt mintha senki nem gondolta volna komolyan, hogy akár nyerhetnek is: sem a kampányban, sem úgy kilenc óra tájban. Ez - különösen a végleges eredmények ismeretében - dicséretes ön- és népismeretrõl árulkodik, ugyanakkor egyszer, nem is olyan soká talán érdemes lenne elgondolkodni azon: a nagy ruhán kívül mi a fenére is számíthat az a párt, amelyik elnöke a kampányban nyilvánosan döntetlenben reménykedik, és egy kis vereséget már jó eredménynek tartana, és egyáltalán, amelyik már hetek óta azt könyörgi: jaj, csak ne tessenek nagyon elpáholni minket! (Az egyetlen szocialista politikus, aki nyilvánosan is nyerni akart, Gyurcsány Ferenc volt.)

Az a négyszázezer szavazat viszont, amivel kevesebbet kaptak a Fidesznél, nagyobb pofon még a vártnál is. A 12-9-2-1 befutó hivatalos megerõsítésével mintha pánikport szórt volna egy nagy kéz a ventilátorba. Pedig nem is volt ventilátor. Rövidebb-hosszabb ideig ott volt mindegyik szocialista miniszter, és egyik sem mosolygott. Ott volt Horn Gyula, és õ sem. Fél tizenegytõl az lett a kérdés: ki hogyan tudja eltünteni vonásairól a rémületet, és ki tudja hitelesebben azt írni az arcára: ugyan már, nem történt semmi komoly, bolhacsípés az egész, megyünk tovább.

A következõ magyarázatokat hallottuk.

Kovács László szerint a vereség nem is olyan vészes, ha egy mandátum nem oda, hanem ide leng, a kormánypártok ikszre hozzák a meccset.

Ez butaság, és nagyon rossz duma. Az MSZP-t tönkreverték, négyszázezer fával, ráadásul úgy, hogy alacsony volt a részvétel. (Apropó: mikor botozzák meg végre azokat a sarlatánokat az Erkel Színház elõtt, akik feszt azzal jönnek, hogy az alacsony részvétel az MSZP-nek kedvez? Miközben 1998-ban, amikor alacsonyabb volt a részvétel, mint 2002-ben, simán kikaptak? És hogy az MSZP a listán mindig erõsebb, mint az egyéni körzetekben?) Kovács Lászlóról egyébként már elég régóta nagyon ronda pletykákat terjesztenek szocialista bennfentesek; és lehet, hogy mind szemenszedett hazugság, de az akkor is kérdés, vajon

meddig maradhat

valaki egy szervezet élén, ha a beosztottai szörnyû dolgokat fecsegnek róla nagy meggyõzõdéssel?

Kovács tehát azt állítja, szinte meg se verték õket. Jó, hogy míg ki nem derül kellõ nyomatékkal ennek az ellenkezõje, vagyis a valóság, talán õt sem akarják megfosztani elnöki stallumától. Mert ha kiderül, akkor - 2002-es érdemeire való tekintet nélkül - egyetlen logikus következtetés adódik: a távozás.

A mi szavazóink otthon maradtak - hangzott egy újabb magyarázat, változatos szájakból.

Ez is marhaság, sajnos. Az a szavazó, aki otthon marad, az senkinek nem a szavazója, hanem õ a nem szavazó. Lehet, hogy az a közel négyszázezer választópolgár, akik most az MSZP-nek hiányoztak a döntetlenhez, két éve mind a szocialistákra voksoltak: de ettõl õk még nem az MSZP szavazói. Hisz akkor most is elmentek volna szavazni az MSZP-re. Q. e. d.

Ennek a magyarázatnak némiképp ravaszabb változata hangzott el fél tizenegy tájban a miniszterelnök sajtótájékoztatóján.

Az otthon maradóknak igazából semmi bajuk sincs a kormánnyal. Látják, hogy végzi a dolgát, minek zsibbasszák az agyukat holmi szavazgatással.

Cöcö. Nem is az, hogy Orbán is ugyanezt mondta pár nappal a választás elõtt, legfeljebb nem pont így értette ("aki otthon marad, az a szocialistákra szavaz"), de honnan tudja ezt a miniszterelnök? És ha az emberek olyan fene elégedettek, vagy legalább egy kicsit elégedettek lennének a kormánnyal, ugyan mibe tartott volna elvonszolni a valagukat ezen a ronda esõs vasárnapon a legközelebbi urnáig?

A negyedik magyarázat szintén a miniszterelnöki ajkat hagyta el, és némiképp ellentmond a fentinek. A kormány végig fogja vinni a megkezdett reformokat - fogadta meg Medgyessy Péter úgy fél tizenegykor. A kormány (kormánypárt?) gyenge szereplésének oka abban keresendõ tehát, hogy

fájdalmas reformokat

indított útjára, s ezért népszerûtlenné vált. Nos, ez akár jó szöveg is lehetne - ám a reformok és a népszerûségvesztés közti oksági láncolatból mintha a reformok mint tényvalóság hiányoznának. Viszont az is igaz, hogy amíg sokan gondolják úgy, hogy reformok vannak, addig ezekben az emberekben fel sem merül, hogy változtatni kellene a kormányon: hisz a kormány épp reformál, és reformálás közben senki nem szereti, ha cseszegetik.

További magyarázatként - neveket tapintatból nem írunk - még elhangzott a negatív Fidesz-kampány is, de erre annyian legyintettek, hogy egész légvonat keletkezett.

A miniszterelnök és Kovács pártelnök beszéde alatt egyébként a két férfiú mögötti teret a színpadon szocialista fiatalokkal rendezték be, egészen a falig. 'k bizonyára nagyon örültek, hogy tapéta lehetnek ilyen fontos magyarázatok elmondásakor: és annyira mosolyogtak, hogy majdnem elsírták magukat.

Azt sem a sajtótájékoztatón, sem a különféle tévéknek, rádióknak nyilatkozva nem mondta senki, hogy ezt nagyon elcsesztük, nem tudjuk még, hogy hol, de igyekszünk kideríteni, és kitalálni valamit. Legalábbis én nem hallottam.

Igaz, én hamar haza is mentem. A pártház elõtt két vadonatúj, ám nem fiatal szocialista EP-képviselõ tiblábolt, számos fiatal, ám nem EP-képviselõ szocialista társaságában. "Menjünk az ilyen pubba." "Nem, oda ne menjünk." "Akkor menjünk az olyan presszóba." "Az bezárt 11-kor." "Nem zár be." "Akkor menjünk a..."

Nem gyõztem kivárni, végül merre indultak el. Lehet, még mindig ott toporognak.

Galántay Géza

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.