Nagymaroson a városi alapítvány felmérette, hogy a lakosok elégedetlenek a polgármesterrel és a testülettel

Belpol

Két kutatást is végeztek 4 millió forint pályázati pénzből. A válaszadók szerint rossz állapotban van a település, nem működik jól az önkormányzat.

Kirívóan magas az általános, valamint a polgármesterrel és a képviselő-testülettel szembeni elégedetlenség Nagymaroson – derül ki egy minap közzétett kutatásból, melyet a városi alapítvány készíttetett. Az elemzés szerint az önkormányzat által létrehozott Nagymaros Város Fejlesztéséért Közhasznú Alapítvány „által elnyert kommunikációs pályázat” megvalósításakor a lakosság elégedettségét, a helyben élőket leginkább foglalkoztató kérdéseket, valamint a legfontosabb stratégiai területeket mérték fel.

A Facebook a sátán műve

2022. október 20-án és 21-én 25 nagymarosi lakos és hét önkormányzati képviselő, vagyis összesen 32 fő interjúztatása történt meg. A felmérés számos témát érintett, cikkünkben elsősorban a városirányításra szoritkozunk. 

E szerint egyebek mellett az alábbi állítások hangzottak el a felmérés során az önkormányzat vezetését illetően:

  • Futnak a problémák után.
  • „Nullkilométeres az önkormányzat.”
  • A képviselők egy kivétellel tapasztalatlanok, jellemző a kompetenciahiány, sokszor akadékoskodással lassítják a döntési folyamatokat.
  • Koncepciótlanság, fejetlenség.
  • Ötlet- és pénzhiány,
  • Nincs, aki kiadja és számonkérje a feladatokat.
  • Nincs elég erőforrás, kevés az önkormányzati dolgozó, nincsenek szakemberek.
  • A hivatalban nem nagymarosiak dolgoznak, így nem tudják, hová nyúljanak, hogy eredményt érjenek el.
  • Nem jók a pályázatokban, volt, hogy önhibájukból lemondtak a pályázatról.
  • Elhanyagoltak az önkormányzati ingatlanok.
  • Széthúzás van a képviselők között.
  • A rendezvényeken csak a polgármester és egy-két képviselő van ott, az, aki utálja a polgármestert, el sem megy.
  • Nem döntenek, félnek a döntéstől, csak az van, hogy mit miért nem lehet.
  • A döntési mechanizmusok bizonytalanok és lassúak. 

Nehéz ebben a kategóriában olyan pozitív állításokat találni, melyek a felmérésben résztvevő több személytől is elhangoztak, de a megkérdezettek leginkább a jegyző és a német nemzetiségi önkormányzat munkáját dícsérték.

Az elemzésből kiderül az is, hogy a nagymarosiaknak nem szeretnék, hogy már többen költözzenek be a településre; a város„megtelt”, a közterületek „gondozatlanok, gazosak, gazdátlanok”, az utak rossz állapotban vannak, a helyi közlekedés pedig „katasztrófa”, főleg a hétvégén a beáramló turisták miatt.  

A kutatás helyi kommunikációt vizsgáló állításait érdemes még külön elemezni. Többek szerint „a helyi újság fizetős, így el sem jut az emberek nagy részéhez” – „miért lehet az, hogy más településeken ingyenes itt még azért is fizetni kell”. voltak, akik azt állították, Heinczinger Balázs polgármester a ciklus elején még használta a Facebookot, „ma már a sátán művének tartja – fél év alatt bezárkózott”. 

 
Minden szombat délelőtt helyi termelői és kézműves piacot tartanak a főtéren Nagymaroson
Fotó: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán

Alacsony az elégedettségi index

A lakosság minél nagyobb arányú bevonásának érdekében az alapítvány online és offline is elérhető kérdőíves kutatást is végeztetett. A kitöltők közül 565 tartoztak a célcsoportba, ugyanis ennyien jelöltek meg nagymarosi lakhelyet. (Nagymaros lakossága 5042 fő körüli, vagyis a település lakóinak mintegy 10 százaléka töltötte ki a kérdőívet.) 

A válaszok alapján az egészségügyi ellátással és a helyi rendezvényekkel kiugróan elégedettek (61 és 50 százaléknyian), a polgármesteri hivatal ügyintézésével, a zöldfelületek és közterületek karbantartásával, a sportfejlesztésekkel, a helyi környezetvédelmi intézkedésekkel, az útfelújításokkal, valamint az önkormányzati vagyongazdálkodással pedig elégedetlenek voltak a válaszadók (54, 76, 54, 62, 91 és 70 százaléknyian). Az általános elégedettségen túl a településvezetés, vagyis a polgármester és a képviselő-testület munkájával kapcsolatos elégedettségre is rákérdeztek. Az elégedettségi indexek az alábbiak szerint alakultak: 

  • Az általános elégedettség 32 százalékos, 
  • a polgármester munkájával kapcsolatos elégedettség 34, 
  • a képviselő-testület munkájával kapcsolatos elégedettség 28 százalékos. 

A felmérésből kiderüllt, a kitöltők 45,8 százaléka a Nagymarosiak Facebook-csoportból tájékozódik, amely az elsődleges kommunikációs forrás. A második legnépszerűbb csatorna a helyi újság, a harmadik a polgármesteri Facebook-oldal, a negyedik az önkormányzati weboldal. (A teljes kutatás itt érhető el.) 

Kiss Károly önkormányzati képviselő lapunk megkeresésére elmondta, a nagymarosi képviselő-testület által 2004-ben alapított Nagymaros Város Fejlesztéséért Közhasznú Alapítvány négymillió forintot nyert el a Miniszterelnökség egyik pályázatán a kutatás elvégzésére. A képviselő úgy fogalmazott, teljesen megérti, hogy így értékelték a polgármester és a testület munkáját a válaszadók – mondta ezt úgy, hogy ő is a testület tagja.

„Nem úgy ismerem a polgármestert, mint aki ezután lemondana”

– tette hozzá. 

Kiss Károly szerint nagyon nehezen lehetett „kiénekelni” a polgármestertől, hogy közzé tegyék a dokumentumot, miközben áprilisban azt mondta, hogy már egy hete nála van, a kutatást végző vállalkozó az együttműködési megállapodás alapján pedig február végi teljesítéssel vállalta a munkát. Aztán a minap egyszer csak kikerült a kutatás az önkormányzat oldalára, vélhetően a lakossági nyomás hatására, ugyanis a közösségi felületeken pedzegették, hogy mi lehet vele. Az önkormányzati képviselő hozzátette, az alacsony elégedettségi index már korábban is ismert volt, „nem tudja mire volt ez a nagy titkolózás”. Kiss úgy vélte, habár az eredmény a polgármester kudarca elsősorban, nem teljesen a sajátja, mert a képviselő-testület hanyagsága, alkalmatlansága domborodik ki belőle. 

Levélben fordultunk a város polgármesteréhez, aki cikkünk megjelenéséig nem válaszolt megkeresésünkre. Ugyanakkor Heinczinger Balázs Nagymaros hivatalos Facebook-oldalán az alábbi közleményt adta ki a közelmúltban: „Aktívak voltak a nagymarosiak, több mint 600 lakostársunk vett részt a 2022. október - 2023. január között zajló lakossági egyeztetésen, emellett a kutatók 32 személlyel készítettek mélyinterjút is. A kutatás régóta várt kiértékelése – ami megtalálható honlapunkon – nagyban segíti a városért dolgozókat, hogy az üzemeltetési és fenntartási feladatok mellett mely lakossági igényekre fókuszálva végezzék a munkájukat. Célunk, hogy a közösség által megjelölt témákban hétről hétre felmutatható eredményekről számoljunk be”

A Narancs.hu az elmúlt hetekben többször is foglalkozott a dunakanyari kisvárossal. Megírtuk: Heinczinger Balázs polgármester vélhetően szabálytalanul vett fel költségtérítést, ami miatt a közelmúltban visszautalt egy kétmillió forint feletti összeget az önkormányzat számlájára. Az eset miatt feljelentés is született, a rendőrség pedig hivatali visszaélés gyanúja miatt eljárást indított. Cikkünkben megemlítettük, az ügyben a település előző vezetője, Petrovics László is érintett lehet. 

Heinczinger Balázs egyébként 2021 márciusában azzal került be a hírekbe, hogy a nemzeti ünnep alkalmából egyebek mellett azt mondta: korunk hódítói a lelkünkért küzdenek, vagyis családnak állítják be a legfurcsább dolgokat és értelmetlen nyűgnek a gyerekvállalást. „Fel sem lehet sorolni, hányféle nemet találtak már ki, pedig olyanból csak kettő van: a férfi meg a nő” – fogalmazott. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk