Termelésből kivont agrármilliárdok Lázárnál

Nagyüzemi hadüzenet

  • Tamás Gábor
  • 2015. február 28.

Belpol

A Miniszterelnökséghez vándorol az agrártámogatási pénzek jelentékeny része. A várhatóan lapzártánk után megjelenő rendeletek következtében az ágazati nagyvállalkozások évi 20 milliárd forint támogatástól esnek el, ami miatt emelkedhetnek az élelmiszerárak.

Tavaly május végén még a szűkebb szakmán belül is kevesen értették, miért kerül át a vidékfejlesztési ügyek felügyelete a Lázár János irányításával felálló Miniszterelnökséghez. A helyzet az eljárási ügyekben is sajátos viszonyokat teremtett, hiszen az európai uniós klauzula szerint az uniós támogatásokért felelős intézménynek (Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Hivatal) mind a működéséért, mind a személyi kinevezéseiért az agrárminiszter, azaz Fazekas Sándor, a Földművelésügyi (korábban Vidékfejlesztési) Minisztérium vezetője felel. Az ő hivatalát a tavalyi kormányalakítás szimpla végrehajtóvá vékonyította, míg az úgynevezett „puha”, vagyis a tagországoknak nagy beleszólást engedő vidékfejlesztési keretek igazgatása átkerült Lázárhoz. Jelenleg nincs kinevezett és véglegesített vezetője a vidékfejlesztési hivatalnak, az időközben Kecskemétre költöztetett miniszterelnöki stábnak pedig egyelőre nem sikerült elfogadtatnia az Európai Unióval a következő évekre szóló vidékfejlesztési koncepciót. Mindez természetesen a pénzről szól – nagyon sok pénzről. Olyan pénzről, amit valakiktől el kell venni, hogy másnak jusson.

Az átszervezés formai hátterét az uniós agrártámogatási rendszer jelentős változása adja: a nagy területeken növénytermesztéssel foglalkozó gazdaságok lényegesen kevesebb automatikus támogatáshoz jutnak, mint korábban.

 

Buli

Ez az elvonás nem marad a közösségi kasszában, az így felszabadult összegeket a tagországok vidékfejlesztési, környezetgazdálkodási és ágazati fejlesztésekre használhatják fel. A helyzetet árnyalja, hogy maga a normatív támogatás is csökken, de egy bizonyos területhatárig a tagországok más forrásból kiegészíthetik a keretet úgy, hogy a kis- és középgazdaságokat ne érje veszteség.

A tíz évvel ezelőtti nagy közösségi bővítés után hamar kiderült, hogy az EU-ba belépők agrárszubvenciói még a szakaszos, lépcsőzetes bevezetéssel is alaposan bezavarnak a már akkor sem acélosan működő rendszerbe. A pénzügyi terheket elbírta volna az uniós büdzsé, de a termelés szerkezete a kényelmes és szinte bombabiztos bevételt hozó növény­termesztés irányába mozdult el. A belépő gazdák hamar rájöttek, milyen nagy buliról van szó: aki húsz hektárnál nagyobb területet használ (akár úgy is, hogy nem vet bele semmit), milliós nagyságrendű támogatást kasszírozhat. (Tavaly Magyarországon egy hektár normatív támogatása 230 euró – 68 ezer forint – volt.) A közösség egészét tekintve az állattenyésztés, tejtermelés és az olyan kézimunka-igényes ágazatok, mint például a zöldség-gyümölcs termesztés, visszaszorultak. Mindeközben az uniós élelmiszerpiac a tengerentúli, távol-keleti importőrök célterületévé vált, ráadásul egyre aggasztóbb statisztikák jelentek meg a közösség vidéki foglalkoztatási helyzetéről. Az utóbbi számok azt is mutatták, hogy az európai gazdatársadalom folyamatosan öregszik, a kényelmes szubvenciós rendszer miatt pedig a vállalkozók szinte kizárólag a nagy hozamú és kevés kockázatot hordozó gabonatermesztésre álltak be, ami kevés munkaerőt igényel, és környezetgazdálkodási szempontból sem kedvező.

Hosszas viták után végül megszületett a döntés: a tavalyi átmeneti évvel kezdődő, 2020-ig tartó költségvetési ciklusban az alaprendszer változatlan marad, de a pénzt ezután máshogy számolják.

A „háromlábú” uniós támogatási rendszer (normatív termelési szubvenciók, vidékfejlesztési források és a – kismértékben – nemzeti kiegészítések) degressziós eleme, amit túlnyomó többségben a földalapú támogatások tettek ki, a jövőben tehát módosul. Lesz felső határa, mégpedig 150 ezer euró. Az ezen felüli támogatást a tagországoknak minimum 5 százalékkal csökkenteni kell, de aki akarja, az egészet elvonhatja – ez fog nálunk is történni.

 

Határok

A 150 ezer eurón túl csak az úgynevezett „zöldítés” után jár földalapú támogatás, vagyis az lesz rá jogosult, aki a földterületén többféle kultúrát termeszt; ez az összeg Magyarországon a normál földalapú támogatás mintegy 30 százaléka lesz. (A cégek többsége könnyedén teljesíteni tudja majd a változatos termelésre vonatkozó, viszonylag egyszerű feltételeket.) Nálunk az 1200 hektárnál nagyobb területet művelő vállalkozás, vagy az, akinek a támogatása átlépi az uniós szinten meghatá­rozott 150 ezer eurót, csak ezt a faj­ta pluszforrást igényelheti. A 150 ezer eurós elvi határt egyébként 1037 hektáros üzemméretnél lehet meghúzni, azaz a kabinet hektáronként 144–146 eurós alaptámogatással számol (ehhez jöhet a zöldítési 30 százalék). 1037–1200 hektár között e 144–146 euró 5 százalékát vonnák el, 1200 hektár fölött pedig a száz százalékát. Mindent egybevetve a jövőbeni területalapú támogatás összege a jelenlegi mintegy kétharmada lesz, amit kiegészíthet a „zöldítésért” járó komponens. Ezenfelül részesülhetnek még termeléshez kötött támogatásban az állattartók, illetve a zöldség-gyümölcs termesztők. Szintén termeléstől függő ­támogatásban részesülhetnek a cukorrépa-termesztők, valamint a fehérjenövényeket termesztő gazdák. A 40 évesnél fiatalabb, termelésbe kezdő gazdák 90 hektárig emelt összegű területalapú ­támogatásban részesülhetnek, a kisgazdaságok pedig maximum évi 1250 euróig kaphatnak egyösszegű támogatást.

A nagy, tízezer hektáros nagyságrendben gazdálkodó cégek viszont súlyos bevételkieséssel számolhatnak. A kormány az 1200 hektár felett termelőktől évi 20 milliárd forintot vesz el, a százszázalékos támogatásleépítés összességében 500-600 ezer hektárt érinthet. A hazai termelők összesen 4,8–5 millió hektárra kapnak területalapú támogatásokat, így az 500–600 ezer hektárnyi terület ennek 10–12 százalékát teszi ki.

A nagyüzemektől elvett pénzeket vidékfejlesztésre lehet fordítani, azaz Lázár János felügyelete alá helyezhetők át. A kormányzati nyilatkozatokban szereplő legalább 20 milliárd forintos éves elvonás 70–75 millió eurónak felel meg, amellyel együtt 2015–2020-ig, vagyis hat éven át összesen 420–450 millió euróval bővül a vidékfejlesztési kassza. Az erre szánt források tehát ily módon alig csökkennek.

Az új helyzetnek többen nem örülnek. A legnagyobb hazai agrárbefektetőnek tartott Csányi Sándor OTP-vezér agrárcége, a Bona­farm-csoport tavalyi – egy­elő­re becsléseken alapuló – 6-700 millió forintos nyereségét jövőre akár egy az egyben is elviheti a változtatás. Hasonló számításokat végezhettek a politikai kötődésű „agrároligarchák” között rendre megemlített, több céget tulajdonló Nyerges Zsolt, Simicska Lajos vagy éppen Leisztinger Tamás könyvelői éppúgy, mint mondjuk az első Orbán-kabinet idején privatizált 12 agrárgazdaság vezetői (a két csoport között meglehetősen nagy az átfedés). E tizenkét gazdaság egyébként az általuk összesen használt mintegy 80 ezer hektár után évi 5,5 milliárd forint körüli összeget kapott eddig – most ennek bő kétharmada biztosan kiesik a mérlegből.

 

Csányi Sándor

A magyar kormány által elhatározott elvonás indoka egyébként hivatalosan az, hogy nem tartható az az eddigi kifizetési rendszer, amelyben a normatív támogatások 70–80 százaléka az igénylők 10–20 százalékához jut, a vidékfejlesztési kasszából pedig szintén 70–80 százalékos arányban részesednek a nagyüzemek.

A helyzet azonban nem ennyire egyszerű. A nagygazdasági szektor foglalkozik nagyban az ágazat nehéziparának számító állattartással. Amennyiben nem jutnak olcsó takarmányhoz, a megtermelt áru versenyképtelenné válik mind a belföldi, mind az exportpiacokon. Az említett cégek közül kettőnél érdeklődtünk, miként reagálnak a változó szabályozásra. A válasz szinte szóról szóra azonos volt: először is kíváncsiak, hogy Lázár miniszter irányításával a vidékfejlesztési pénzek valóban a munkaigényes termelési ágazatba jutnak-e és nem a kisvárosi szökőkútépítőkhöz, mint eddig. Az egyik cég vezetője két év „kitartással” számol abban az esetben, ha a regula nem változik kedvezően, a másiké viszont kijelentette: ha valóban a fent leírtak szerint történik minden, akkor jövő ilyenkorra a nyolcszázas tejelőmarha-állományuknak legfeljebb a fele maradhat meg.

Nagy kérdés az is, mit szól majd a változáshoz a magyar földpiac? A hazai gazdálkodást 75–80 százalékban a bérleti rendszer jellemzi, vagyis a gazdálkodó azért is fizetni kénytelen, hogy hoz­zá­jusson a legalapvetőbb termelőeszközhöz. Napjainkra az a rendszer alakult ki, hogy a magánbérletek árai döntően az uniós támogatásokhoz igazodnak. Egy jobb minőségű területen a hektáronkénti bérleti díj ennek megfele­lően 50–70 ezer forint körül mozog. Lényegesen olcsóbb az állami bérlet, amely ennek alig a harmada – aligha véletlen a nagy tülekedés, ami az állami földbérleti pályázatok körül zajlik évek óta. Jellemző adalék, hogy a már emlegetett „tizenkettek” e szempontból is jobban járnak másoknál, mivel az 1200 hektáros korlát feletti területükre is megigényel­hetik a zöldítési 30 százalékot, vagy­is bérletügyben ezzel kijöhetnek nullára. A többieknek viszont a magánbérlet árának kétharmadát a termelésből kell előteremteni. Ez meglehetősen kockázatos vállalkozás a mai élelmiszer-piaci viszonyok között. Mindezek miatt megfordulhat az a tendencia, amely a magyar termőföld, ha nem is rohamos, de folyamatos árnövekedését jelzi.

A szabályozás változásának a mindennapos kereskedésre is lehet majd hatása. Az eddig említett szempontok ugyanis biztosan befolyásolják az élelmiszer­árakat. Csányi Sándor ezt így fogalmazta meg: „Szlovákiában mondjuk egy tízezer hektáros birtokon továbbra is területalapú támogatással együtt termelnek például tejet vagy sertést, Magyarországon ezt egy hasonló méretű gazdaság az EU-s támogatás nélkül kényszerül megtenni, és a tenyésztő majd a sertés árában próbálja a területalapú támogatás révén kiesett jövedelmét visszakapni, ami természetesen magasabb sertésárat fog eredményezni, és ilyen szempontból a magyar állattartók versenyképessége romlani fog.”

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.

Jövő idő

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.