A Pegasussal célba vett Patócs Ilona megírta rendőri pályafutását

Nehogy elrabolják

Belpol

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.

„Szerepelek tehát a könyvben, álnéven, miként minden más munkatárs és egyéb szereplő. Harcát a bennem bujkáló előítélet ellen is meg kellett vívnia” – írja Hajdú Antal nyugalmazott rendőr ezredes A nyomozó című, e héten megjelent könyv előszavában a szerzőről, Patócs Ilonáról. Patócs most ügyvéd (lásd keretes írásunkat), ám első munkahelye a rendőrség volt. A könyvben rendőrtisztként megélt élményei, bűnesetek és munkahelyi szituációk leírásai olvashatók. A szerző egyes szám harmadik személyben ír magáról, saját nevét is megváltoztatva.

Patócs Ilona 1981-ben, a jogi egyetem elvégzése után lett vizsgáló Békés megyében – első nőként. Ugyanabban az évben forgatták a Linda című bűnügyi filmvígjáték-sorozat első részét. Abban a főszereplő valóra váltja álmát, rendőr lesz, közben mindenféle vicces helyzetek adódnak abból, hogy nem nézik ki belőle, tényleg képes erre a munkára. Patócs Ilona nem ilyen derűs díszletek között boldogult, de a története izgalmasabb, mint egy krimi. Amikor kiderült, hogy felveszik a vizsgálati osztályra, leendő kollégái egy emberként tiltakoztak: a nő majd elvárja, hogy a többiek helyette ügyeljenek, a gyerekei majd folyton betegek lesznek, és a bűnügyek helyszínén vigyázni kell rá, nehogy elrabolják. Megmondta neki a főnöke, hogy ne számítson kivételezésre, csak addig maradhat, amíg ugyanúgy túlórázik és ügyel, mint a többiek. Elfogadta ezeket a szabályokat, nyilvánvalóvá tette, hogy nem is vár el kivételezést, viszont a nőiességét érintő minden megjegyzésre és szituációra reagált.

Tesztelt a férj

Kezdetben, ha hibázott, megkapta, hogy fel a fejjel, főzni biztosan jobban tud; hogy nő, és nem agysebész; hogy tegye magát hasznossá, főzzön kávét. Senkinek nem főzött kávét, és senki helyett nem mosogatott. Ha ápolatlan gyanúsítottat kellett kihallgatnia, megkapta a kérdést a szobába benyitó kaján kollégától, hogy tán új parfümöt használ-e. Magától értetődő volt, hogy amikor előkerült egy fotó egy gyanúsítottról, amelyen két szelet kenyér közé tette a nemi szervét, azt neki megmutatták, és lesték a hatást. A fogdában elhelyezett lehallgatókészülék felvételén is hallania kellett, amikor róla beszél két gyanúsított. Még vizsgálati osztályvezetőként is kóstolgatták a rangban fölötte állók, és sokszor nem lehetett eldönteni, hogy ez lesajnálás, vagy inkább a befogadás jele. Ő, amit csak lehetett, a második rubrikába könyvelt el.

Azzal, hogy milyen közegbe ment dolgozni ez a kétgyerekes asszony nap mint nap, otthon is tisztában voltak: „A helyiség valóban picike volt. A mindig nyitott ajtóval szemközt egy mosdókagyló. Gyakorlatilag csak ennyi fért be, de több nem is kellett. Itt mosta az ajtónak háttal állva a poharát, amikor hátulról valaki váratlanul megfogta a fenekét. A főhadnagynő hátra sem fordulva, visszakézből csattanós pofont kevert le a merénylőnek. Csak utána nézte meg, ki volt az. A férje állt mögötte. A pofontól piros arccal, de elégedetten vigyorogva. A teszt eredményes volt.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.