A Pegasussal célba vett Patócs Ilona megírta rendőri pályafutását

Nehogy elrabolják

Belpol

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.

„Szerepelek tehát a könyvben, álnéven, miként minden más munkatárs és egyéb szereplő. Harcát a bennem bujkáló előítélet ellen is meg kellett vívnia” – írja Hajdú Antal nyugalmazott rendőr ezredes A nyomozó című, e héten megjelent könyv előszavában a szerzőről, Patócs Ilonáról. Patócs most ügyvéd (lásd keretes írásunkat), ám első munkahelye a rendőrség volt. A könyvben rendőrtisztként megélt élményei, bűnesetek és munkahelyi szituációk leírásai olvashatók. A szerző egyes szám harmadik személyben ír magáról, saját nevét is megváltoztatva.

Patócs Ilona 1981-ben, a jogi egyetem elvégzése után lett vizsgáló Békés megyében – első nőként. Ugyanabban az évben forgatták a Linda című bűnügyi filmvígjáték-sorozat első részét. Abban a főszereplő valóra váltja álmát, rendőr lesz, közben mindenféle vicces helyzetek adódnak abból, hogy nem nézik ki belőle, tényleg képes erre a munkára. Patócs Ilona nem ilyen derűs díszletek között boldogult, de a története izgalmasabb, mint egy krimi. Amikor kiderült, hogy felveszik a vizsgálati osztályra, leendő kollégái egy emberként tiltakoztak: a nő majd elvárja, hogy a többiek helyette ügyeljenek, a gyerekei majd folyton betegek lesznek, és a bűnügyek helyszínén vigyázni kell rá, nehogy elrabolják. Megmondta neki a főnöke, hogy ne számítson kivételezésre, csak addig maradhat, amíg ugyanúgy túlórázik és ügyel, mint a többiek. Elfogadta ezeket a szabályokat, nyilvánvalóvá tette, hogy nem is vár el kivételezést, viszont a nőiességét érintő minden megjegyzésre és szituációra reagált.

Tesztelt a férj

Kezdetben, ha hibázott, megkapta, hogy fel a fejjel, főzni biztosan jobban tud; hogy nő, és nem agysebész; hogy tegye magát hasznossá, főzzön kávét. Senkinek nem főzött kávét, és senki helyett nem mosogatott. Ha ápolatlan gyanúsítottat kellett kihallgatnia, megkapta a kérdést a szobába benyitó kaján kollégától, hogy tán új parfümöt használ-e. Magától értetődő volt, hogy amikor előkerült egy fotó egy gyanúsítottról, amelyen két szelet kenyér közé tette a nemi szervét, azt neki megmutatták, és lesték a hatást. A fogdában elhelyezett lehallgatókészülék felvételén is hallania kellett, amikor róla beszél két gyanúsított. Még vizsgálati osztályvezetőként is kóstolgatták a rangban fölötte állók, és sokszor nem lehetett eldönteni, hogy ez lesajnálás, vagy inkább a befogadás jele. Ő, amit csak lehetett, a második rubrikába könyvelt el.

Azzal, hogy milyen közegbe ment dolgozni ez a kétgyerekes asszony nap mint nap, otthon is tisztában voltak: „A helyiség valóban picike volt. A mindig nyitott ajtóval szemközt egy mosdókagyló. Gyakorlatilag csak ennyi fért be, de több nem is kellett. Itt mosta az ajtónak háttal állva a poharát, amikor hátulról valaki váratlanul megfogta a fenekét. A főhadnagynő hátra sem fordulva, visszakézből csattanós pofont kevert le a merénylőnek. Csak utána nézte meg, ki volt az. A férje állt mögötte. A pofontól piros arccal, de elégedetten vigyorogva. A teszt eredményes volt.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."