Interjú

„Nem veszítette el a magyar társadalom a józan eszét”

Csepeli György és Örkény Antal a nemzeti identitás kutatásának eredményeiről

Belpol

Meglepő eredményre jutott egy, a nemzeti identitásról szóló új tanulmány, amely szerint a Fidesz nacionalista propagandája ellenére Magyarországon tíz év alatt csökkent a vérségi-etnikai alapú nemzetfelfogás hívei­nek az aránya. A tanulmány szerzőit kérdeztük arról, mit is jelent mindez.

Magyar Narancs: A Társadalmi Riport 2024-ben megjelent, a nemzeti identitással kapcsolatos tanulmányuk szerint az utóbbi tíz évben mintha elkezdett volna megváltozni a nemzetről való gondolkodás a magyar társadalomban. Hogyan lehet vizsgálni a nemzeti identitást?

Csepeli György: 1995-ben kezdődött ez a kutatássorozat, majd 2003-ban, 2013-ban és 2023-ban ismétlődött meg az adatfelvétel egy nemzetközi projekt keretében. A válaszokat ezer fő személyes megkérdezése eredményezte, de hozzá kell tenni, hogy idővel egyre többen nem vállalkoztak az interjúra, és ilyenkor a csere nem biztos, hogy egyenértékű az eredetivel. Ráadásul magyar szempontból az anyanyelv kérdése fontos vizsgálati szempont lenne, de ez a projekt nemzetközisége miatt kikerült a kérdőívből.

Örkény Antal: A nemzeti identitás nagyon megosztó téma, de a modern nemzetállam a létrejöttekor progresszív alakulat volt, a közösségteremtésnek egy egészen új formája. A nemzeti kötődés társadalom-lélektani kérdés, nehéz vizsgálni. Mi a nemzeti identitás különböző elemeit néztük meg, majd megpróbáltuk meghatározni, hogy ezek alapján milyen típusú identitáskonstrukciók vannak.

Csepeli György: Az általunk leírt nemzeti tudáskészlet öt rétegből állt össze. Az első a nemzeti azonosítás, hogy milyen szempontok szerint válaszol az egyén arra, hogy magyarnak tartja-e magát. A második az érzelmi összetevő, a büszkeség vagy a szégyen ezzel kapcsolatban. A nemzeti hovatartozás mélyén van valamiféle evolúciós örökség, etnocentrizmus, a saját csoportnak minden más csoport fölé helyezése – ez a harmadik. A negyedik a nemzetállam polgárainak a lojalitását érinti. Végül az ötödik az, hogy milyen az idegenekhez való viszony.

MN: Milyen változások olvashatók ki a kutatásból?

Örkény Antal: A kiindulópont az, hogy hogyan definiáljuk, ki a magyar – állampolgárság, születés, lakóhely, nyelv vagy etnicitás, leszármazás alapján. Minden ország több szempontot próbál összeilleszteni, amelyek sokszor ellentmondásosak. A kérdés az, hogy sok szempont teljesülését várjuk-e el ahhoz, hogy valaki magyar legyen, vagy nyitottak vagyunk, és például nem kell feltétlenül itt születnie valakinek, ettől még magyarnak lehet tekinteni. Ez az inkluzív nézőpont a magyar felméréssorozatban 2023-ra jelentős mértékben megnőtt. Mintha óvatosabban akarnánk szelektálni, és azt mondanánk, hogy ez egy diverz közösség, és mi azért vagyunk magyarok, mert magyaroknak mondjuk magunkat.

Csepeli György: Emellett nagyon megnőtt azok aránya, akik elvetik azt a fajta etnocentrizmust, hogy Magyarország lenne Isten kalapján a bokréta. Modernizálódott a nemzeti identitás szempontrendszere, előtérbe került az anti-etnocentrizmus, és megnőtt az antinacionalisták aránya is. Miközben a kozmopolitizmus előretört – most a szónak abban az értelmében, hogy ezek a nacionalista-etnocentrikus attitűdök a háttérbe szorultak –, a kulturális és szimbolikus előforrásokból táplálkozó identitásérzet változatlanul népszerű. Vagyis miközben zajlik egyfajta modernizáció, azért a hagyomány is jelen van. A címer, a törté­nelem, a kultúra fontossága töretlen a nemzeti identitás szempontjából, csak ezek nincsenek sem területhez, sem vérséghez kapcsolva. A magját megtartotta a nemzeti identitás, a változások nem gyengítették, és nem metszették el azt a fajta kötődést, amit egy nemzedék érezhet a korábban élt nemzedékekhez kapcsolódva.

Örkény Antal: Az érzelmi alapú nemzeti büszkeségnek kétféle forrása lehet: az egyik a demokrácia, a gazdasági sikerek, a politikai befolyás. A másik a történelem, a kultúra, az irodalom, a sport. Kelet-Európában mindig is ez a szimbolikus vonulat volt az erős a büszkeségérzésben, míg a teljesítményalapú gyenge. Nyugat-Európában ez másképp van, ott az emberek büszkék a gazdasági teljesítményre, a demokráciára is. De a nemzeti büszkeség ellenpontjában, a szégyenérzetben is történt egy drámai változás Magyarországon: 70 százalék mondta azt, hogy érez valamilyen szégyenérzetet, ez az arány korábban jóval alacsonyabb volt. Ez 2013 és 2023 között a demokrácia, a gazdasági teljesítmény és a politikai befolyás tekintetében érhető tetten. Ez egy kulcsmozzanat, hogy egyszerre modernizálódik a magyar nemzettudat, inkluzívabbá, demokratikusabbá válik, de ugyanakkor nagyon meg van terhelve azzal, hogy az emberek valami olyat érzékelnek, amitől frusztráltak lesznek.

 
Fotó: Hecker Sára

MN: Miért ilyen erős a nemzeti identitás szimbolikus dimenziója?

Csepeli György: Leginkább azért, mert olyan értékvesztés és káosz van, hogy az emberek tudni akarják, hogy hol vannak, mi a helyük a világban. Ez egy kognitív szükséglet.

Örkény Antal: Azzal semmi probléma nincs, hogy a szimbolikus büszkeségtartalmakat nagyon szeretik Magyarországon és Közép-Európában. Miért ne legyen valaki büszke a sportsikerekre? A történelem esetében inkább legyünk reflektívek, de azért vannak olyan pontok, amelyekre büszkék lehetünk. A magyar nyelvre és kultúrára is, csak nem kell azt gondolni, hogy a magyar kultúra bármiben is jobb, mint egy másik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.