Interjú

„Nem veszítette el a magyar társadalom a józan eszét”

Csepeli György és Örkény Antal a nemzeti identitás kutatásának eredményeiről

Belpol

Meglepő eredményre jutott egy, a nemzeti identitásról szóló új tanulmány, amely szerint a Fidesz nacionalista propagandája ellenére Magyarországon tíz év alatt csökkent a vérségi-etnikai alapú nemzetfelfogás hívei­nek az aránya. A tanulmány szerzőit kérdeztük arról, mit is jelent mindez.

Magyar Narancs: A Társadalmi Riport 2024-ben megjelent, a nemzeti identitással kapcsolatos tanulmányuk szerint az utóbbi tíz évben mintha elkezdett volna megváltozni a nemzetről való gondolkodás a magyar társadalomban. Hogyan lehet vizsgálni a nemzeti identitást?

Csepeli György: 1995-ben kezdődött ez a kutatássorozat, majd 2003-ban, 2013-ban és 2023-ban ismétlődött meg az adatfelvétel egy nemzetközi projekt keretében. A válaszokat ezer fő személyes megkérdezése eredményezte, de hozzá kell tenni, hogy idővel egyre többen nem vállalkoztak az interjúra, és ilyenkor a csere nem biztos, hogy egyenértékű az eredetivel. Ráadásul magyar szempontból az anyanyelv kérdése fontos vizsgálati szempont lenne, de ez a projekt nemzetközisége miatt kikerült a kérdőívből.

Örkény Antal: A nemzeti identitás nagyon megosztó téma, de a modern nemzetállam a létrejöttekor progresszív alakulat volt, a közösségteremtésnek egy egészen új formája. A nemzeti kötődés társadalom-lélektani kérdés, nehéz vizsgálni. Mi a nemzeti identitás különböző elemeit néztük meg, majd megpróbáltuk meghatározni, hogy ezek alapján milyen típusú identitáskonstrukciók vannak.

Csepeli György: Az általunk leírt nemzeti tudáskészlet öt rétegből állt össze. Az első a nemzeti azonosítás, hogy milyen szempontok szerint válaszol az egyén arra, hogy magyarnak tartja-e magát. A második az érzelmi összetevő, a büszkeség vagy a szégyen ezzel kapcsolatban. A nemzeti hovatartozás mélyén van valamiféle evolúciós örökség, etnocentrizmus, a saját csoportnak minden más csoport fölé helyezése – ez a harmadik. A negyedik a nemzetállam polgárainak a lojalitását érinti. Végül az ötödik az, hogy milyen az idegenekhez való viszony.

MN: Milyen változások olvashatók ki a kutatásból?

Örkény Antal: A kiindulópont az, hogy hogyan definiáljuk, ki a magyar – állampolgárság, születés, lakóhely, nyelv vagy etnicitás, leszármazás alapján. Minden ország több szempontot próbál összeilleszteni, amelyek sokszor ellentmondásosak. A kérdés az, hogy sok szempont teljesülését várjuk-e el ahhoz, hogy valaki magyar legyen, vagy nyitottak vagyunk, és például nem kell feltétlenül itt születnie valakinek, ettől még magyarnak lehet tekinteni. Ez az inkluzív nézőpont a magyar felméréssorozatban 2023-ra jelentős mértékben megnőtt. Mintha óvatosabban akarnánk szelektálni, és azt mondanánk, hogy ez egy diverz közösség, és mi azért vagyunk magyarok, mert magyaroknak mondjuk magunkat.

Csepeli György: Emellett nagyon megnőtt azok aránya, akik elvetik azt a fajta etnocentrizmust, hogy Magyarország lenne Isten kalapján a bokréta. Modernizálódott a nemzeti identitás szempontrendszere, előtérbe került az anti-etnocentrizmus, és megnőtt az antinacionalisták aránya is. Miközben a kozmopolitizmus előretört – most a szónak abban az értelmében, hogy ezek a nacionalista-etnocentrikus attitűdök a háttérbe szorultak –, a kulturális és szimbolikus előforrásokból táplálkozó identitásérzet változatlanul népszerű. Vagyis miközben zajlik egyfajta modernizáció, azért a hagyomány is jelen van. A címer, a törté­nelem, a kultúra fontossága töretlen a nemzeti identitás szempontjából, csak ezek nincsenek sem területhez, sem vérséghez kapcsolva. A magját megtartotta a nemzeti identitás, a változások nem gyengítették, és nem metszették el azt a fajta kötődést, amit egy nemzedék érezhet a korábban élt nemzedékekhez kapcsolódva.

Örkény Antal: Az érzelmi alapú nemzeti büszkeségnek kétféle forrása lehet: az egyik a demokrácia, a gazdasági sikerek, a politikai befolyás. A másik a történelem, a kultúra, az irodalom, a sport. Kelet-Európában mindig is ez a szimbolikus vonulat volt az erős a büszkeségérzésben, míg a teljesítményalapú gyenge. Nyugat-Európában ez másképp van, ott az emberek büszkék a gazdasági teljesítményre, a demokráciára is. De a nemzeti büszkeség ellenpontjában, a szégyenérzetben is történt egy drámai változás Magyarországon: 70 százalék mondta azt, hogy érez valamilyen szégyenérzetet, ez az arány korábban jóval alacsonyabb volt. Ez 2013 és 2023 között a demokrácia, a gazdasági teljesítmény és a politikai befolyás tekintetében érhető tetten. Ez egy kulcsmozzanat, hogy egyszerre modernizálódik a magyar nemzettudat, inkluzívabbá, demokratikusabbá válik, de ugyanakkor nagyon meg van terhelve azzal, hogy az emberek valami olyat érzékelnek, amitől frusztráltak lesznek.

 
Fotó: Hecker Sára

MN: Miért ilyen erős a nemzeti identitás szimbolikus dimenziója?

Csepeli György: Leginkább azért, mert olyan értékvesztés és káosz van, hogy az emberek tudni akarják, hogy hol vannak, mi a helyük a világban. Ez egy kognitív szükséglet.

Örkény Antal: Azzal semmi probléma nincs, hogy a szimbolikus büszkeségtartalmakat nagyon szeretik Magyarországon és Közép-Európában. Miért ne legyen valaki büszke a sportsikerekre? A történelem esetében inkább legyünk reflektívek, de azért vannak olyan pontok, amelyekre büszkék lehetünk. A magyar nyelvre és kultúrára is, csak nem kell azt gondolni, hogy a magyar kultúra bármiben is jobb, mint egy másik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.