Interjú

„Nem veszítette el a magyar társadalom a józan eszét”

Csepeli György és Örkény Antal a nemzeti identitás kutatásának eredményeiről

Belpol

Meglepő eredményre jutott egy, a nemzeti identitásról szóló új tanulmány, amely szerint a Fidesz nacionalista propagandája ellenére Magyarországon tíz év alatt csökkent a vérségi-etnikai alapú nemzetfelfogás hívei­nek az aránya. A tanulmány szerzőit kérdeztük arról, mit is jelent mindez.

Magyar Narancs: A Társadalmi Riport 2024-ben megjelent, a nemzeti identitással kapcsolatos tanulmányuk szerint az utóbbi tíz évben mintha elkezdett volna megváltozni a nemzetről való gondolkodás a magyar társadalomban. Hogyan lehet vizsgálni a nemzeti identitást?

Csepeli György: 1995-ben kezdődött ez a kutatássorozat, majd 2003-ban, 2013-ban és 2023-ban ismétlődött meg az adatfelvétel egy nemzetközi projekt keretében. A válaszokat ezer fő személyes megkérdezése eredményezte, de hozzá kell tenni, hogy idővel egyre többen nem vállalkoztak az interjúra, és ilyenkor a csere nem biztos, hogy egyenértékű az eredetivel. Ráadásul magyar szempontból az anyanyelv kérdése fontos vizsgálati szempont lenne, de ez a projekt nemzetközisége miatt kikerült a kérdőívből.

Örkény Antal: A nemzeti identitás nagyon megosztó téma, de a modern nemzetállam a létrejöttekor progresszív alakulat volt, a közösségteremtésnek egy egészen új formája. A nemzeti kötődés társadalom-lélektani kérdés, nehéz vizsgálni. Mi a nemzeti identitás különböző elemeit néztük meg, majd megpróbáltuk meghatározni, hogy ezek alapján milyen típusú identitáskonstrukciók vannak.

Csepeli György: Az általunk leírt nemzeti tudáskészlet öt rétegből állt össze. Az első a nemzeti azonosítás, hogy milyen szempontok szerint válaszol az egyén arra, hogy magyarnak tartja-e magát. A második az érzelmi összetevő, a büszkeség vagy a szégyen ezzel kapcsolatban. A nemzeti hovatartozás mélyén van valamiféle evolúciós örökség, etnocentrizmus, a saját csoportnak minden más csoport fölé helyezése – ez a harmadik. A negyedik a nemzetállam polgárainak a lojalitását érinti. Végül az ötödik az, hogy milyen az idegenekhez való viszony.

MN: Milyen változások olvashatók ki a kutatásból?

Örkény Antal: A kiindulópont az, hogy hogyan definiáljuk, ki a magyar – állampolgárság, születés, lakóhely, nyelv vagy etnicitás, leszármazás alapján. Minden ország több szempontot próbál összeilleszteni, amelyek sokszor ellentmondásosak. A kérdés az, hogy sok szempont teljesülését várjuk-e el ahhoz, hogy valaki magyar legyen, vagy nyitottak vagyunk, és például nem kell feltétlenül itt születnie valakinek, ettől még magyarnak lehet tekinteni. Ez az inkluzív nézőpont a magyar felméréssorozatban 2023-ra jelentős mértékben megnőtt. Mintha óvatosabban akarnánk szelektálni, és azt mondanánk, hogy ez egy diverz közösség, és mi azért vagyunk magyarok, mert magyaroknak mondjuk magunkat.

Csepeli György: Emellett nagyon megnőtt azok aránya, akik elvetik azt a fajta etnocentrizmust, hogy Magyarország lenne Isten kalapján a bokréta. Modernizálódott a nemzeti identitás szempontrendszere, előtérbe került az anti-etnocentrizmus, és megnőtt az antinacionalisták aránya is. Miközben a kozmopolitizmus előretört – most a szónak abban az értelmében, hogy ezek a nacionalista-etnocentrikus attitűdök a háttérbe szorultak –, a kulturális és szimbolikus előforrásokból táplálkozó identitásérzet változatlanul népszerű. Vagyis miközben zajlik egyfajta modernizáció, azért a hagyomány is jelen van. A címer, a törté­nelem, a kultúra fontossága töretlen a nemzeti identitás szempontjából, csak ezek nincsenek sem területhez, sem vérséghez kapcsolva. A magját megtartotta a nemzeti identitás, a változások nem gyengítették, és nem metszették el azt a fajta kötődést, amit egy nemzedék érezhet a korábban élt nemzedékekhez kapcsolódva.

Örkény Antal: Az érzelmi alapú nemzeti büszkeségnek kétféle forrása lehet: az egyik a demokrácia, a gazdasági sikerek, a politikai befolyás. A másik a történelem, a kultúra, az irodalom, a sport. Kelet-Európában mindig is ez a szimbolikus vonulat volt az erős a büszkeségérzésben, míg a teljesítményalapú gyenge. Nyugat-Európában ez másképp van, ott az emberek büszkék a gazdasági teljesítményre, a demokráciára is. De a nemzeti büszkeség ellenpontjában, a szégyenérzetben is történt egy drámai változás Magyarországon: 70 százalék mondta azt, hogy érez valamilyen szégyenérzetet, ez az arány korábban jóval alacsonyabb volt. Ez 2013 és 2023 között a demokrácia, a gazdasági teljesítmény és a politikai befolyás tekintetében érhető tetten. Ez egy kulcsmozzanat, hogy egyszerre modernizálódik a magyar nemzettudat, inkluzívabbá, demokratikusabbá válik, de ugyanakkor nagyon meg van terhelve azzal, hogy az emberek valami olyat érzékelnek, amitől frusztráltak lesznek.

 
Fotó: Hecker Sára

MN: Miért ilyen erős a nemzeti identitás szimbolikus dimenziója?

Csepeli György: Leginkább azért, mert olyan értékvesztés és káosz van, hogy az emberek tudni akarják, hogy hol vannak, mi a helyük a világban. Ez egy kognitív szükséglet.

Örkény Antal: Azzal semmi probléma nincs, hogy a szimbolikus büszkeségtartalmakat nagyon szeretik Magyarországon és Közép-Európában. Miért ne legyen valaki büszke a sportsikerekre? A történelem esetében inkább legyünk reflektívek, de azért vannak olyan pontok, amelyekre büszkék lehetünk. A magyar nyelvre és kultúrára is, csak nem kell azt gondolni, hogy a magyar kultúra bármiben is jobb, mint egy másik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.