Józsefváros hatósági megregulázása a közétkeztetés ürügyén

Nem vették be

Belpol

A Pikó András vezette józsefvárosi önkormányzat partvonalon kívülre tette a fideszes városvezetés által preferált közétkeztetési vállalkozót. Azóta a VIII. kerület sorra kapja a közbeszerzési hatóságtól a tízmilliós bírságokat, az új partner kiválasztására írt tendereit pedig elkaszálják.

Öt évvel ezelőtt a Kocsis Máté fideszes polgármester vezette józsefvárosi önkormányzat 2,6 milliárd forintért szerződött a Pensio Minőségi Közétkeztetés Kft.-vel (PMK) 30 intézmény – 13 óvoda (két telephellyel), 7 általános iskola, 1 középiskola, 8 szociális intézmény, 1 gyermekjóléti intézmény – közétkeztetésének ellátására (diétás menüvel is), illetve házhoz szállított szociális étkeztetésre, továbbá 32 tálalókonyha felújítására. A nyílt tárgyalásos eljárásra egyedül a PMK, a hazai tömegétkeztetési piac egyik neves szereplője, Süllős Gyula cége jelentkezett. Süllősék 1993-ban fogtak saját vendéglátóipari vállalkozásba, amikor a mesterszakács címig jutó és közgazdasági diplomával is rendelkező idősebb Süllős Gyula megalapította első cégét, és a kőbányai Kőér utca egyik ipartelepén konyhát vett bérbe, amely a Süllős család terjeszkedő menzakiszolgáló cégcsoportjának bázisa lett évtizedeken át.

A PMK Józsefvárosban borítékolhatóan maradhatott volna, ha a Fidesz tavaly ősszel ismét viszi a VIII. kerületet. Annak ellenére is, hogy már korábban is kifogások merültek fel a szolgáltatásukkal szemben. Ennek újabb jeleként idén januárban egy szülői munkaközösség így írta le elégedetlenségét a polgármesteri hivatal felé: „Az ételek mennyisége, minősége és rendkívü̈li egyhangúsága, valamint a felszolgálás minősége elfogadhatatlanná vált (…) Az elmúlt években már nemcsak a mi iskolánk, hanem a kerület kvázi összes iskolája megfogalmazta ezeket és hasonló panaszokat az önkormányzat döntéshozói irányába – szinte minden évben –, hiszen ugyanaz a cég mene­dzseli az étkeztetéseket a ke­rü̈let összes iskolájában. Változást sosem sikerü̈lt senkinek elérnie.” A szülők azt is felvetették, hogy belvárosi éttermek menüárával vetekednek az árak, az önkormányzat lapja pedig a szociális intézményekbe került ehetetlen ételekre, penészes kenyerekre emlékeztetett.

A PMK-tól végső soron mégsem ételeik minősége miatt volt kénytelen megszabadulni az önkormányzat, hanem a megbízásuk jogszerűségét és szerződésük meghosszabbítását megkérdőjelező részletek miatt. Ezeken túl szolgáltatásaik díjgörbéjének meredek emelkedése, valamint a kimagaslóan hosszú, 365 napos felmondási idő sem indokolta a cég további foglalkoztatását.

 

A nagy átalakulás

Szerződésüket idén májusban tekintette megszűntnek a már Pikó András vezette önkormányzat, és 2019 szeptemberétől tartja jogszerűtlennek a munkájukat, amikor a PMK-tól a cég által jogutódnak megnevezett Klassz Menza Kft. vette át a szolgáltatást. Információink szerint a szerződéshosszabbítás egyik feltétele a tálalókonyhák felújítása volt, amelynek dokumentációja máig hiányos. A PMK megbízása a tálalókonyhák festés-mázolására is vonatkozott 70 millió forint értékben, s a cég vállalta a gépészeti és infrastrukturális fejlesztést, a munkapadok, nyílászárók, ajtók, összefolyók, gépek és egyéb eszközök cseréjét is. Mivel a felújításokról sem házon belül, sem a vállalkozótól nem sikerült értékelhető információt beszerezni, a 2019-es szerződéshosszabbítás e feltételét az önkormányzat nem tudta a továbbiakban tekintetbe venni.

A PMK, illetve a helyébe lépő Klassz Menza Kft. 2019 augusztusában, az önkormányzati választások előtt bő két hónappal határozatlan időre kibővített megbízással folytathatta a 2015-ös szerződés teljesítését, ami eleve nem volt szinkronban a közbeszerzési törvénnyel. Az ugyanis szolgáltatások esetén a négy évet meghaladó szerződéskötést indokolatlanul hosszúnak, versenyt korlátozó, monopolhelyzetet teremtő gyakorlatnak írja le. A PMK szerződését négy év után ugyanis határozatlan idejűre változtatták, vagyis akár az idők végezetéig hordhatta volna az ételeket a józsefvárosi menzákra.

Mindenesetre 2019 augusztusától már nem a PMK, hanem „jogutóda”, a Klassz Menza Kft. folytatta a munkát. A Klassz Menza januárban újabb díjemelést jelentett be, amivel összességében a szerződésben vállalt érték 50 százalékánál nagyobb mértékben drágított – ezt viszont a közbeszerzési törvény nem engedi. (A Klassz Menza hasonló stratégiával tevékenykedett Kispesten, ahol 2012-ben kötöttek 10 éves szerződést a PMK-val. Az étkeztetést ott is a Klassz Menza vitte tovább. Tavaly Kispesten 10 százalékos díjemelésre tett kísérletet, amivel ott is átlépte volna az 50 százalékos határt, és emiatt meg is váltak tőle. Más kérdés, hogy – mint azt a decemberi váltáskor az Index megírta – az új cég a Klassz Menzánál 25 százalékkal drágábban szolgáltat.)

De nem csak ez a probléma: Józsefvárosban az önkormányzat szakértői azt is a közbeszerzési törvénybe ütközőnek értékelték, ahogyan a Klassz Menza átvette a PMK feladatait. Az online cégadatok szerint Süllősék a PMK Kft.-t 2017. novemberben szétválasztották két cégre. Annak viszont nincs bejegyzett nyoma, hogy a Klassz Menza jogilag is jogutódnak volna tekinthető.

A józsefvárosi közétkeztetés ügye nyáron a Közbeszerzési Döntőbizottságot több fordulóban is megjárta: az iratok szerint is a Pensio Magyarország Kft. a közétkeztetési üzletágát átruházta a Klassz Menzára. Csakhogy a Klassz Menza a Pensio feladatai közül a közétkeztetést vitte tovább, a PMK egyéb eredeti szerződési köztelezettségeihez, így a felújítás teljesítéséhez semmi közük nem lett.

A Klassz Menza Kft.-t kerestük az ügyben a jogutódlás és a pensiós szerződésbe kerülésük körülményei miatt, de nem válaszoltak kérdéseinkre.

Hogy Süllősék miért adták el a cégük addigi legjövedelmezőbb részét, a közétkeztetésit, ahhoz támpontot adhat az, hogy tavaly októberben, az önkormányzati választások idején, a Klassz Menzával való megállapodásuk után két hónappal felkerültek a fél évet meghaladóan 100 millió forintnál nagyobb adótartozást felhalmozó cégek listájára. Jelenleg a NAV 655 millió forintos hátralékot tart nyilván az adószámlájukon. Süllőséknek viszont már nem kell aggódniuk az esetleges behajtás miatt: egy hónappal a top feketelistások klubjába lépés után, 2019 novemberében egy izraeli állampolgárnak értékesítették a vendéglátó család addigi zászlóshajóját. A félmilliárdot meghaladó adótartozás a PMK utóbbi években elért évi 6–8 milliárd forintos forgalmát, több százmilliós adózott eredményét tekintve különösen szembeszökő. A durva be­szakadás 2018-ra esett, amikor a 7,5 milliárd forintos árbevétel ellenére az előző évi félmilliárdról 42 millióra esett a profitjuk.

 

Visszavágás

Pikó András polgármester a Klassz Menzával kötött szerződés május végi érvénytelennek minősítése után azonnal bejelentette, hogy júniustól új közétkeztetési szolgáltatótól kapják az óvodák, az iskolák és a szociális étkeztetésben részesülők az ételt. A polgármester indoklásában kifejtette: nem volt tere a mérlegelésnek, hogy fenntartsanak-e egy törvénysértő állapotot, a helyzet azonnali intézkedést követelt. A törvénysértő helyzet megszüntetésén túl az önkormányzat számára elsődleges szempont volt, hogy jobb minőségű és kedvezőbb árú szolgáltatást biztosítson.

A pandémiás helyzet és az önkormányzat közétkeztetési kötelezettsége miatt az átmeneti időszakra sürgősségi eljárással új szolgáltatót választottak, az Eurest Étteremüzemeltető Kft.-t, amely anyagilag lényegesen kedvezőbb ajánlatot tett az önkormányzat számára. Nemcsak a Pensio/Klassz Menza által bejelentett díjemelésre nem került sor, de lehetőség nyílt a térítési díjak 10 százalékos csökkentésére. A Narancs úgy tudja, a megtakarítás fél év alatt elérheti a 200 millió forintot is.

A Klassz Menza kirúgását követően az önkormányzatot igen gyorsan megtalálta a Közbeszerzési Hatóság Közbeszerzési Döntőbizottsága (KDB). A KDB júniusban nem külső bejelentés, hanem saját kezdeményezésére indított eljárást, s annak nyomán 50 milliós bírságot rótt ki a VIII. kerületi önkormányzatra. Az Eurest Kft.-nek a hatóság szerint jogsértő kiválasztása 30 milliót, a Klassz Menza-szerződés érvénytelenné nyilvánítása 20 millió forintot kóstált. A KDB ennyire taksálta, hogy az önkormányzat sürgősségi eljárást választott, s mindössze egyetlen vállalkozástól kért be ajánlatot. A hatóság szerint nem állt fent rendkívüli sürgősséget indokoló körülmény, amelyre tekintettel a nyílt, a meghívásos vagy a tárgyalásos eljárásra előírt határidők ne lettek volna tarthatók. Azt is kifogásolta a KDB, hogy a tárgyalásos eljárásra nem hívtak meg legalább három szereplőt. Az önkormányzat a járványügyi helyzet miatt is nehezen elképzelhetőnek tartotta volna ennek megfelelni, a rendkívüli sürgős helyzet pedig egyenesen ki is zárja a hosszú tárgyalási folyamatokat. Az eljárás folyamán az önkormányzat hiába kérte tárgyalás tartását, bizonyításra nem kapott lehetőséget a KDB-nél.

Józsefváros a második körben a közétkeztetést három csomagra bontva hirdette meg nyílt tenderét augusztusban. A KDB a hirdetmény-ellenőrző osztály kifogásai alapján, ám azokat kibővítve indított jogorvoslati eljárást. Buzgalmában a jelzett észrevételeken túl maga talált egyéb jogszerűtlennek ítélt feltételt a felhívásban. Az ekkor kiszabott 10 millió forintos bírságot azzal indokolta a hatóság, hogy a józsefvárosi önkormányzat az esélyegyenlőségre és az egyenlő elbánásra vonatkozó alapelveket sértette meg az új közétkeztető kiválasztására irányuló folyamat során. A KDB nem tartotta elfogadhatónak, hogy az önkormányzat legalább egy járművel való rendelkezést követelt meg a pályázóktól. Annak ellenére tartotta eltörlendőnek ezt a feltételt, hogy a határidős teljesítéshez a szállítás címeit elérni csak egynél több járművel lehet. Azzal is hiába érvelt az önkormányzat, hogy a KDB hirdetmény-ellenőrzési osztálya nem tett kifogást a közbeszerzés indításakor, és hiánypótlási felhívást sem adott ki. A hatóság ezt a tendert is megsemmisítette, és az Eurest csak annak köszönhetően láthatja el a józsefvárosi közétkeztetést, hogy az önkormányzat bírósági jogvédelmet kért és kapott. Kerestük a józsefvárosi polgármesteri hivatalt, de mivel mindkét KDB-ítélet miatt bírósághoz fordultak, a perek lezárásáig nem nyilatkoznak.

Nicsak, ki figyel?

 

A történetből természetesen nem maradt ki Mészáros Lőrinc, akit a Pensio/Klassz Menza duóval a bedőlt veszprémi húsipari cége révén hoztak összefüggésbe. A kapcsolatot a Klassz Menza gazdája, a Kórház- és Menzaétkeztetés Szolgáltató Kft. jelentette. Utóbbi cég 2014–2016 közötti tulajdonosa, Bihari Attila feleségének az érdekeltségében volt az a Benoit and Augusten Kft., amely 2016-ban a Bakony Hús Kft.-t megvásárolta Mészároséktól. A sajtóban megjelent az a feltételezés, hogy a veszteséges Bakony Hús új gazdáit a közétkeztetési piacon kompenzálják „Mészárosék”. Ez a projekt azonban, ha egyáltalán lett belőle valami, nem lehetett gyümölcsöző: az idén már a Bakony Hús Kft. hűtőkocsijait hirdeti a felszámoló, aki 2018 őszén átvette a cég irányítását.

Figyelmébe ajánljuk