Nem szanatórium (A Nemzeti Filharmonikusok Genfben)

  • Bán Zoltán András
  • 2006. november 2.

Belpol

"Hát nincs bennetek semmi színészi véna?!", kérdi Kocsis Zoltán a vonóskartól Beethoven 3. Leonóra nyitányának próbáján.

Genf, október 26., este, nagyjából háromnegyed hét. Nyolckor kezdődik az általa vezényelt koncert, melyen a nyitány után Bartók-műsor következik, az 1. zongoraverseny (szólista Ránki Dezső), szünet után pedig a Táncszvit, végül a Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre zenekarral dúsított változata (itt Ránki mellett Klukon Edit játssza a második szólamot). Kocsisban aztán van színészi véna, mi több, komédiásvér, mely Thomas Mann szerint elengedhetetlen a nagy előadó-művészi teljesítményhez. (Így aztán sor kerül a próbán pályatársai parodizálására is; hogy kikről van szó, azt borítsa a tapintat homálya.) Megjegyzései egyrészt zeneileg többnyire támadhatatlanok, és félelmetes tudást sejtetnek, másrészt persze a karzatnak is játszik. Elemzés a rézfúvósoknak: "Ez egy reccsenés, ugye. De ide később érkezik ez a reccs, mint amikor ti megfújjátok. Szóval nem a kecsegve ringó fecske, hanem a recsegve fingó kecske esete." Hogy mindebbe olykor epe is kerül ("ne képzeljétek, hogy tudjátok a bolgár ritmust, mert nem tudjátok..."), az tagadhatatlan, de hát "ez nem szanatórium", mondta állítólag a legendás zongorista és tanár, Rados Ferenc, akinek mondatát éppen Kocsis idézte egyik nagyon fontos interjújában. Fáradtságot nem ismer. Mivel fél a repüléstől, szinte mindenhova kocsival jár, a zenekar érkezésekor már ott van a szállodában, és amikor a koncert másnapjának reggelén még félig kábán cigarettázom a hotel előtt, Kocsis már kifürödve, megreggelizve száll be az autóba, és robog Pestre.

A próbamunka most többnyire ritmikus problémákra korlátozódik, másra nemigen van idő. Gyilkos megjegyzései mellett roppantul kollegiális; "kíméljétek a kezeteket estére" - szól oda a zongorista házaspárnak.

A próba végén ("Na, isten kegyelmezzen!") kijön a nézőtérre. Megkérdem, miért ilyen borzasztó nehéz műsort választott. Kiderül, nem ő alakította így, ezt a programot kérte a szervező. De már ismét jár az agya: "a lemezen majd azért be kell bizonyítanunk, hogy Béla nem csak Ditta [Bartók felesége] miatt hangszerelte meg zenekarra a kétzongorás szonátát". Bedobom, hogy szerintem azért bizonyos helyek elég rosszul hangzanak ebben a verzióban. Igen, mondja Kocsis, "de nézzük például az első tétel fugátóját, ahol a negyedik belépéskor a második szólamban..." etc. És magyaráz hatalmas hévvel, megállíthatatlanul. Amikor közbevetem, hogy így meg úgy a rézfúvósok, már a zongoránál van, és kapásból, állva mutatja, hogy bizony néha a rezek képtelen szerepre vannak kárhoztatva. Tudása nem korlátozódik a zenére. Amikor reggel látja, hogy kissé tanácstalanul téblábolunk a szálloda előtt, azonnal útba igazít, elmondja, hol lehet a legjobban és legolcsóbban vásárolni.

Mivel a koncertet az éppen tíz éve felavatott Bartók tér évfordulójára is rendezik (akkor Menuhin dirigált, Kocsis pedig a 3. zongoraversenyt játszotta), elindulunk arrafelé. A verőfényes napsütésben úszó tó partján hirtelen kis emléktáblába ütközünk: 1898. szeptember 10-én itt érte a gyilkos merénylő... - de hát nem folytathatom jókaiasan, hogy tőre, mivel Luigi Lucheni sajnos egy prózai reszelővel szúrta le a mi Sissi királynénkat. A vízben hattyúk enyelegnek. Mint Párizsban, itt is inkább a bal part (Rive gauche) a dübörgőbb, átsétálunk hát a Mont Blanc-ról elkeresztelt hídon. A történelmi városrész szép, rendezett, a Parc de Bastions árnyas fényt szitáló fái alatt ballagva elhaladunk a Reformáció emlékműve előtt, aztán már a Grande Théatre és mellette utunk célja. Inkább terecske ez, az emléktáblán mindössze ennyi: "Béla-Bartók (sic!), compositeur".

A koncert

Baljósan kezdődik. A tatarozása miatt nem a népszerű genfi koncertteremben (Victoria Hall), hanem a Grand Casinóban (nevével ellentétben nem játékterem) megtartott hangverseny közönsége lassan gyülekezik. Mindenütt magyar szó; feltűnő, hogy már itt sem divat a kiöltözés, sokan zacskókat csörgetve, egyszerű utcai ruhában érkeznek a meglehetősen csúnya épületbe. Már a próbán kiderült, hogy az akusztika rémes ("teljesen süket a terem", mondta Kocsis), és a Leonóra-nyitány nem is szólal meg igazán. Ráadásul a trombita borzasztó gikszert ad ki magából. A szám utáni hosszú, bonyolult átrendezés sem tesz jót a hangulatnak (köztudott, hogy Bartók az 1. zongoraversenyben az ütősöket a zongora mellett kéri felállítani). Ránki Dezső a tőle újabban megszokott lendülettel dübörög, de valahogy az egész mégsem robban, a hangok-indulatok elvesznek a hodályban, kisebb ritmikai zavarok keletkeznek. Az első nagy pillanatot a második tétel hozza, a zongora fölött a klarinéton kibontakozó arabos táncdallam lenyűgöző.

A szünet után a közönség nagyon késve érkezik, már megy a Táncszvit, de egyre csak jönnek az újabb és újabb késők. A papírzacskóbrigád is beleerősít (úgy tűnik, köhögés helyett zenészbosszantásként Genfben ez dukál), sokan hangosan beszélgetnek. Kocsisékat mindez nemigen zavarja, mintegy dacból elkezdenek ragyogóan muzsikálni, ebben a felfogásban a darab sokkal súlyosabb lesz a megszokottnál, kiderül, korántsem olyan harmonikusan felhőtlen, mint gondoltuk. Azután a kétzongorás koncert koronázza meg a végül is sikeresre kihozott estét; az ellenszenvesnek ígérkező publikum tombol, brávózik, a túl nehéz műsorra vonatkozó aggályok semmivé foszlanak.

Genf, október 26-27.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.