Nem szanatórium (A Nemzeti Filharmonikusok Genfben)

  • Bán Zoltán András
  • 2006. november 2.

Belpol

"Hát nincs bennetek semmi színészi véna?!", kérdi Kocsis Zoltán a vonóskartól Beethoven 3. Leonóra nyitányának próbáján.

Genf, október 26., este, nagyjából háromnegyed hét. Nyolckor kezdődik az általa vezényelt koncert, melyen a nyitány után Bartók-műsor következik, az 1. zongoraverseny (szólista Ránki Dezső), szünet után pedig a Táncszvit, végül a Szonáta két zongorára és ütőhangszerekre zenekarral dúsított változata (itt Ránki mellett Klukon Edit játssza a második szólamot). Kocsisban aztán van színészi véna, mi több, komédiásvér, mely Thomas Mann szerint elengedhetetlen a nagy előadó-művészi teljesítményhez. (Így aztán sor kerül a próbán pályatársai parodizálására is; hogy kikről van szó, azt borítsa a tapintat homálya.) Megjegyzései egyrészt zeneileg többnyire támadhatatlanok, és félelmetes tudást sejtetnek, másrészt persze a karzatnak is játszik. Elemzés a rézfúvósoknak: "Ez egy reccsenés, ugye. De ide később érkezik ez a reccs, mint amikor ti megfújjátok. Szóval nem a kecsegve ringó fecske, hanem a recsegve fingó kecske esete." Hogy mindebbe olykor epe is kerül ("ne képzeljétek, hogy tudjátok a bolgár ritmust, mert nem tudjátok..."), az tagadhatatlan, de hát "ez nem szanatórium", mondta állítólag a legendás zongorista és tanár, Rados Ferenc, akinek mondatát éppen Kocsis idézte egyik nagyon fontos interjújában. Fáradtságot nem ismer. Mivel fél a repüléstől, szinte mindenhova kocsival jár, a zenekar érkezésekor már ott van a szállodában, és amikor a koncert másnapjának reggelén még félig kábán cigarettázom a hotel előtt, Kocsis már kifürödve, megreggelizve száll be az autóba, és robog Pestre.

A próbamunka most többnyire ritmikus problémákra korlátozódik, másra nemigen van idő. Gyilkos megjegyzései mellett roppantul kollegiális; "kíméljétek a kezeteket estére" - szól oda a zongorista házaspárnak.

A próba végén ("Na, isten kegyelmezzen!") kijön a nézőtérre. Megkérdem, miért ilyen borzasztó nehéz műsort választott. Kiderül, nem ő alakította így, ezt a programot kérte a szervező. De már ismét jár az agya: "a lemezen majd azért be kell bizonyítanunk, hogy Béla nem csak Ditta [Bartók felesége] miatt hangszerelte meg zenekarra a kétzongorás szonátát". Bedobom, hogy szerintem azért bizonyos helyek elég rosszul hangzanak ebben a verzióban. Igen, mondja Kocsis, "de nézzük például az első tétel fugátóját, ahol a negyedik belépéskor a második szólamban..." etc. És magyaráz hatalmas hévvel, megállíthatatlanul. Amikor közbevetem, hogy így meg úgy a rézfúvósok, már a zongoránál van, és kapásból, állva mutatja, hogy bizony néha a rezek képtelen szerepre vannak kárhoztatva. Tudása nem korlátozódik a zenére. Amikor reggel látja, hogy kissé tanácstalanul téblábolunk a szálloda előtt, azonnal útba igazít, elmondja, hol lehet a legjobban és legolcsóbban vásárolni.

Mivel a koncertet az éppen tíz éve felavatott Bartók tér évfordulójára is rendezik (akkor Menuhin dirigált, Kocsis pedig a 3. zongoraversenyt játszotta), elindulunk arrafelé. A verőfényes napsütésben úszó tó partján hirtelen kis emléktáblába ütközünk: 1898. szeptember 10-én itt érte a gyilkos merénylő... - de hát nem folytathatom jókaiasan, hogy tőre, mivel Luigi Lucheni sajnos egy prózai reszelővel szúrta le a mi Sissi királynénkat. A vízben hattyúk enyelegnek. Mint Párizsban, itt is inkább a bal part (Rive gauche) a dübörgőbb, átsétálunk hát a Mont Blanc-ról elkeresztelt hídon. A történelmi városrész szép, rendezett, a Parc de Bastions árnyas fényt szitáló fái alatt ballagva elhaladunk a Reformáció emlékműve előtt, aztán már a Grande Théatre és mellette utunk célja. Inkább terecske ez, az emléktáblán mindössze ennyi: "Béla-Bartók (sic!), compositeur".

A koncert

Baljósan kezdődik. A tatarozása miatt nem a népszerű genfi koncertteremben (Victoria Hall), hanem a Grand Casinóban (nevével ellentétben nem játékterem) megtartott hangverseny közönsége lassan gyülekezik. Mindenütt magyar szó; feltűnő, hogy már itt sem divat a kiöltözés, sokan zacskókat csörgetve, egyszerű utcai ruhában érkeznek a meglehetősen csúnya épületbe. Már a próbán kiderült, hogy az akusztika rémes ("teljesen süket a terem", mondta Kocsis), és a Leonóra-nyitány nem is szólal meg igazán. Ráadásul a trombita borzasztó gikszert ad ki magából. A szám utáni hosszú, bonyolult átrendezés sem tesz jót a hangulatnak (köztudott, hogy Bartók az 1. zongoraversenyben az ütősöket a zongora mellett kéri felállítani). Ránki Dezső a tőle újabban megszokott lendülettel dübörög, de valahogy az egész mégsem robban, a hangok-indulatok elvesznek a hodályban, kisebb ritmikai zavarok keletkeznek. Az első nagy pillanatot a második tétel hozza, a zongora fölött a klarinéton kibontakozó arabos táncdallam lenyűgöző.

A szünet után a közönség nagyon késve érkezik, már megy a Táncszvit, de egyre csak jönnek az újabb és újabb késők. A papírzacskóbrigád is beleerősít (úgy tűnik, köhögés helyett zenészbosszantásként Genfben ez dukál), sokan hangosan beszélgetnek. Kocsisékat mindez nemigen zavarja, mintegy dacból elkezdenek ragyogóan muzsikálni, ebben a felfogásban a darab sokkal súlyosabb lesz a megszokottnál, kiderül, korántsem olyan harmonikusan felhőtlen, mint gondoltuk. Azután a kétzongorás koncert koronázza meg a végül is sikeresre kihozott estét; az ellenszenvesnek ígérkező publikum tombol, brávózik, a túl nehéz műsorra vonatkozó aggályok semmivé foszlanak.

Genf, október 26-27.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.