Nemcsak Ángyán József és Mellár Tamás, hanem Solymosi Frigyes is kilépett a Professzorok Batthyány Köréből

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 8.

Belpol

Ángyán József és Solymosi Frigyes kilépett a Professzorok Batthyány Köréből, miután az egyesület a kormány mögé állt a kvótanépszavazási kampányban. A távozók szerint a professzorok elárulták kezdeti céljaikat és értékeiket.

Mellár Tamás és Ángyán József után immár a harmadik, a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert értelmiségi hagyta ott a Professzorok Batthyány Körét (PBK). Ángyán és Solymosi számára a kvótanépszavazás feltétlen támogatása volt az utolsó csepp a pohárban. (Mellár jóval korábban távozott már a körből.) Az eredeti felvetés ugyanis az volt, hogy kritizálni kellene a kormányzati plakátkampány leegyszerűsítő és manipulatív üzeneteit – a végén a PBK augusztus 22-i nyilatkozata mégis hitet tett a kormányzati álláspont, az október 2-i „nem” szavazat mellett, és még a „Tudta?” felütésű plakátok retorikai fogásait, szóhasználatát is szolgai módon átvette.

Solymosi Frigyes

Solymosi Frigyes

Fotó: MTI – Bruzák Noémi

Ángyán a nyaralásából hazatérve már csak a kész nyilatkozattal találkozott, ezt pedig olyannyira szervilisnek, a saját értékrendjével annyira ellentétesnek tartotta, hogy azonnal kilépett a körből. Néhány nappal később követte őt Solymosi Frigyes kémikus, Széchenyi-díjas professzor, aki 1995-ben a PBK alapító tagja volt. „Vallom, hogy egy értelmiséginek kötelessége bírálni pártját és kormányát is” – indokolta döntését lapunknak Solymosi. Az akadémikus publicisztikáiban jó tíz éve kritizálja a polgári oldal politizálását és a PBK irányvonalát; már 2006-ban antidemokratikus tendenciákat látott a Fideszben, Orbán Viktornak pedig azt írta, „térjél vissza önmagadhoz”. Kilépési nyilatkozata szerint bírálataival mindeddig csak „a (szélső)jobboldal támadásait” sikerült kiváltania.

További részletek a csütörtökön megjelent Magyar Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.