Nemcsak Ángyán József és Mellár Tamás, hanem Solymosi Frigyes is kilépett a Professzorok Batthyány Köréből

  • narancs.hu
  • 2016. szeptember 8.

Belpol

Ángyán József és Solymosi Frigyes kilépett a Professzorok Batthyány Köréből, miután az egyesület a kormány mögé állt a kvótanépszavazási kampányban. A távozók szerint a professzorok elárulták kezdeti céljaikat és értékeiket.

Mellár Tamás és Ángyán József után immár a harmadik, a szélesebb nyilvánosság előtt is ismert értelmiségi hagyta ott a Professzorok Batthyány Körét (PBK). Ángyán és Solymosi számára a kvótanépszavazás feltétlen támogatása volt az utolsó csepp a pohárban. (Mellár jóval korábban távozott már a körből.) Az eredeti felvetés ugyanis az volt, hogy kritizálni kellene a kormányzati plakátkampány leegyszerűsítő és manipulatív üzeneteit – a végén a PBK augusztus 22-i nyilatkozata mégis hitet tett a kormányzati álláspont, az október 2-i „nem” szavazat mellett, és még a „Tudta?” felütésű plakátok retorikai fogásait, szóhasználatát is szolgai módon átvette.

Solymosi Frigyes

Solymosi Frigyes

Fotó: MTI – Bruzák Noémi

Ángyán a nyaralásából hazatérve már csak a kész nyilatkozattal találkozott, ezt pedig olyannyira szervilisnek, a saját értékrendjével annyira ellentétesnek tartotta, hogy azonnal kilépett a körből. Néhány nappal később követte őt Solymosi Frigyes kémikus, Széchenyi-díjas professzor, aki 1995-ben a PBK alapító tagja volt. „Vallom, hogy egy értelmiséginek kötelessége bírálni pártját és kormányát is” – indokolta döntését lapunknak Solymosi. Az akadémikus publicisztikáiban jó tíz éve kritizálja a polgári oldal politizálását és a PBK irányvonalát; már 2006-ban antidemokratikus tendenciákat látott a Fideszben, Orbán Viktornak pedig azt írta, „térjél vissza önmagadhoz”. Kilépési nyilatkozata szerint bírálataival mindeddig csak „a (szélső)jobboldal támadásait” sikerült kiváltania.

További részletek a csütörtökön megjelent Magyar Narancsban.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.