Nyúlik a Liget-projekt, mint a rétestészta

  • narancs.hu
  • 2017. március 27.

Belpol

Egy év múlva kezdik el építeni, de soha nem készül el, mi az? A Néprajzi Múzeum a Liget Projektben.

Az ATV Híradó információi szerint 2017-ben még nem kezdi meg az építkezést a Városligetben a Városliget Zrt., egyrészt mert a költségek a vártnál jobban elszálltak (a Közlekedési Múzeum költségeinek duplázódásáról a Hvg.hu írt nemrég), másrészt mert a Fidesz a választásokig kerülné a konfliktust a témában. Ráadásul a Fővárosi Választási Bizottság hitelesítette Moldován László ligetvédő és VII. kerületi LMP-s képviselő kérdését (erről az e heti Magyar Narancsban olvashatnak majd bővebben), így az is benne van a pakliban, hogy fővárosi népszavazás lesz a zöldfelület arányának 65-ről 70 százalékosra emeléséről. Egy népszavazás reális lehetősége minden bizonnyal jelentősen átrajzolná magát a projektet, de a politikai érdekeket és kockázatokat is.

Jelenleg egyébként hivatalosan is ott tart már a projekt, hogy az épületek átadása után esedékes tájépítészeti rendezést, vagyis „Európa legnagyobb kulturális parkfejlesztésének” végét 2020 novemberére teszik – legalábbis a projekt hivatalos honlapján lévő idővonal ezt mutatja.

Szintén 2020-as átadással számolnak az Új Nemzeti Galéria esetében, 2019 májusára készülne el a Városliget Színház, a Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum is, holott tavaly novemberben a kormánybarát Origónak még azzal büszkélkedtek, hogy a Zene Háza 2018-ban megnyitja kapuit.

Persze, úgy tényleg nem könnyű, hogy még el sem kezdték építeni.

false

Sokat elárul a propagandahonlapon lévő információk komolyságáról, hogy az idővonalon 2018 áprilisára teszik a Néprajzi Múzeum kivitelezésének kezdőpontját, ám azt elfelejtik beírni, hogy mikor lesz kész. Talán semmikor.

Mindenesetre 2017 nem ígérkezik sűrű évnek a zrt. életében. Egész évre két esemény van beírva: elméletileg már februárban megkezdték az Új Nemzeti Galéria kivitelezését, és itt a hangsúly az elméleten van. Márciusban pedig átadnák, vagyis hát átadták volna az új bódékat, pardon, „a városliget aranykorát megidéző pavilonépületeket”.

A pavilonok legalább épülnek-szépülnek, ezt tudjuk, méghozzá onnan, hogy heves ütemben drágulnak is.

false

A várhatóan áprilisban megnyíló Feszl-pavilonokról néhány napos hír, hogy a 313 milliós kivitelezés 60 millióval többe kerül, mert az üzemeltetőnek új igénye támadt a belsőépítészeti kialakítással kapcsolatban. A közbeszerzési értesítőben ez áll a módosítás indoklásaként: „a pavilonkert magas színvonalú és üzembiztos működése érdekében kiváló minőségű belsőépítészeti kivitelezés, illetve eszköz- és géppark (bútorozás, konyhatechnológia, gyenge- és erősáramú rendszerek) kiépítése szükséges. Ugyanakkor a Vállalkozóval való szerződéskötés időpontjában még nem volt ismert az – azóta nyílt pályázaton kiválasztott – üzemeltető kiléte. A későbbi, magas színvonalú működtetés érdekében a részletes belsőépítészeti tervezés csak később – a győztes pályázóval szoros együttműködésben – indulhatott meg.”

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.