Nyúlik a Liget-projekt, mint a rétestészta

  • narancs.hu
  • 2017. március 27.

Belpol

Egy év múlva kezdik el építeni, de soha nem készül el, mi az? A Néprajzi Múzeum a Liget Projektben.

Az ATV Híradó információi szerint 2017-ben még nem kezdi meg az építkezést a Városligetben a Városliget Zrt., egyrészt mert a költségek a vártnál jobban elszálltak (a Közlekedési Múzeum költségeinek duplázódásáról a Hvg.hu írt nemrég), másrészt mert a Fidesz a választásokig kerülné a konfliktust a témában. Ráadásul a Fővárosi Választási Bizottság hitelesítette Moldován László ligetvédő és VII. kerületi LMP-s képviselő kérdését (erről az e heti Magyar Narancsban olvashatnak majd bővebben), így az is benne van a pakliban, hogy fővárosi népszavazás lesz a zöldfelület arányának 65-ről 70 százalékosra emeléséről. Egy népszavazás reális lehetősége minden bizonnyal jelentősen átrajzolná magát a projektet, de a politikai érdekeket és kockázatokat is.

Jelenleg egyébként hivatalosan is ott tart már a projekt, hogy az épületek átadása után esedékes tájépítészeti rendezést, vagyis „Európa legnagyobb kulturális parkfejlesztésének” végét 2020 novemberére teszik – legalábbis a projekt hivatalos honlapján lévő idővonal ezt mutatja.

Szintén 2020-as átadással számolnak az Új Nemzeti Galéria esetében, 2019 májusára készülne el a Városliget Színház, a Magyar Zene Háza és a Közlekedési Múzeum is, holott tavaly novemberben a kormánybarát Origónak még azzal büszkélkedtek, hogy a Zene Háza 2018-ban megnyitja kapuit.

Persze, úgy tényleg nem könnyű, hogy még el sem kezdték építeni.

false

Sokat elárul a propagandahonlapon lévő információk komolyságáról, hogy az idővonalon 2018 áprilisára teszik a Néprajzi Múzeum kivitelezésének kezdőpontját, ám azt elfelejtik beírni, hogy mikor lesz kész. Talán semmikor.

Mindenesetre 2017 nem ígérkezik sűrű évnek a zrt. életében. Egész évre két esemény van beírva: elméletileg már februárban megkezdték az Új Nemzeti Galéria kivitelezését, és itt a hangsúly az elméleten van. Márciusban pedig átadnák, vagyis hát átadták volna az új bódékat, pardon, „a városliget aranykorát megidéző pavilonépületeket”.

A pavilonok legalább épülnek-szépülnek, ezt tudjuk, méghozzá onnan, hogy heves ütemben drágulnak is.

false

A várhatóan áprilisban megnyíló Feszl-pavilonokról néhány napos hír, hogy a 313 milliós kivitelezés 60 millióval többe kerül, mert az üzemeltetőnek új igénye támadt a belsőépítészeti kialakítással kapcsolatban. A közbeszerzési értesítőben ez áll a módosítás indoklásaként: „a pavilonkert magas színvonalú és üzembiztos működése érdekében kiváló minőségű belsőépítészeti kivitelezés, illetve eszköz- és géppark (bútorozás, konyhatechnológia, gyenge- és erősáramú rendszerek) kiépítése szükséges. Ugyanakkor a Vállalkozóval való szerződéskötés időpontjában még nem volt ismert az – azóta nyílt pályázaton kiválasztott – üzemeltető kiléte. A későbbi, magas színvonalú működtetés érdekében a részletes belsőépítészeti tervezés csak később – a győztes pályázóval szoros együttműködésben – indulhatott meg.”

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.