Szükség van-e Duna-hídra Vácnál?

Olykor előveszik

Belpol

Az önkormányzati választásokhoz közeledve a Fidesz Vácon újra bedobta a híd megvalósításának ötletét. A téma amúgy a 70-es évek óta rendre előkerül, de soha nem történik semmi. Az ellenzéki vezetésű Vác mindenesetre tiltakozik, a Dunakanyar települései pedig elhelyezkedésük függvényében minősítik a tervet.

„Azt azért tudni kell, hogy a váci híd csak 2021-ben vetődött fel úgy, hogy valami történt is az ügy érdekében. Mindaddig csak ötletek voltak, amire senki sem költött egy forintot sem” – nyilatkozta a minap Szádoczki Imre, a Fidesz váci szervezetének elnöke a helyi kormánypárti lapnak. A június végi Váci Polgári Esten (a helyi Fidesz rendezvényén) meghívott vendégekként jelen voltak az Építési és Közlekedési Minisztérium szakemberei, valamint a tervező konzorcium képviselője. „A lényeg, hogy három nyomvonalterv maradt, mindegyiket kimunkálják, és mindháromra megkérik a környezetvédelmi engedélyt. (…) A kormány elkötelezett a híd megépítésével kapcsolatban, hiszen megrendelte a tervezést, és továbbra is benne van a megvalósítandó fejlesztések listájában” – mondta a váci Fidesz-elnök.

„Nonszensz hülyeség”

A Népszabadság 2003-ban írt arról, hogy tervezik a váci Duna-hidat, de nincs elég támogatója és pénz sincs rá, ráadásul a Szentendrei-sziget természetvédelmi területét és a főváros ivóvízbázisát is érintené az építkezés. Az akkori terv előkészítője, Vác korábbi főépítésze, Philipp Frigyes azt hangsúlyozta, tarthatatlan, hogy a Dunakanyar 66 folyóparti, börzsönyi, pilisi településéből álló régiója nem kapcsolódik közvetlenebbül egymáshoz, mert a folyó két partja között itt nincs hídkapcsolat. Öt nyomvonalat vázolt, és a terv szerint 10–20 milliárdba került volna a projekt, amelyet a városi képviselők támogattak, ám három szervezet – a Duna–Ipoly Nemzeti Park, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság, a Fővárosi Vízművek – ellenezte, és ez egyfajta vétónak számított.

A tervezés ettől függetlenül nem állt le, Vác hivatalos weboldalán egy 2004. augusztusi közlemény arról tudósított, hogy elkészült a Duna-híd és csatlakozó útszakaszai rendezési tervének végleges változata. 2005 tavaszán Bóth János akkori szocialista polgármester ismertette ezt a nyilvánossággal. A beszámoló szerint a hídra egyre nagyobb az igény, erősítené a térség települései közötti kapcsolatot, csökkentené a Budapestre, Szentendrére, Gödöllőre nehezedő terhelést. A polgármester azt mondta, a ciklus elején elkezdett tervezési, egyeztetési munka 7 millió forintjába került a városnak (eszerint nem igaz Szádoczki Imre állítása, hogy nem költöttek erre 2021 előtt). Ezért Bóth János jó esélyt látott arra, hogy a mintegy 17,5 milliárdos beruházás bekerüljön a Nemzeti Fejlesztési Tervbe.

2010-ben a jelenlegi kormánypártok vették át az irányítást Vácon. Sokáig a KDNP-s Harrach Péter volt Vác térségének országgyűlési képviselője, 2014-es újraválasztása után azt nyilatkozta, hogy egyéb fejlesztések mellett szükséges megépíteni a Duna-hidat (kerestük Harrachot, hogy akkor ez miért nem valósult meg, de nem válaszolt levelünkre). A sokadik ígérgetés a helyiek ingerküszöbét is elérte: a Vácért Lokálpatrióta Egyesület 2017-ben arról írt az oldalán, hogy egy akkor tartott lakossági fórumon kiderült, a híd és a hozzá tervezett bekötőút sem épül meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.