„Azt azért tudni kell, hogy a váci híd csak 2021-ben vetődött fel úgy, hogy valami történt is az ügy érdekében. Mindaddig csak ötletek voltak, amire senki sem költött egy forintot sem” – nyilatkozta a minap Szádoczki Imre, a Fidesz váci szervezetének elnöke a helyi kormánypárti lapnak. A június végi Váci Polgári Esten (a helyi Fidesz rendezvényén) meghívott vendégekként jelen voltak az Építési és Közlekedési Minisztérium szakemberei, valamint a tervező konzorcium képviselője. „A lényeg, hogy három nyomvonalterv maradt, mindegyiket kimunkálják, és mindháromra megkérik a környezetvédelmi engedélyt. (…) A kormány elkötelezett a híd megépítésével kapcsolatban, hiszen megrendelte a tervezést, és továbbra is benne van a megvalósítandó fejlesztések listájában” – mondta a váci Fidesz-elnök.
„Nonszensz hülyeség”
A Népszabadság 2003-ban írt arról, hogy tervezik a váci Duna-hidat, de nincs elég támogatója és pénz sincs rá, ráadásul a Szentendrei-sziget természetvédelmi területét és a főváros ivóvízbázisát is érintené az építkezés. Az akkori terv előkészítője, Vác korábbi főépítésze, Philipp Frigyes azt hangsúlyozta, tarthatatlan, hogy a Dunakanyar 66 folyóparti, börzsönyi, pilisi településéből álló régiója nem kapcsolódik közvetlenebbül egymáshoz, mert a folyó két partja között itt nincs hídkapcsolat. Öt nyomvonalat vázolt, és a terv szerint 10–20 milliárdba került volna a projekt, amelyet a városi képviselők támogattak, ám három szervezet – a Duna–Ipoly Nemzeti Park, a Közép-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság, a Fővárosi Vízművek – ellenezte, és ez egyfajta vétónak számított.
A tervezés ettől függetlenül nem állt le, Vác hivatalos weboldalán egy 2004. augusztusi közlemény arról tudósított, hogy elkészült a Duna-híd és csatlakozó útszakaszai rendezési tervének végleges változata. 2005 tavaszán Bóth János akkori szocialista polgármester ismertette ezt a nyilvánossággal. A beszámoló szerint a hídra egyre nagyobb az igény, erősítené a térség települései közötti kapcsolatot, csökkentené a Budapestre, Szentendrére, Gödöllőre nehezedő terhelést. A polgármester azt mondta, a ciklus elején elkezdett tervezési, egyeztetési munka 7 millió forintjába került a városnak (eszerint nem igaz Szádoczki Imre állítása, hogy nem költöttek erre 2021 előtt). Ezért Bóth János jó esélyt látott arra, hogy a mintegy 17,5 milliárdos beruházás bekerüljön a Nemzeti Fejlesztési Tervbe.
2010-ben a jelenlegi kormánypártok vették át az irányítást Vácon. Sokáig a KDNP-s Harrach Péter volt Vác térségének országgyűlési képviselője, 2014-es újraválasztása után azt nyilatkozta, hogy egyéb fejlesztések mellett szükséges megépíteni a Duna-hidat (kerestük Harrachot, hogy akkor ez miért nem valósult meg, de nem válaszolt levelünkre). A sokadik ígérgetés a helyiek ingerküszöbét is elérte: a Vácért Lokálpatrióta Egyesület 2017-ben arról írt az oldalán, hogy egy akkor tartott lakossági fórumon kiderült, a híd és a hozzá tervezett bekötőút sem épül meg.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!