„Mi a Facebookon nyertük meg a választásokat!” Így dicsekedett Orbán Viktor 2011-ben, amikor az Európai Parlamentben vitázott, ami hatalmas csúsztatás volt, hiszen a 2010-es választások idején csak valamivel több mint egymillió aktív felhasználója volt a legnagyobb közösségi portálnak Magyarországon. Azóta változott a helyzet. A tavalyi adatok szerint a lakosság fele, 5 milliónál is több ember használja a Facebookot, és egyre több politikus hoz létre hivatalos oldalt.
Merkovity Norbert, a Szegedi Tudományegyetem Politológiai Tanszékének oktatója és kollégái egy 2014-es tanulmányban (Politikaikommunikáció-kutatások a közösségi média korában) rávilágítottak, hogy a Facebook segítségével a politikusok megkerülhetik a hagyományos médiát, a közösségi oldalukon ők maguk választhatják ki a témát, azt, hogy miről akarnak „beszélni”. Tóth Csaba politológus szerint épp annyira változik meg a politikai kommunikáció a közösségi média terjedésével, mint amikor a rádiót felváltotta a tévé, vagy amikor megjelent az internet. „Viszont ezek csak technológiák, a politika alapkérdései természetesen nem változnak. Ugyanúgy Európáról, nyugdíjakról meg gazdaságról vitatkozunk, csak a terület más. A politika tartalma nem, de a választóhoz való eljutás átalakul a közösségi média korában. Aki ebben ügyesebb, az előnyösebb helyzetbe tud kerülni – mondta a Republikon Intézet stratégiai igazgatója.
|
A Facebookon a magyar politikusok közül jelenleg Orbán Viktornak van a legtöbb lájkja, utána jön Vona Gábor, és őt követik a demokratikus ellenzék politikusai. Tóth Csaba szerint azonban az biztos nem igaz, hogy akinek több lájkolója van, az egyértelműen népszerűbb is, de ettől még érdemes ezekre a számokra figyelni.
„Van létjogosultsága, hogy összehasonlítsuk a szavazók és a lájkok számát, de nagyon erős kritikával kell ezt fogadni, különösen Magyarországon, hiszen itt az internetpenetráció és közösségimédia-használat még nem egyenletes, hanem erős iskolázottsági és korosztályi dimenziót mutat. A politikusok és pártok közösségi médiában való népszerűsége tehát inkább egy fiatalabb, iskolázottabb korosztályon belüli népszerűséget jelent. Jól mutatja ezt, hogy a Párbeszéd vagy az Együtt politikusai nagyon jól szereplenek a közösségi médiában, míg mondjuk az MSZP relatíve gyengébben.”
Aki a posztokat írja…
Orbán Viktor 2010 eleje óta létező Facebook-oldala meglehetősen kiszámítható: hetente két-három fénykép vagy videó kerül fel, általában valamiféle hivatalos látogatásról, találkozókról. Néha becsúszik egy-egy személyesebb poszt vagy fotó, például arról, hogy a miniszterelnök New Yorkban Coca-Colát és „forró kutyát” fogyaszt. De a kommunikáció teljesen egyirányú: Orbánnak nem lehet üzenetet küldeni, és az oldal kezelői nem reagálnak a kommentekre sem. Sőt, amikor két évvel ezelőtt Magyarországra jött Vlagyimir Putyin, majd erről egy galéria került fel az oldalra, az adminisztrátorok nemes egyszerűséggel az összes követőt kitiltották, nehogy valaki csúnyát kommenteljen a képek alá.
Megkérdeztük a Miniszterelnökséget, hogy ki kezeli Orbán Facebook-oldalát, mire Havasi Bertalantól ezt a választ kaptuk: „Orbán Viktor miniszterelnök közösségi oldalának tartalmáról ő maga határoz, a bejegyzéseket ő írja, ilyen értelemben az oldalát ő működteti. A technikai előkészítésben, üzemeltetésben a Miniszterelnöki Kabinetiroda egyéb feladatkörben is foglalkoztatott munkatársai működnek közre, külön szerződés, juttatás nélkül.”
|