Ötezer forintért kelt el a pénzügyminiszter ágya

  • narancs.hu
  • 2023. november 12.

Belpol

Hetényi István egykor leszerelte róla a támlát, hogy beférjen a szobájába. Most egy építkezésen megsérült munkásemberé.

„Az ágy egyébként két hete távozott a lakásból. A harmadik kerületben egy építkezésen megsérült munkásember ágyat keresett, nem tud felmenni egyszobás lakása galériájára, mondták, nincs hol aludnia. Eljött érte két hiányos foggal mosolygó haver, fizettek érte ötezer forintot, feltették a rozoga Suzuki tetejére. Bujkált bennem a kisördög, hogy megmondom, hogy a pénzügyminiszter ágyán fog aludni a barátjuk, de aztán befogtam a kisördög száját” – olvasható a közösségi oldalon Hetényi Zsuzsának, Hetényi István egykori pénzügyminiszter lányának a visszaemlékezésében.

A bejegyzés arról szól, hogyan élt a család a kezdetektől ugyanabban a lakásban, és hogy az édesapjának mikor lett saját szobája a cselédszobában, ahová úgy fért be az ágya, hogy leoperálta a háttámláját és a végét. Ezen kívül oda csak egy íróasztal és egy kamaszkorában kapott szekrény került.

Hetényi István (1926–2008) közgazdász, egyetemi tanár 1980-tól 86-ig volt pénzügyminiszter. Részt vett az 1968-ban bevezetett új gazdasági mechanizmus előkészítésében, az 1987-es bankreformban, amelynek eredményeképp még a rendszerváltás előtt létrejött Magyarországon a kétszintű modern bankrendszer. Nevéhez fűződik az 1988-as magyarországi adóreform, amely a piacgazdaság megalapozását segítette. Nyugdíjas korában is aktív maradt, elemzői, szakértői munkacsoportokban dolgozott, és a kétezres években is kikérték a tanácsát a Pénzügyminisztériumban. 

Amíg dolgozott, reggel fél nyolckor ment el gyalog, az alagúton és a Lánchídon át, és öt óra után ért haza. Utána barkácsolt vagy olvasott, Mozartot, Beethoovent hallgatott, vacsora után sétált vagy koncertre mentek – írja Hetényi Zsuzsa.

„Pontosan érzem, hogy az egész történet kábé úgy néz ki, mint amiket a szerény, Kremlben kucorgó Leninről vagy majdnem annyira szerény kommunista Kádárról regéltek nekünk. Ez azonban itten az én papám, akit anyám után én ismertem legjobban a világon, és aki valóban ilyen volt. Aki a miniszterséget munkának tartotta, reggel elment bele, este hazajött belőle. Megjegyzem, 1950-től ugyanabba a lakásba, ahová beházasodott, nem hagyta magát kiköltöztetni. A munkájához nem kellett különösebb körítés” – írja Hetényi Zsuzsa.

A poszthoz mellékelt képen nem az ágy, hanem az íróasztal látható, amelyet nem adnak el.

 A címlapképen Hetényi István pénzügyminiszter 2007. március 19-én a nyugdíj és időskori kerekasztal-konferencia megalakulásán. Fotó: MTI/Beliczay László

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.