Ötezer forintért kelt el a pénzügyminiszter ágya

  • narancs.hu
  • 2023. november 12.

Belpol

Hetényi István egykor leszerelte róla a támlát, hogy beférjen a szobájába. Most egy építkezésen megsérült munkásemberé.

„Az ágy egyébként két hete távozott a lakásból. A harmadik kerületben egy építkezésen megsérült munkásember ágyat keresett, nem tud felmenni egyszobás lakása galériájára, mondták, nincs hol aludnia. Eljött érte két hiányos foggal mosolygó haver, fizettek érte ötezer forintot, feltették a rozoga Suzuki tetejére. Bujkált bennem a kisördög, hogy megmondom, hogy a pénzügyminiszter ágyán fog aludni a barátjuk, de aztán befogtam a kisördög száját” – olvasható a közösségi oldalon Hetényi Zsuzsának, Hetényi István egykori pénzügyminiszter lányának a visszaemlékezésében.

A bejegyzés arról szól, hogyan élt a család a kezdetektől ugyanabban a lakásban, és hogy az édesapjának mikor lett saját szobája a cselédszobában, ahová úgy fért be az ágya, hogy leoperálta a háttámláját és a végét. Ezen kívül oda csak egy íróasztal és egy kamaszkorában kapott szekrény került.

Hetényi István (1926–2008) közgazdász, egyetemi tanár 1980-tól 86-ig volt pénzügyminiszter. Részt vett az 1968-ban bevezetett új gazdasági mechanizmus előkészítésében, az 1987-es bankreformban, amelynek eredményeképp még a rendszerváltás előtt létrejött Magyarországon a kétszintű modern bankrendszer. Nevéhez fűződik az 1988-as magyarországi adóreform, amely a piacgazdaság megalapozását segítette. Nyugdíjas korában is aktív maradt, elemzői, szakértői munkacsoportokban dolgozott, és a kétezres években is kikérték a tanácsát a Pénzügyminisztériumban. 

Amíg dolgozott, reggel fél nyolckor ment el gyalog, az alagúton és a Lánchídon át, és öt óra után ért haza. Utána barkácsolt vagy olvasott, Mozartot, Beethoovent hallgatott, vacsora után sétált vagy koncertre mentek – írja Hetényi Zsuzsa.

„Pontosan érzem, hogy az egész történet kábé úgy néz ki, mint amiket a szerény, Kremlben kucorgó Leninről vagy majdnem annyira szerény kommunista Kádárról regéltek nekünk. Ez azonban itten az én papám, akit anyám után én ismertem legjobban a világon, és aki valóban ilyen volt. Aki a miniszterséget munkának tartotta, reggel elment bele, este hazajött belőle. Megjegyzem, 1950-től ugyanabba a lakásba, ahová beházasodott, nem hagyta magát kiköltöztetni. A munkájához nem kellett különösebb körítés” – írja Hetényi Zsuzsa.

A poszthoz mellékelt képen nem az ágy, hanem az íróasztal látható, amelyet nem adnak el.

 A címlapképen Hetényi István pénzügyminiszter 2007. március 19-én a nyugdíj és időskori kerekasztal-konferencia megalakulásán. Fotó: MTI/Beliczay László

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.