Paks és az energiapiac: A dumán túl

  • Fonyó Attila
  • 2003. május 8.

Belpol

Április 10-én a paksi atomerőmű 2. blokkjában komoly üzemzavar következett be. Az eseményre adott hivatalos reakciók bírálata mellett kevesebb figyelem irányult Paksnak a magyar energiapolitikában elfoglalt helyére és az azt meghatározó érdekekre.

Április 10-én a paksi atomerőmű 2. blokkjában komoly üzemzavar következett be. Az eseményre adott hivatalos reakciók bírálata mellett kevesebb figyelem irányult Paksnak a magyar energiapolitikában elfoglalt helyére és az azt meghatározó érdekekre.Apaksi atomerőmű blokkjainak működését harminc évre tervezték: az elsőként átadott blokk 2012-ben, az utolsó 2017-ben éri el e korhatárt. Az erőmű élettartamának meghosszabbításáról vagy a bezárásról még ebben a ciklusban dönteni kell. Áprilisig mintha tartotta volna magát az a három állítás, miszerint Paks olcsó és megkerülhetetlen áramforrás, a mi atomerőművünk a legbiztonságosabb, a felügyelet pedig - a csernobili sokk és az azóta is töretlen odafigyelés okán - korrekt és maradéktalanul felkészült. Mi több, a hazai lakosság is elfogadja az atomot.

Szakma, politika

Az üzemzavar viszont (erről lásd keretes írásunkat) rávilágított arra, hogy bármilyen biztonságos is a 90-es évek óta folyamatosan fejlesztett rendszer, az emberi tényező nem kiküszöbölhető, s főleg nem az a nem rutinfeladatok esetében: apróbb mulasztások és hibák sorozata is könnyen vezethet nagy gazdasági vagy környezeti károkhoz. Mint a Népszabadság riportjából kiderült (Varró Szilvia: "Elhittük, hogy nem történhet baj", 2003. május 2.), a dolgozók nagy része a teljes biztonság érzetében ringatta magát. A minden nukleáris tevékenységet felügyelő Országos Atomenergia Hivatal kompetenciája is megkérdőjelezhetővé vált: egyfelől engedélyezett egy olyan technológiai eljárást, amit még sehol sem próbáltak ki, másrészt tájékoztatási kötelezettségének ugyanúgy felemásan és ellentmondásosan tett eleget, mint maga a Paksi Atomerőmű Rt. Az atomerőmű létezését és annak meghosszabbítását eddig evidenciaként kezelő energiapolitika pedig először kérdőjeleződött meg szélesebb körben.

A magyar villamosenergia-rendszer a kilencvenes évek közepén lezajlott liberalizációnak köszönhetően erősen szabályozott piacként működik. Az áramszolgáltatók versenyeznek, az áramot a fogyasztók felé közvetítő nagyfeszültségű hálózat azonban állami monopólium. Az áramszolgáltatók négy csoportra oszthatók: a külföldről áramot vásárló importőrök, a Magyar Villamos Művek (MVM) szén- és földgázerőművei, a szintén az MVM-csoportba tartozó Paks, mely egymaga a hazai villamos energia több mint 40 százalékát állítja elő, néhány kisebb, magántulajdonú gázturbinás erőmű tartozik közéjük. Tőlük vásárolják az áramot a nagy regionális szolgáltatók, amelyek a lakosságot látják el, illetve - közvetlenül - a nagy energiafelhasználó "feljogosított fogyasztók". A hálózat használatának zavartalanságáért és az erőművek közti teherelosztásért a tavalyig szintén MVM-es Magyar Villamosenergia Rendszerirányító Rt. (Mavir) felel. Az egész rendszer működését a Magyar Energia Hivatal (MEH) mint független hatóság felügyeli annak érdekében, hogy a hálózati monopóliummal ne lehessen visszaélni, illetve azért, hogy az árszabályozás biztosítsa a versenyt. A MEH éppolyan független hatóság, mint a jegybank vagy a hírközlési felügyelet - ám ezt az elvet sajnálatos módon sem az előző, sem a jelenlegi kormány nem tekinti száz százalékig szentnek, és költségvetési eszközökkel meg törvényváltoztatással próbálják befolyásolni a hivatal vezetését.

A mindenkori kormányzat több ponton is érdekelt a rendszer működésében. Nem szeretne túl magas fogyasztói árakat, de arra is figyelnie kell, hogy az állami vállalatoknál ne szaladjanak el a költségek, illetve versenyben maradjanak. A harmadik szempont az állami tulajdonú vállalatok nem tisztán gazdasági megfontolású használata: a hazai bányászat veszteségeinek egy részét az MVM nyeli le baráti felvásárlási ár formájában, ily módon tartva fenn bányász-munkahelyek ezreit.

Az energiaárak között szerződésenként és naponta meglehetősen nagy különbségek vannak, de általánosságban elmondható, hogy a hazai hagyományos erőműveknél lehet - akár jóval - olcsóbban is importálni. Ebben a játékban Paks jelenleg a legolcsóbb áramtermelő, másként fogalmazva: Paks tartja féken az energiaárakat. Ez az olcsóság azonban relatív, és a jelenhez kötött. Megbecsülhetetlen ugyanis, hogy mennyibe került az atomerőmű, azaz mennyi tőke termeli most a megtérülést. Az ok egyszerű: a KGST-n belül a reaktor értékét mondjuk borsókonzervben törlesztettük (vagy nem), az állami költségvetés pedig nem volt költségvetés. Nehéz továbbá megbecsülni a lebontás és a hulladékelhelyezés költségeit. Az atomerőmű mintegy évi 14 milliárd forintot fizet egy olyan kasszába, amiből cirka évi 6 milliárd megy el hulladékkezelési célokra. 1996-ig a kiégett fűtőelemek gyakorlatilag ingyen vándoroltak Cseljabinszkba, azóta Oroszország nem fogad. Így először az átmeneti lerakást, majd a végleges tárolást kell megoldani. Hogy ez pontosan mennyibe fog kerülni, és vajon fedezi-e az alapban felgyűlt pénz, nem tudni: végleges lerakót ugyanis még sehol a világon nem építettek, s így ezek költsége sem ismert. A húsz-harminc évvel ezelőtti és a húsz-harminc év múlva keletkező költségek a jelenlegi árviszonyokat még nem befolyásolják.

Középtávon jelentkező drágító hatás viszont az élettartam-hosszabbítás költsége, ami szintén bajosan lőhető be, mivel a paksihoz hasonló, második generációs nyomott vizes reaktor esetében még nem történt ilyesmi. Az üzemzavar következtében viszont kétségessé vált Paks nyereségessége. A 2. blokk leállítása napi 50 millió forint bevételkiesést jelent, a sérült fűtőelemek félmilliárdot értek, az üzemzavar elhárítási költségei egyelőre ismeretlenek.

Pénzek, érdekek

Ami az atomerőműnek napi 50 millió kiesés, az ugyanekkora égből kapott bevétel az importőröknek és a nagyobb kapacitású szén- és földgázerőműveknek. E cégekben több szocialista kötődésű vállalkozó is érdekelt, de köztük találjuk Kapolyi László képviselőt is, a legnagyobb hazai importőrt. ´k bizonyára nem járnak rosszul, ha a vizsgálatok elhúzódnak, vagy ha éppenséggel bezárják Paksot. A legnagyobb piaci résztvevőnek számító erőmű részesedésének visszaesése árfelhajtó hatású lehet, ami szintén jó a többi áramszolgáltatónak. Nem érdeke viszont a magasabb energiaár vagy az energiahiány a kormányzatnak. A szocialisták sajátos kettős szorításban vannak: miközben kormányzati szereplőként az ügy mihamarabbi lezárásában érdekeltek, a képviselőcsoport egy részének nem jönne rosszul a bizonytalanság elhúzódása. Kettős az ellenzék szerepe is. A Fidesz felrúgta azt az - Európában is gyakori - hallgatólagos megállapodást, miszerint az atomenergiát kivonják a napi politikai csatározásokból, és lecsapott a rossz kommunikációra. Ugyanakkor és elvben ők sem érdekeltek az atomenergia-ellenes közhangulatban. Hisz aligha akad olyan politikus, aki az atomerőmű bezárását kezdené követelni: ezzel egy lélegzettel ugyanis a negyvenszázalékos áremelést követelné.

Az atomerőmű meghosszabbítását szeretné az a két-három nagy atomenergetikai cég is, amely mindig készen áll a felújítások kivitelezésére; továbbá Paks városa, mely az atomerőmű nélkül minden bizonnyal fél perc alatt megfeküdne. A környezetvédelmi bizottság múlt keddi ülésén a szocialisták mindennel meg voltak elégedve, az ellenzék meg mindent megkérdőjelezett. Paks súlyos lobbiérdekek kereszttüzében áll.

Pró, kontra

Mindemellett racionális vita is folyik az atomenergia sorsáról. A atomerőmű élettartamának meghosszabbítása melletti legfontosabb érv a gazdaságosság: nagy valószínűséggel a szükséges felújítások után is a legolcsóbb energiaforrás maradna (a fenti megszorításokkal). A hagyományos fosszilis energiaforrások kimerülőben vannak, így egyre drágábbak. Az uniós csatlakozással a széntüzelésű erőművek termelését a szénadó drágítja majd. A gázerőművek kapacitása, illetve az import - a vezetékek áteresztőképessége miatt - véges, ráadásul a hazai földgázkészletek 2015 körül, azaz az atomerőmű eredetileg tervezett bezárása táján kimerülnek: ezután gázból is a drágább behozatalra szorulunk majd. Kiszámíthatatlan viszont az uniós atompolitika: a hulladékelhelyezés problémájának akutabbá válásával elképzelhető adó vagy díj terhelése az atomenergiára, melynek a bezárások után keletkező költségeket kell majd fedeznie. Paks kiesése - ha hazai fosszilis erőművekkel történik a pótlás - veszélyeztetheti hazánk kiotói kötelezettségeit is, melyekben az üvegházhatású gázok 6 százalékos csökkentését vállaltuk (lásd: Kibocsátó szép üzenet, Magyar Narancs, 2003. április 24.). Bár az atomenergia termelése a bányászattól az urándúsításig ugyanannyi üvegházhatású gáz kibocsátásával jár, mint egy kombinált, hőt és elektromos energiát egyaránt termelő erőmű működése, maga az atomerőmű nem szennyez - márpedig Magyarországon csak az utóbbi működik, a többi folyamat Oroszországban piszkít.

"Negyven százalékot egyelőre nem lehet gazdaságosan kiváltani" - summázta az atompárti érveket a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) egyik anonimitást kérő munkatársa. Ugyanő azonban azt is hozzátette: "Az atomenergiát talán nehezebb demokratikusan kontrollálni, mint a hadsereget." Az atom-energiához valóban kevesen értenek, így nehéz ellenőrizni e veszélyes üzemet. Magyarországon a méréseket végezni képes összes intézmény függ Pakstól: szükség lenne tehát vagy egy független hazai, vagy egy külhoni mérőhálózatra.

Az atomenergia - így Paks létének meghosszabbítása - ellen a legfontosabb érv, hogy nem fenntartható: a keletkező radioaktív hulladékot több ezer évre kellene biztonságosan elhelyezni. Ugyanilyen fontosak a környezeti kockázatok: bár az atomerőművek baleseti kockázata elvben alacsony (ezerévente egy), a bekövetkező kár végzetes is lehet. És felmerülhetnek kétségek akkor is, ha pusztán a gazdaságosságot nézzük. Hazánknak a legnagyobb blokknak megfelelő energiatartalékot kell biztosítania, hogy annak kiesése esetén is zavartalan maradjon a rendszer. Rendkívüli esetben a pótlást két, májustól három gyorsindítású gázturbina látja el, ám ezek drágán és csak rövid ideig üzemeltethetőek. Mint Tihanyi Zoltán, a Mavir Rt. munkatársa tájékoztatott, a 2. blokk kiesésével keletkező tízszázalékos hiány nagy léptékű, de kezelhető. Májusra már biztosított a hiánypótlás, a hoszszabb távú gazdaságos megoldás viszont a nagykereskedők dolga. Két lehetőség van: vagy a hazai tartalékok jobb kihasználása, vagy az import. Ez utóbbinak az átviteli teljesítmény szab korlátokat; a hazai rendszert tehát mindenképpen át kell alakítani. Hosszú távon érdemes lenne kisebb blokkokra bazírozni a hazai ellátást, hogy egy erőmű vagy turbina kiesése ne okozzon nagy fennakadást.

Marad az atom

"A komplex, holisztikus szemlélet hiányzik" - hívja fel a figyelmet a magyar energiapolitika hiányosságaira Ámon Ada, az Energia Klub vezetője. A környezetvédő egyesület szerint megfelelő és hosszú távú stratégiával megoldhatók a fent vázolt energiapolitikai problémák, de "nem szélerőművel akarjuk kiváltani az atomot". A legfontosabb az energiahatékonyság növelése lenne: a rossz hatásfokkal működő erőművek bezárása, átalakítása. A legdivatosabb energiahatékonysági program Európában a kombinált erőművekre való átállás: az olyan átalakítások, melyek egy adott egységet távhőszolgáltatásra és a villamos energia előállítására egyaránt alkalmassá tesznek. De kis odafigyeléssel rengeteg energiát lehet megspórolni. A GKM márciusban átfogó energiatakarékossági programot indított, bár az ilyen intézkedések egyelőre csak a hazai gáz kifogyását tudnák kompenzálni. Ugyanilyen fontos volna a megújuló energiaforrások használata. Mind a napenergia, mind a hévíz tökéletesek fűtésre: az erre fordított gáz pedig felszabadulna villamosenergia-termelésre. Csakhogy egy kilowattóra napenergiából nyert áram 100 forintot kóstál a paksi 7-tel szemben, s a megújuló energiaforrások hasznosítása még az élenjáró Németországban és Dániában sem gazdaságos állami támogatás nélkül.

Fonyó Attila

A harmadik típusú találkozás

A paksi és a hozzá hasonló második generációs nyomott vizes reaktorokban a kilencvenes évek végétől jelentkezett az a probléma, hogy a fűtőelemeken lerakódás keletkezik, ami csökkenti a reaktor teljesítményét. Ezt valószínűleg (de nem biztosan) az az orosz tisztítóeljárás okozza, amit a gázfejlesztőben használnak a dolgozók egészségének megóvása érdekében. A blokk rutinszerű karbantartásakor a Framatome cég által szállított, de eddig ki nem próbált eszközzel akarták eltávolítani a lerakódást a pihentetőmedencében.

Gyakorlatilag kísérleteztek.

A vegyi tisztítás során a fűtőelemek túlhevültek, és a rájuk eresztett hűtővíz hatására megrepedtek. Ennek következtében radioaktív gáz szabadult ki belőlük, és a fűtőelemekből kiszóródtak az urániumkapszulák. A múlt hét kedden az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának bemutatott jegyzőkönyv tanúsága szerint a pihentetőmedence zárjának kinyitásakor a szellőző- rendszer bekapcsolt állapotban volt, azaz a medencéből kiszabaduló "nagy buborék" előbb a reaktorcsarnokba, majd onnan a filterek nélkül működő kéményen keresztül a környezetbe távozott. A Paksi Atomerőmű máig nem adott választ arra a többször feltett kérdésre, hogy vajon mód lett volna-e arra, hogy a gázt az üzemcsarnokban tartsák, illetve arra, hogy mi volt a kiszabaduló gáz pontos összetétele. A gáz távozását követően csak többnapi kísérletezés után sikerült a tároló fedelét eltávolítani. Ekkor derült ki, hogy a fűtőelemek véglegesen megsérültek, és ekkor sorolták át kettesből hármasba az így már súlyos üzemzavart. A gond nemcsak az, hogy a mintegy 3 tonnányi fűtőelem egyik napról a másikra hulladékká lett, és el kell helyezni valahová, hanem az azt fedő víz is nagy valószínűséggel szennyeződött a kihulló kapszulák miatt - így ennek tárolását is meg kell oldani.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.