Jehova tanúi és a sorkatonai szolgálat

Parancsolat szerint

Belpol

Akik a Kádár-rendszerben megtagadták a katonai szolgálatot, ma is csak perrel tudják elérni, hogy a börtönben munkával töltött éveiket beszámítsák a nyugdíjalapjukba. A lelkiismereti döntésük miatt elítélt emberek – zömmel Jehova tanúi – háromkötetes kollektív önéletírást adtak ki a velük történtekről.

„Kérem, nevezze meg, ki az ellenségem. Elmegyek és kibékülök vele” – mondta Buris Antal, a nyékládházi kavicsbánya-vállalat gyengeáramú villanyszerelője 1981-ben a bíróság előtt a katonai ügyésznek. Az akkor 22 éves férfi a miskolci sportcsarnokba behívott négy­ezer sorköteles közül egyedüliként nem akarta vállalni a katonai szolgálatot.

Ez a mondat nem a saját ötlete volt, tanulta. Készült a rá váró eljárásra: előzetes letartóztatás, katonai bíróság, 2–3 év börtön. Erre számíthattak, akik lelkiismereti okból tagadták meg a bevonulást. Antal akkor még nem volt megkeresztelve. „Tizenéves suhancként volt olyan vakmerő elképzelésem is, hogy el kell menni Vietnamba, harcolni az imperialisták ellen, de ez hamar elmúlt. Megismerkedtem egy tanúval, a családjuk meghívott 1980-ban az NSZK-ba. Több mint egy hónapig voltam ott, és amit tapasztaltam, a nyugati világra jellemző jólét, és az, ahogy abban éltek a tanúk, hatott a gondolkodásomra. Amikor ’81 őszén megkaptam a behívóparancsot, és döntöttem, erős mankóra támaszkodhattam, mert a tanúk közül mindenkinek volt már hasonló esete, nem én voltam az első, sem az utolsó, aki használta ezt az érvet. A negyvenes–ötvenes évek óta előfordult ilyen. Említettem azt is, Jézus megmondja, szeressétek ellenségeiteket, ez pedig egyértelmű utasítás az emberi kapcsolatok kezelésére, és még ha sokszor reménytelen vállalkozás is, mindig megér legalább egy próbát. Az ügyész úgy reagált, ahogyan az várható volt. Arról beszélt, hogy ez nem így működik, nem érthetem meg, milyen érdekek állnak a mögött, hogy a férfiaknak teljesíteniük kell a hadkötelezettségüket.”

Buris Antalt 3 év letöltendő börtönre ítélték. Baracskára vitték, ahol 1945 után létesült börtön, 1953-tól működött rabokat foglalkoztató gazdaság. Oda kerültek a sorköteles Jehova tanúi, és hasonló okból raboskodtak ott nazarénusok, adventisták, a Bulányi György vezette katolikus Bokor bázisközösség tagjai. Antal a börtönben ismerte meg későbbi feleségét, Tündét, aki látogatóba jött, először nem hozzá. Az asszony családjában férfiak és nők öt generációja összesen 80 év börtönbüntetést kapott hasonló döntése és hitbéli meggyőződése miatt. A közeli rokonságban akadt, akit pici gyerekként a nagyszülei neveltek, mert apját a Horthy-rendszerben prédikálásért kétszer is bebörtönözték, és anyját is. A fiúról, ahogy fiatal felnőtté vált, 1100 oldal jelentést írtak a ráállított ügynökök. Ő is börtönbe került szolgálatmegtagadás miatt.

 

Ami a császárnak jár

Antalt, az FB7727-es számú elítéltet tehát az állam büntetésül kiszakította a közösségéből, de olyanok közé zárta, akikkel megint összetarthatott. „Senki sem örült a börtönnek. De azt gondoltuk, nem az számít, milyen helyzetbe kerültünk, hanem az, mit kezdünk az életünkkel. Komolyan vettük a törvény iránti engedelmesség parancsát. Jézus azt mondja, add meg a császárnak, ami a császáré, Istennek, ami az Istené. A császárnak – az államnak – szót kell fogadni: segíti az életemet, kórházakat tart fönn, utakat épít, adót kell neki fizetni, dolgozni kell neki, sok mindent kapunk tőle. Lojálisak vagyunk hozzá, és ez őt is erősíti. Az életet, a lelkiismeretet és az ép gondolkodást azonban Istentől kapjuk, neki tartozunk vele elszámolni. Az állam nem tud túl sok olyat kérni, ami a lelkiismeretünk, a legfontosabb erkölcsi értékek ellen szól, szinte csak azt, hogy fogjunk fegyvert, és az életünk árán védjük a hazánkat, öljünk érte, ha kell. Erre azt mondjuk, tisztelettel, hogy ilyet nem kérhet, ez túllépi a hatáskörét. Olvastam utóbb Csapody Tamás kutatásairól, láthattam, hogy amikor én börtönbe mentem, a hadkötelesek 20 százaléka kerülte el más módon – akár hamis orvosi igazolással – a bevonulást. Nemcsak lelkiismereti, hanem egyszerű gazdasági szempontok is szólnak a háború, mint emberi viselkedésforma ellen. A közgazdász Keynes leírja, milyen kárt okoz minden országnak a fegyverkezés, az, hogy adott esetben a fiatalok meghalnak, hogy amit fölépített a társadalom, azt lerombolják, és ehhez képest abszurd erkölcsi kötelességként előírni embereknek, hogy részt vegyenek egy háborúban – hogy aztán például a nürnbergi törvényszék előtt arra hivatkozzanak, parancsra hajtották végre a szörnyűségeket.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.