Próbaper a Magyar Közút Kht. ellen - Járatlan úton

Belpol

A Békés megyei Medgyesegyháza önkormányzata a bírósághoz fordult a környék közútjainak katasztrofális állapota miatt. A próbaper kimenetele megjósolhatatlan. Már ha lesz per.

"Félreértés ne legyen, nem tükörsima országutat szeretnénk, amilyenek Svájcban, Németországban vagy Dániában vannak. Csupán azt akarjuk elérni, hogy a hatalmas kátyúk ne jelentsenek folyamatosan balesetveszélyt a nagyközségben és a környékén lévő állami fenntartású utaknál" - jelezte a Narancsnak Nagy Béla polgármester, hogy nem kér lehetetlent. Erőfeszítéseinek eddig mégsem volt foganatja.

A medgyesegyházi önkormányzat a nagyközség bel- és külterületén lévő, állami fenntartásban lévő utakon jelentkező hibákra és azok kijavítására elsőként 2005. november 30-án hívta fel a Magyar Közút Kht. Békés Megyei Területi Igazgatóságának figyelmét. Ezt azután többször megismételték, majd az idén áprilisban a közlekedési felügyelettel és a rendőrséggel kiegészülve helyszíni bejárást tartottak a kifogásolt útszakaszokon. Az erről készült emlékeztetőben mindenki aláírásával hitelesítette a forgalom biztonságát veszélyeztető úthibák, kátyúk létét. A polgármester már ekkor jelezte: ha továbbra sem tesz semmit a megyei közútkezelő, akkor jogi útra terelik az ügyet. A közutakért felelős megyei illetékes mindannyiszor pénzhiányra hivatkozott; talán nem hitte, hogy az önkormányzat az útjavítás kikényszerítéséért bírósághoz fordul. Pedig idén június 12-én ez történt.

A Békéscsabai Városi Bírósághoz benyújtott kereset két jogszabályi helyre hivatkozik. A közúti közlekedésről szóló 1988-as I. törvény 34. paragrafusa kimondja, hogy "(...) a közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút biztonságos közlekedésre alkalmas legyen", illetve "a közút megrongálódását a közút kezelője köteles haladéktalanul kijavítani és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani".

Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998-as, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) által kiadott rendelet mellékletét képező "Országos közutak kezelési szabályzata" tartalmazza, hogy az út állagát veszélyeztető lokális hibák javítását az észleléstől és a bejelentéstől számított legkésőbb 10-30 napon belül meg kell kezdeni. Mindkét jogszabály hatályos, ám mégsem történt semmi a dél-békési nagyközségben és környékén. A medgyesegyházi önkormányzatnak pedig másfél évtizeddel a rendszerváltás után elsőként jutott eszébe, hogy egy jogállamban polgári perben keresse az igazát, és kényszerítse ki az ellenérdekelt fél jogkövető magatartását.

A közútkezelő kht. Békés megyében és országszerte a pénzhiány miatt a maga szempontjai szerint logikusan reagál az úthibákra. A legtöbb helyen - forráshiányra hivatkozva - sebességkorlátozó táblákat tesznek ki. Így bármilyen jármű károsodása esetén a helyszínre kivonuló rendőrség a "relatív gyorshajtásra" hivatkozva a keletkezett kárt a közlekedőre hárítja. Viccesnek hangzik, de több autós tudná bizonyítani, hogy adott esetben a 15 kilométer/órás "száguldás" is relatív gyorshajtásnak minősül. Több helyütt azonban tábla sem jelzi a veszélyt.

"Az idézett törvényben és a miniszteri rendeletben foglaltak szerint csupán kötelezettségeinek teljesítésére szeretnénk rábírni a közutak kezelőjét. Ehhez képest nem is értem az ügyben hirtelen jött nagy médiaérdeklődést" - mondta a Narancsnak Nagy Béla, aki tizenhat éve Medgyesegyháza polgármestere (ő egyébként az SZDSZ Békés megyei elnöke is), s nemrég fejezte be a szegedi egyetem jogi fakultását.

A megyei napilapban nyilatkozó Virág Mihály, a közútkezelő megyei vezetője folyamatosan pénzhiányról, ám felújítási tervek sokaságáról beszélt. Többször megjegyezte, hogy az elmúlt időszakban uniós és régiós forrásokból Békés megye jelentős pályázati pénzeket nyert alsóbbrendű összekötő utak rendbetételére. A Magyar Közút Kht. szóvivője, Szőnyi Zsolt lapunknak elmondta: a sajtóból már igen, hivatalosan azonban nem értesültek a medgyesegyháziak keresetéről. Folyamatban lévő ügyről amúgy sem nyilatkoznak, és nem hívei a sajtón keresztüli üzengetésnek.

Meglehet azonban, a medgyesegyházi önkormányzat hiába adta be keresetét a területileg illetékes békéscsabai bíróságra. Mivel a megyei közút kht. nem önálló jogi személy - ezzel a jogosítvánnyal csak a Magyar Közút Kht. rendelkezik -, a per helyszíne Budapest lehet. Megkeresésünkre jogi szakértők egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak. Abban egyetértettek, hogy megjósolhatatlan a bíróság mérlegelési jogköre. Ha ugyanis a próbaper nyomán olyan precedensjellegű ítélet születne, amely az önkormányzatnak ad igazat, az megingathatná az amúgy sem biztos lábakon álló államháztartást, hiszen a nyomában akár önkormányzatok százai léphetnének föl hasonló igénnyel. Mások szerint a bíróság aprólékosan bekéri majd a rendelkezésre álló dokumentumokat, szakértővel tisztázza, pontosan hány kátyúról van szó, s azok mely kilométerszelvénynél találhatók. Ezzel jócskán elhúzódhat az eljárás, mialatt a Békés megyei közútkezelő kijavíthatja a jelzett úthibákat - okafogyottá téve a pert. Néhányan azt sem tartják kizártnak, hogy valamely formai vagy tartalmi elemre hivatkozva a bíróság elutasítja az önkormányzat keresetét.

A Medgyesegyházán és környékén fellelhető mintegy ötven úthiba kijavítása amúgy nem haladná meg a néhány tízmilliós nagyságrendet.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.