Próbaper a Magyar Közút Kht. ellen - Járatlan úton

Belpol

A Békés megyei Medgyesegyháza önkormányzata a bírósághoz fordult a környék közútjainak katasztrofális állapota miatt. A próbaper kimenetele megjósolhatatlan. Már ha lesz per.

"Félreértés ne legyen, nem tükörsima országutat szeretnénk, amilyenek Svájcban, Németországban vagy Dániában vannak. Csupán azt akarjuk elérni, hogy a hatalmas kátyúk ne jelentsenek folyamatosan balesetveszélyt a nagyközségben és a környékén lévő állami fenntartású utaknál" - jelezte a Narancsnak Nagy Béla polgármester, hogy nem kér lehetetlent. Erőfeszítéseinek eddig mégsem volt foganatja.

A medgyesegyházi önkormányzat a nagyközség bel- és külterületén lévő, állami fenntartásban lévő utakon jelentkező hibákra és azok kijavítására elsőként 2005. november 30-án hívta fel a Magyar Közút Kht. Békés Megyei Területi Igazgatóságának figyelmét. Ezt azután többször megismételték, majd az idén áprilisban a közlekedési felügyelettel és a rendőrséggel kiegészülve helyszíni bejárást tartottak a kifogásolt útszakaszokon. Az erről készült emlékeztetőben mindenki aláírásával hitelesítette a forgalom biztonságát veszélyeztető úthibák, kátyúk létét. A polgármester már ekkor jelezte: ha továbbra sem tesz semmit a megyei közútkezelő, akkor jogi útra terelik az ügyet. A közutakért felelős megyei illetékes mindannyiszor pénzhiányra hivatkozott; talán nem hitte, hogy az önkormányzat az útjavítás kikényszerítéséért bírósághoz fordul. Pedig idén június 12-én ez történt.

A Békéscsabai Városi Bírósághoz benyújtott kereset két jogszabályi helyre hivatkozik. A közúti közlekedésről szóló 1988-as I. törvény 34. paragrafusa kimondja, hogy "(...) a közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút biztonságos közlekedésre alkalmas legyen", illetve "a közút megrongálódását a közút kezelője köteles haladéktalanul kijavítani és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani".

Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998-as, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) által kiadott rendelet mellékletét képező "Országos közutak kezelési szabályzata" tartalmazza, hogy az út állagát veszélyeztető lokális hibák javítását az észleléstől és a bejelentéstől számított legkésőbb 10-30 napon belül meg kell kezdeni. Mindkét jogszabály hatályos, ám mégsem történt semmi a dél-békési nagyközségben és környékén. A medgyesegyházi önkormányzatnak pedig másfél évtizeddel a rendszerváltás után elsőként jutott eszébe, hogy egy jogállamban polgári perben keresse az igazát, és kényszerítse ki az ellenérdekelt fél jogkövető magatartását.

A közútkezelő kht. Békés megyében és országszerte a pénzhiány miatt a maga szempontjai szerint logikusan reagál az úthibákra. A legtöbb helyen - forráshiányra hivatkozva - sebességkorlátozó táblákat tesznek ki. Így bármilyen jármű károsodása esetén a helyszínre kivonuló rendőrség a "relatív gyorshajtásra" hivatkozva a keletkezett kárt a közlekedőre hárítja. Viccesnek hangzik, de több autós tudná bizonyítani, hogy adott esetben a 15 kilométer/órás "száguldás" is relatív gyorshajtásnak minősül. Több helyütt azonban tábla sem jelzi a veszélyt.

"Az idézett törvényben és a miniszteri rendeletben foglaltak szerint csupán kötelezettségeinek teljesítésére szeretnénk rábírni a közutak kezelőjét. Ehhez képest nem is értem az ügyben hirtelen jött nagy médiaérdeklődést" - mondta a Narancsnak Nagy Béla, aki tizenhat éve Medgyesegyháza polgármestere (ő egyébként az SZDSZ Békés megyei elnöke is), s nemrég fejezte be a szegedi egyetem jogi fakultását.

A megyei napilapban nyilatkozó Virág Mihály, a közútkezelő megyei vezetője folyamatosan pénzhiányról, ám felújítási tervek sokaságáról beszélt. Többször megjegyezte, hogy az elmúlt időszakban uniós és régiós forrásokból Békés megye jelentős pályázati pénzeket nyert alsóbbrendű összekötő utak rendbetételére. A Magyar Közút Kht. szóvivője, Szőnyi Zsolt lapunknak elmondta: a sajtóból már igen, hivatalosan azonban nem értesültek a medgyesegyháziak keresetéről. Folyamatban lévő ügyről amúgy sem nyilatkoznak, és nem hívei a sajtón keresztüli üzengetésnek.

Meglehet azonban, a medgyesegyházi önkormányzat hiába adta be keresetét a területileg illetékes békéscsabai bíróságra. Mivel a megyei közút kht. nem önálló jogi személy - ezzel a jogosítvánnyal csak a Magyar Közút Kht. rendelkezik -, a per helyszíne Budapest lehet. Megkeresésünkre jogi szakértők egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak. Abban egyetértettek, hogy megjósolhatatlan a bíróság mérlegelési jogköre. Ha ugyanis a próbaper nyomán olyan precedensjellegű ítélet születne, amely az önkormányzatnak ad igazat, az megingathatná az amúgy sem biztos lábakon álló államháztartást, hiszen a nyomában akár önkormányzatok százai léphetnének föl hasonló igénnyel. Mások szerint a bíróság aprólékosan bekéri majd a rendelkezésre álló dokumentumokat, szakértővel tisztázza, pontosan hány kátyúról van szó, s azok mely kilométerszelvénynél találhatók. Ezzel jócskán elhúzódhat az eljárás, mialatt a Békés megyei közútkezelő kijavíthatja a jelzett úthibákat - okafogyottá téve a pert. Néhányan azt sem tartják kizártnak, hogy valamely formai vagy tartalmi elemre hivatkozva a bíróság elutasítja az önkormányzat keresetét.

A Medgyesegyházán és környékén fellelhető mintegy ötven úthiba kijavítása amúgy nem haladná meg a néhány tízmilliós nagyságrendet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.