Próbaper a Magyar Közút Kht. ellen - Járatlan úton

Belpol

A Békés megyei Medgyesegyháza önkormányzata a bírósághoz fordult a környék közútjainak katasztrofális állapota miatt. A próbaper kimenetele megjósolhatatlan. Már ha lesz per.

"Félreértés ne legyen, nem tükörsima országutat szeretnénk, amilyenek Svájcban, Németországban vagy Dániában vannak. Csupán azt akarjuk elérni, hogy a hatalmas kátyúk ne jelentsenek folyamatosan balesetveszélyt a nagyközségben és a környékén lévő állami fenntartású utaknál" - jelezte a Narancsnak Nagy Béla polgármester, hogy nem kér lehetetlent. Erőfeszítéseinek eddig mégsem volt foganatja.

A medgyesegyházi önkormányzat a nagyközség bel- és külterületén lévő, állami fenntartásban lévő utakon jelentkező hibákra és azok kijavítására elsőként 2005. november 30-án hívta fel a Magyar Közút Kht. Békés Megyei Területi Igazgatóságának figyelmét. Ezt azután többször megismételték, majd az idén áprilisban a közlekedési felügyelettel és a rendőrséggel kiegészülve helyszíni bejárást tartottak a kifogásolt útszakaszokon. Az erről készült emlékeztetőben mindenki aláírásával hitelesítette a forgalom biztonságát veszélyeztető úthibák, kátyúk létét. A polgármester már ekkor jelezte: ha továbbra sem tesz semmit a megyei közútkezelő, akkor jogi útra terelik az ügyet. A közutakért felelős megyei illetékes mindannyiszor pénzhiányra hivatkozott; talán nem hitte, hogy az önkormányzat az útjavítás kikényszerítéséért bírósághoz fordul. Pedig idén június 12-én ez történt.

A Békéscsabai Városi Bírósághoz benyújtott kereset két jogszabályi helyre hivatkozik. A közúti közlekedésről szóló 1988-as I. törvény 34. paragrafusa kimondja, hogy "(...) a közút kezelője köteles gondoskodni arról, hogy a közút biztonságos közlekedésre alkalmas legyen", illetve "a közút megrongálódását a közút kezelője köteles haladéktalanul kijavítani és a közút forgalmának biztonságát veszélyeztető helyzetet elhárítani".

Az országos közutak kezelésének szabályozásáról szóló 6/1998-as, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium (KHVM) által kiadott rendelet mellékletét képező "Országos közutak kezelési szabályzata" tartalmazza, hogy az út állagát veszélyeztető lokális hibák javítását az észleléstől és a bejelentéstől számított legkésőbb 10-30 napon belül meg kell kezdeni. Mindkét jogszabály hatályos, ám mégsem történt semmi a dél-békési nagyközségben és környékén. A medgyesegyházi önkormányzatnak pedig másfél évtizeddel a rendszerváltás után elsőként jutott eszébe, hogy egy jogállamban polgári perben keresse az igazát, és kényszerítse ki az ellenérdekelt fél jogkövető magatartását.

A közútkezelő kht. Békés megyében és országszerte a pénzhiány miatt a maga szempontjai szerint logikusan reagál az úthibákra. A legtöbb helyen - forráshiányra hivatkozva - sebességkorlátozó táblákat tesznek ki. Így bármilyen jármű károsodása esetén a helyszínre kivonuló rendőrség a "relatív gyorshajtásra" hivatkozva a keletkezett kárt a közlekedőre hárítja. Viccesnek hangzik, de több autós tudná bizonyítani, hogy adott esetben a 15 kilométer/órás "száguldás" is relatív gyorshajtásnak minősül. Több helyütt azonban tábla sem jelzi a veszélyt.

"Az idézett törvényben és a miniszteri rendeletben foglaltak szerint csupán kötelezettségeinek teljesítésére szeretnénk rábírni a közutak kezelőjét. Ehhez képest nem is értem az ügyben hirtelen jött nagy médiaérdeklődést" - mondta a Narancsnak Nagy Béla, aki tizenhat éve Medgyesegyháza polgármestere (ő egyébként az SZDSZ Békés megyei elnöke is), s nemrég fejezte be a szegedi egyetem jogi fakultását.

A megyei napilapban nyilatkozó Virág Mihály, a közútkezelő megyei vezetője folyamatosan pénzhiányról, ám felújítási tervek sokaságáról beszélt. Többször megjegyezte, hogy az elmúlt időszakban uniós és régiós forrásokból Békés megye jelentős pályázati pénzeket nyert alsóbbrendű összekötő utak rendbetételére. A Magyar Közút Kht. szóvivője, Szőnyi Zsolt lapunknak elmondta: a sajtóból már igen, hivatalosan azonban nem értesültek a medgyesegyháziak keresetéről. Folyamatban lévő ügyről amúgy sem nyilatkoznak, és nem hívei a sajtón keresztüli üzengetésnek.

Meglehet azonban, a medgyesegyházi önkormányzat hiába adta be keresetét a területileg illetékes békéscsabai bíróságra. Mivel a megyei közút kht. nem önálló jogi személy - ezzel a jogosítvánnyal csak a Magyar Közút Kht. rendelkezik -, a per helyszíne Budapest lehet. Megkeresésünkre jogi szakértők egymásnak ellentmondóan nyilatkoztak. Abban egyetértettek, hogy megjósolhatatlan a bíróság mérlegelési jogköre. Ha ugyanis a próbaper nyomán olyan precedensjellegű ítélet születne, amely az önkormányzatnak ad igazat, az megingathatná az amúgy sem biztos lábakon álló államháztartást, hiszen a nyomában akár önkormányzatok százai léphetnének föl hasonló igénnyel. Mások szerint a bíróság aprólékosan bekéri majd a rendelkezésre álló dokumentumokat, szakértővel tisztázza, pontosan hány kátyúról van szó, s azok mely kilométerszelvénynél találhatók. Ezzel jócskán elhúzódhat az eljárás, mialatt a Békés megyei közútkezelő kijavíthatja a jelzett úthibákat - okafogyottá téve a pert. Néhányan azt sem tartják kizártnak, hogy valamely formai vagy tartalmi elemre hivatkozva a bíróság elutasítja az önkormányzat keresetét.

A Medgyesegyházán és környékén fellelhető mintegy ötven úthiba kijavítása amúgy nem haladná meg a néhány tízmilliós nagyságrendet.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.