Quentin és én (Lucy Liu színész, producer)

  • - kg -
  • 2006. szeptember 7.

Belpol

Játszott a Charlie angyalaiban, Tarantino Kill Billjében és Ridley Scott Dominójában. A szabadság vihara az első produceri munkája.
Játszott a Charlie angyalaiban, Tarantino Kill Billjében és Ridley Scott Dominójában. A szabadság vihara az első produceri munkája.

Magyar Narancs: Hogyan ismerkedett meg a pólósok és az '56-os forradalom történetével?

Lucy Liu: Colin Gray, a film írója és rendezője régi jó barátom. Még az egyetemi évekből ismerjük egymást, együtt szerepeltünk a Michigan University Jézus Krisztus szupersztár előadásában. Mindez még 1989-ben történt, a Tienanmen téri vérengzés és a vasfüggöny leomlásának évében. Ezek az események mély nyomott hagytak mindkettőnkben. Később, amikor Colin beavatott a nővérével, Megannel közös filmtervükbe, mindjárt érdekelni kezdett a történet. Az '56-os magyar események a Tienanmen téren történtekre emlékeztettek.

MN: A producerek között Quentin Tarantinóé mellett szerepel a neve. Mi volt a munkamegosztás önök között?

LL: Éppen az idő tájt kezdtem forgatni a Kill Billt, amikor Colin megismertetett a magyarok történetével. Mivel az első támogatásgyűjtő gálának, melyet Los Angelesben tartottunk, én voltam a háziasszonya, nem volt nehéz lerángatnom Quentint, aki korábban ugyan nem sokat hallott a magyar forradalomról vagy a vízilabdáról, de a történet dramaturgiája, a történelmi és sportesemények párhuzama mély benyomást tett rá filmesként is. Különösen az olimpiai meccs által felkínált visszavágási lehetőség ragadta meg a fantáziáját, és ekkor hangzott el az a ma már szinte szlogenszerű mondata is, hogy ez "a világ legizgalmasabb elhallgatott története". Ami a munkamegosztást illeti, az előkészületekhez szükséges anyagiakból Quentin és én is részt vállaltunk. A későbbiekben Quentin inkább a háttérből támogatta a produkciót, én viszont aktívan végigkövettem a film útját. A forgatás 2002-re fejeződött be, s mivel Colinéknak nem volt hol megvágniuk a filmet, beköltöztettem őket a Los Angeles-i otthonomba. A vendégházban laktak, a garázst pedig vágószobának rendeztük be. Az elkövetkező öt év során kisebb-nagyobb megszakításokkal itt zajlottak az utómunkák. A filmnek végül a Tribeca Filmfesztiválon tartottuk a premierjét, s mivel New Yorkban születtem, külön öröm volt számomra, hogy a szülővárosomban kerülhetett sor a bemutatkozásra.

MN: Kínai emigránsok gyermekeként nyilván otthon is hallott történeteket az elnyomó rezsimről.

LL: Hallottam persze jó párat közülük, a szüleim azonban sosem verték nagydobra a "szülőföldhöz" kötődő családi történeteket. Azt hiszem, ha az ember egy elnyomó, totalitárius rezsimben nő fel, az elsők között azt tanulja meg, hogy a politikai nézeteit tartsa meg magának. Egyébként anyám és apám családja is először Tajvanba menekült, a szüleim pedig már onnan emigráltak az Államokba. Mi már Amerikában nőttünk fel, de úgy neveltek bennünket, hogy minden tál ételért legyünk hálásak. Addig fel sem kelhettünk az asztaltól, amíg mindenki meg nem ette, ami a tányérján volt.

MN: A szabadság vihara az első produceri munkája, de a filmográfiájából az derül ki, hogy semmiképpen sem az utolsó.

LL: Így van. Ez az első olyan, mozikba került projekt, amiben producerként, illetve executive producerként dolgoztam, de több játékfilmem is az előkészítés stádiumában van már. Készülünk többek között egy Charlie Chan-filmre is; a klasszikus detektívtörténeteket igyekszünk modernizálni.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.