Quentin és én (Lucy Liu színész, producer)

  • - kg -
  • 2006. szeptember 7.

Belpol

Játszott a Charlie angyalaiban, Tarantino Kill Billjében és Ridley Scott Dominójában. A szabadság vihara az első produceri munkája.
Játszott a Charlie angyalaiban, Tarantino Kill Billjében és Ridley Scott Dominójában. A szabadság vihara az első produceri munkája.

Magyar Narancs: Hogyan ismerkedett meg a pólósok és az '56-os forradalom történetével?

Lucy Liu: Colin Gray, a film írója és rendezője régi jó barátom. Még az egyetemi évekből ismerjük egymást, együtt szerepeltünk a Michigan University Jézus Krisztus szupersztár előadásában. Mindez még 1989-ben történt, a Tienanmen téri vérengzés és a vasfüggöny leomlásának évében. Ezek az események mély nyomott hagytak mindkettőnkben. Később, amikor Colin beavatott a nővérével, Megannel közös filmtervükbe, mindjárt érdekelni kezdett a történet. Az '56-os magyar események a Tienanmen téren történtekre emlékeztettek.

MN: A producerek között Quentin Tarantinóé mellett szerepel a neve. Mi volt a munkamegosztás önök között?

LL: Éppen az idő tájt kezdtem forgatni a Kill Billt, amikor Colin megismertetett a magyarok történetével. Mivel az első támogatásgyűjtő gálának, melyet Los Angelesben tartottunk, én voltam a háziasszonya, nem volt nehéz lerángatnom Quentint, aki korábban ugyan nem sokat hallott a magyar forradalomról vagy a vízilabdáról, de a történet dramaturgiája, a történelmi és sportesemények párhuzama mély benyomást tett rá filmesként is. Különösen az olimpiai meccs által felkínált visszavágási lehetőség ragadta meg a fantáziáját, és ekkor hangzott el az a ma már szinte szlogenszerű mondata is, hogy ez "a világ legizgalmasabb elhallgatott története". Ami a munkamegosztást illeti, az előkészületekhez szükséges anyagiakból Quentin és én is részt vállaltunk. A későbbiekben Quentin inkább a háttérből támogatta a produkciót, én viszont aktívan végigkövettem a film útját. A forgatás 2002-re fejeződött be, s mivel Colinéknak nem volt hol megvágniuk a filmet, beköltöztettem őket a Los Angeles-i otthonomba. A vendégházban laktak, a garázst pedig vágószobának rendeztük be. Az elkövetkező öt év során kisebb-nagyobb megszakításokkal itt zajlottak az utómunkák. A filmnek végül a Tribeca Filmfesztiválon tartottuk a premierjét, s mivel New Yorkban születtem, külön öröm volt számomra, hogy a szülővárosomban kerülhetett sor a bemutatkozásra.

MN: Kínai emigránsok gyermekeként nyilván otthon is hallott történeteket az elnyomó rezsimről.

LL: Hallottam persze jó párat közülük, a szüleim azonban sosem verték nagydobra a "szülőföldhöz" kötődő családi történeteket. Azt hiszem, ha az ember egy elnyomó, totalitárius rezsimben nő fel, az elsők között azt tanulja meg, hogy a politikai nézeteit tartsa meg magának. Egyébként anyám és apám családja is először Tajvanba menekült, a szüleim pedig már onnan emigráltak az Államokba. Mi már Amerikában nőttünk fel, de úgy neveltek bennünket, hogy minden tál ételért legyünk hálásak. Addig fel sem kelhettünk az asztaltól, amíg mindenki meg nem ette, ami a tányérján volt.

MN: A szabadság vihara az első produceri munkája, de a filmográfiájából az derül ki, hogy semmiképpen sem az utolsó.

LL: Így van. Ez az első olyan, mozikba került projekt, amiben producerként, illetve executive producerként dolgoztam, de több játékfilmem is az előkészítés stádiumában van már. Készülünk többek között egy Charlie Chan-filmre is; a klasszikus detektívtörténeteket igyekszünk modernizálni.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.