Interjú

„Sokkal jobb felvételeket készítettek”

Havas Gábor szociológus, egykori résztvevő az 1985-ös monori tanácskozásról

Belpol

Negyven éve tartották meg a mára legendák övezte ellenzéki találkozót a monorierdei kempingben, ahol talán utoljára próbáltak egymással szót érteni a nyolcvanas évek ellenzéki, rendszerkritikus értelmiségének különböző csoportjai, leegyszerűsítve a népiek és az urbánusok. A találkozó társadalomkutató résztvevőjével próbáltuk felfejteni, miért volt fontos, egyedi és megismételhetetlen esemény ez a szekértáborok között hidat verő találkozó.

Magyar Narancs: Az 1985. június 14. és 16. között lezajlott monori ellenzéki, értelmiségi találkozó megszervezését hagyományosan a 70-es évek végén összeállított, majd a hivatalos elutasítás nyomán végül 1980-ban a szamizdatban megjelent Bibó-emlékkönyv szerkesztőinek tulajdonítják.

Havas Gábor: Donáth Ferenc volt ennek az egésznek az atyamestere és fő kezdeményezője. Neki minden érintett csoport képvise­lőivel volt kapcsolata, és nagyon akarta, hogy ez létrejöjjön. Rendkívül fontosnak tartotta, hogy az úgynevezett népiek és urbánusok között legyen érdemi párbeszéd. A gyakorlati előkészítés úgy zajlott, hogy megállapodtak: annyian jöhetnek, ahányan elférnek ebben a kempingben. Ebből kiindulva kvóták szerint osztották el a helyeket: például a demokratikus ellenzék kapott kvótákat, amit ők úgy osztottak ki, hogy kettőt kapjon a Szegényeket Támogató Alapítvány, azaz a SZETA – én például így kerültem oda. De a Duna Kör is kapott kvótát. A demokratikus ellenzék részéről ott volt mindenekelőtt Kis János, mint a szamizdat Beszélő folyóirat vezető szerkesztője, a Korlátainkról és lehetőségeinkről című referátum szerzője. A rendelkezésre álló helyek másik felét a népiek töltötték ki egymás közötti megegyezés alapján.

MN: Átböngészve a résztvevők 45 fős listáját, akadtak jó néhányan olyanok is, akiket akkoriban reformközgazdászoknak neveztek.

HG: Közülük ott volt Bauer Tamás, Laki Mihály, Lengyel László, Tardos Márton.

MN: Csak nekem tűnik úgy, hogy nem voltak annyira intakt, elkülönült csoportok? A jól definiált értelmiségi „halmazoknak” akadtak közös elemei is.

HG: Így van, a különböző csoportok bizonyos szereplői között addig is volt érintkezés.

MN: A lista alapján az egyértelműen az ellenzékhez sorolhatókon felül meghívtak olyanokat is, akiknek nem volt rossz a viszonya például a kultúrpolitika bizonyos irányítóival.

HG: A tanácskozásnak meglehetősen fontos, ha úgy tetszik, központi témája volt a hatalommal való viszony. A legkülönbözőbb témák kapcsán jött elő az a megközelítés, hogy most annak érdekében, hogy rábírjuk a kormányt, a hatalmat arra, hogy megtegyen bizonyos dolgokat, amiket mi szeretnénk, inkább legyünk visszafogottak, és ne rondítsunk bele az ő világképükbe. Akadtak kompromisszumkész álláspontok és voltak ettől eltérőek is – ez a kettősség is végig jelen volt. Meglepő módon az amúgy a referátumában keményen fogalmazó Csurka István volt az, aki leginkább képviselte azt, hogy vegyük rá a kormányt, most már lépjen föl a határon túli magyar kisebbségek ügyében – és ennek érdekében más dolgokban vissza kellene fognunk magunkat.

Ezzel szemben Kis János azt mondta, ő nem hiszi, hogy a magyar kormánynak olyan nagy lenne a mozgástere ebben az ügyben, mivel a közös szovjet táborbéli tagságunk kötelez. Ebből nem lehet csak úgy kiugrani, és nem lehet nekimenni Ceauşescunak vagy a románoknak.

MN: A szervezők és a résztvevők közül többen friss csalódások terhével vettek részt a monori találkozón – a népiek például zokon vették, hogy a pártvezetés nem támogatta a még 1984 decemberében pontokba szedetten hozzájuk eljuttatott kéréseiket, így a Hitel folyóirat engedélyezését, az Erdély története című történeti összefoglaló kiadását vagy a Bethlen Alapítvány létrehozását.

HG: A monoriak közül elsősorban Csoóri Sándor képviselte azt, hogy fontos lenne egy saját fórum, egy kétheti lap létrehozása, engedélyeztetése. A tanácskozáson még arról volt szó, hogy az egész társaság, akik ott megjelentek, népiek, „urbánus” ellenzékiek, reformközgazdászok és más ellenzéki politizálók együtt jelenjenek meg, együtt képviseljenek valami erős szellemi irányt. Egy ilyen fórum kiváló lehetőség volna arra, hogy kifejtsük, mit is gondolunk a világról.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.