Szakszervezeti demonstrációk - A teljes bérfogyatkozás ellen

  • M. László Ferenc
  • 2008. november 20.

Belpol

Hoppon maradtak a kormányt az elmúlt években kisegítő, a sztrájkok szervezésétől tartózkodó szakszervezetek: a kabinet a válságra hivatkozva egyoldalúan felmondta a bérfejlesztést ígérő, tavaly aláírt megállapodást. A csalódott érdekvédők november 29-re demonstrációt hirdettek a parlament elé, a harcosabbak pedig sztrájksorozatra készülődnek. M. László Ferenc
Hoppon maradtak a kormányt az elmúlt években kisegítő, a sztrájkok szervezésétől tartózkodó szakszervezetek: a kabinet a válságra hivatkozva egyoldalúan felmondta a bérfejlesztést ígérő, tavaly aláírt megállapodást. A csalódott érdekvédők november 29-re demonstrációt hirdettek a parlament elé, a harcosabbak pedig sztrájksorozatra készülődnek.

"Ezúton is tájékoztatjuk a Magyar Köztisztviselők és Közalkalmazottak Szakszervezetének tagjait, hogy biztosak lehetnek abban: lesz bérfejlesztés 2009-ben! A kormány és a közszolgálati szakszervezetek egyetértettek abban, hogy a 2007-es megállapodás minden pontja érvényes" - ekképpen válaszolt még október elején az MKKSZ főtitkára, Fehér József azokra az "aggódó, indulatos és elkeseredett kérdésekre", amelyekkel a tagság a kabinettel egyeztető érdekvédőket bombázta. Fehér optimizmusa nem volt alaptalan, a munkavállalói oldalon ekkor még mindenki 2,5 százalékos reálkereset-növekedésben reménykedett.

Pár héttel később azonban gyökeresen változott a helyzet: a kormány az IMF-hitel feltételeként szabott

nagyszabású kiadáscsökkentés

több mint kétharmadát a közszolgákon való spórolással kívánja teljesíteni. Ráadásul a kabinet elkövette azt a hibát, hogy a Valutaalappal folytatott tárgyalások idején is folyamatosan hitegette az érdekvédőket: az október 18-án beterjesztett költségvetési tervezet még a fizetések szinten tartását helyezte kilátásba, egy nappal előtte a pénzügyminiszter az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) ülésén pedig arról beszélt, hogy nem lesz teljes bérbefagyasztás, és a nyugdíjakhoz sem nyúlnak hozzá.

A szakszervezetek eleinte attól tartottak, hogy a kormányzat leépítésekkel fogja kezelni a válságot. Varga László, az MKKSZ-t is magába foglaló konföderációnak, a Szakszervezetek Együttműködési Fórumának (SZEF) elnöke a nemzeti csúcson figyelmeztetett: a további elbocsátások - a közszférában az elmúlt években 120 ezer státusz szűnt meg, és közel 80 ezerrel csökkent a létszám - a közintézmények működőképességét veszélyeztetnék. Ám csakhamar kiderült, a kormány számára prioritás a munkahelyek megőrzése, már csak azért is, mert a végkielégítések miatt a leépítések sokszor többe kerülnek az államnak, mint a "kapukon belüli munkanélküliség" fenntartása. Az október 23-i hosszú hétvégén az MSZP és a kisebbségi kabinet erős emberei újból átvilágították a 2009. évi költségvetés tervezetét: mivel a családi és szociális támogatások területén nem találtak megspórolható százmilliárdokat, a bérek nagyszabású zsugorítása mellett döntöttek (részletesen lásd: "Nincs sok választásunk", Magyar Narancs, 2008. október 30.).

A kalkuláció eredményéről október utolsó napjaiban a miniszterelnök az illetékes szakszervezetek vezetőivel külön egyeztetett, ám a felpaprikázott érdekvédőknél nem talált megértésre. "Megint nálunk húzzák meg a nadrágszíjat. Elfogadhatatlan, hogy a közel négyszázmilliárdos csomagból 320 milliárdot a közszféra dolgozói álljanak" - fakadt ki a Narancsnak Fehér József. A tárgyalásokon még a közismerten jó szakszervezeti kapcsolatokkal rendelkező Kiss Péter kancelláriaminiszter is bedobta magát, de ez sem segített. Mivel a Közszolgálati Érdekegyeztető Tanácsban (OKÉT) nem jutottak dűlőre, az érdekvédők felújították a másfél évvel ezelőtt jegelt Egységes Közszolgálati Sztrájkbizottság tevékenységét.

Ezt a testületet az ágazati szakszervezetek még 2006 novemberében hozták létre, amikor a kabinet az OKÉT-en jelezte, nincs miről vitatkozni, a konvergenciaprogram 2007-ben megköveteli a bérek nominális befagyasztását. Az OKÉT-nek ugyanis csak tanácskozási és véleményezési joga van, míg a sztrájkbizottsággal a sztrájktörvény szerint kötelező tárgyalni. Ezeknek a kényszeregyeztetéseknek lett az eredménye a tavaly február 19-én - két nappal a tervezett sztrájk előtt - elfogadott megállapodás, melyet a kabinet részéről Csizmár Gábor, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára jegyzett. Ebben a kormány vállalta, hogy a ciklus második felében kompenzálja a megszorítások miatt hatszázalékos reálbércsökkenést elszenvedő közszolgákat; megígérte, hogy 2009-ben legalább négy százalékkal emeli az illetményalapot.

Nemcsak a megállapodás egyoldalú felmondása, hanem az újbóli bérbefagyasztás - az infláció ellentételezésének az elmaradása -, és a 13. havi fizetés megvonása is bántja a szakszervezeteket. Az utóbbi

különösen fáj

az érdekvédőknek, ugyanis ezt - szemben a "valóban" 13. havi nyugdíjjal - nem tekintik pluszjuttatásnak. A szakszervezeti folklór szerint az Antall-kormány azért vezette be, mert nem tudta kifizetni havonta azt a juttatást, amiben megegyeztek, így megígérte, ha jól teljesülnek az adóbevételek, az év végén kiutalja az 1/12-ednyi elmaradásokat - más kérdés, hogy a szolgálati törvényekbe időközben mindez 13. havi illetményként került be.

A lapunk által megkeresett szakszervezeti káderek szerint a sztrájkbizottság erős fegyver az érdekvédők kezében: rákényszeríti a tárgyalásra a kabinetet, ugyanakkor a szalámizásnak is elejét veszi. A rendszerváltozás óta eltelt időben ugyanis mindegyik kormány élt ezzel: a nagyobb súlyú ágazatok szakszervezeteit néhány ígérettel leválasztották, a többiek kisebb sztrájkjait pedig egyszerűen kibekkelték. Tény, hogy az érdekvédők most is megosztottak: még abban sem tudnak megegyezni, hogy ki vetette fel először a demonstráció ötletét, ráadásul a belső egyeztetésekről órák alatt minden kiszivárog a sajtóhoz; vagyis kiújult a szokásos vetélkedés (a szakszervezeti világ megosztottságáról lásd: Karácsonyi akció, Magyar Narancs, 2007. december 20.).

Csizmár Gábor lapunknak azt mondta, hogy a kormány nem megy fűnyíróval a béreknek. Szeretnék, ha a reálbércsökkenés a legalacsonyabb keresetű közalkalmazottakat kevésbé sújtaná, a tervek szerint nekik csak az inflációval megegyező mértékben zsugorodna az illetményük. Az államtitkár úgy véli, egyébként sem lesz teljes a bérbefagyasztás: emelni kívánják az osztályfőnöki, illetve a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek után járó pótlékot, ráadásul a bértáblán való előrejutást - ami a közszolgálatban eltöltött időtől és a szakképesítéstől függ - jövőre sem akadályozza semmi. "Ez igaz, csak elfelejtik hozzátenni, hogy a rendszerből évről évre többen lépnek ki, márpedig a nyugdíj előtt álló kollégák keresik a legtöbbet" - hívta fel egy lényeges szempontra a figyelmünket Pataky Péter, a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetségének (MSZOSZ) elnöke.

Mivel a kormányt köti az IMF által kijelölt makropálya, legfeljebb pár milliárddal ellentételezheti a megszorításokat: hiába erősködnek majd a szakszervezetek, nem tudnak nagyobb engedményeket kiharcolni. "Nincs más lehetőség, a 2007-es megállapodáshoz hasonló ígéretcsomagot kell összeállítani - mondta a Narancsnak Csizmár Gábor. - A szakszervezeteknek meg kell érteniük, hogy a múltkorit nem a kormány szegte meg, hanem a világválság sodorta el." Ráadásul hiába vetnek fel ilyen-olyan alternatívát az érdekvédők - az állami feladatok átvilágítása, a reformok folytatása -, azok nem hoznak rögtön pénzt a konyhára. Így a szakszervezetek két tűz közé kerültek: a tavalyi bércsökkenés és az idei szinten tartás után nehéz lesz elfogadtatni a tagságukkal, hogy jövőre még vékonyabb lesz a boríték. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete úgy számol, hogy 2009-ben csaknem 18 százalékkal csökken a tanári keresetek vásárlóereje. Kalkulációik szerint ebben a ciklusban a pedagógusok

bérszintje visszazuhan

a "jóléti rendszerváltás" előtti szintre (lévén, hogy a sokat emlegetett 50 százalékos béremelés átlagban "csak" 30 százalékot jelentett). A harcosabb Ligához tartózó PDSZ már hetekkel ezelőtt jelezte: ha a demonstráció eredménytelen lesz, decemberre sztrájkot szerveznek az iskolákba.

A versenyszféra szakszervezetei sincsenek könnyű helyzetben, ráadásul számukra az állam még a munkahelyek megőrzését sem képes garantálni - legfeljebb segíteni tudja gazdaságélénkítő programokkal. Az OÉT-ben hetek óta eredménytelenül vitatkoznak a felek. A november 14-i plenáris ülésen az érdekvédők továbbra is ragaszkodtak a 80 ezer forintos minimálbérhez. A munkaadók féléves tárgyalási moratóriumot követelnek, és megszüntetnék a szakképzett munkásokra szabott garantált bérminimum rendszerét. Javaslatuk szerint jövőre 69 ezer forint maradna a minimálbér, továbbá 2009 közepéig befagyasztanák a béreket. A költségvetési törvény sarokszámaira alapozó kabinet közvetíteni próbál: Csizmár felvetette, hogy a 4-5 százalékos versenyszférára vonatkozó bérajánlat sávjait szélesítsék ki, és vonjanak be béren kívüli juttatásokat is a tárgyalásokba. A recessziótól rettegő munkaadói oldal hajthatatlan, arra hivatkozik, hogy jövőre nemcsak a válság veti vissza a cégeket, de elmarad a nyáron beígért adócsökkentés is.

Korporációk

A magyarországi munkabékét garantáló két egyeztető fórum, az OÉT és az OKÉT szervezete 2002-ben nyerte el mai formáját. Az előbbi a versenyszféra munkaadói oldalát, a munkavállalókat képviselő szakszervezeteket és a kormány illetékeseit ülteti tárgyalóasztalhoz, az utóbbiban a közszolgákat tömörítő szakszervezetek és a kabinet mellett az önkormányzatok is helyet kapnak. Az első OÉT-et a Grósz-kormány hozta létre 1988-ban, ám ekkor még csak a Szakszervezetek Országos Tanácsa képviselte a munkavállalói oldalt - a rendszerváltás után jöttek létre az egymással versengő szakszervezeti konföderációk. Az OÉT komoly szerepet játszott a taxisblokád idején, majd a Bokros-csomagról folytatott egyeztetésekben (ekkoriban az egyik legnagyobb konföderációnak, az MSZOSZ-nek több képviselője szocialista parlamenti képviselő volt). 1998 őszén az Orbán-kormány megszüntette az Érdekegyeztető Tanácsot, és helyette létrehívta az erősen korlátozott jogkörű Munkaügyi Tanácsot. A 2002-ben helyreállított OÉT, illetve a mellette létrehozott OKÉT tájékozódási, véleményezési és egyetértési jogokkal bír: a szokásjog szerint a szakszervezeti oldal tesz ajánlást a minimálbérre, a kormány pedig a versenyszféra átlagkereset-növelésére vonatkozóan, melyet a munkaadók szervezetei véleményeznek. Az egyeztetések eredménye beépül a törvényalkotásba. Az Országgyűlés 2006-ban - alkotmányos mulasztását pótolva - külön törvényt alkotott az OÉT-ről, ám a javaslat több passzusát idén októberben - a köztársasági elnök indítványa nyomán - az Alkotmánybíróság megsemmisítette. Az AB szerint jogalkotásra csak az alaptörvény adhat felhatalmazást, ám ilyen alkotmányos jogosítványokkal az OÉT nem rendelkezik, legitimációja kétséges.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.