Szerbek, ukránok után indonézek is dolgoznak a makói gumigyárban

  • narancs.hu
  • 2022. szeptember 21.

Belpol

Az üzem állítja: csak olyan álláshelyekre hoz harmadik országbeli embereket, amelyeket helyiekkel nem tud betölteni.

Az utóbbi hetekben is bocsátott el makói munkavállalókat a Continental makói gumigyára, miközben arról is lehet tudni, hogy külföldieket vett fel dolgozni, szerb és ukrán munkavállalók után most indonézeket, akiknek szállást, tolmácsot is biztosítanak – közölte a gyár előtt tartott sajtótájékoztatón Czirbus Gábor makói önkormányzati képviselő, a Fidesz városi elnöke.

A Promenad24 tudósítása szerint Czirbus úgy fogalmazott, aggasztó, ami történik.

Tavaly év végén az üzem által elbocsátott makóiaknak próbált segíteni az önkormányzat az elhelyezkedésben. 

„Az elmúlt 8-9 hónapban úgy gondoltuk, hogy talán ez a helyzet rendeződött, de sajnos rossz hírrel kell szolgáljak. Az elmúlt hetekben, napokban több olyan munkavállaló keresett meg, aki nemrégen veszítette el a munkahelyét, de azok is aggódnak az állásukért, akik Makóról járnak be dolgozni. Hiszen maga a cég újabb munkavállalókat nem vesz fel, csak kölcsönöz, és teljesen más szabályok vonatkoznak így ezekre a dolgozókra. Olyanok is megkerestek, akik jelentkeztek a céghez, de még válasz sem kaptak. Ez szerintem egy rendkívül rossz magatartás a cégtől” – mondta Czirbus. Azt kérte a Continentaltól, becsülje meg jobban a makóiakat és környékbelieket, hiszen „ők nagyon sokat tettek azért, hogy ez a cég itt tartson”. 

A sajtótjékoztatón elhangzottakra a cég így reagált: „Mint a régió legnagyobb munkáltatója, vállalatunknak továbbra is az a célja, hogy a térségben élőknek biztosítson stabil, kiszámítható munkahelyet. A makói Continentalnak az elsődleges munkaerőpiaca a magyarországi, ahonnan próbál megfelelő létszámú és képzett munkatársakat toborozni. Kizárólag azokra az álláshelyekre kíván harmadik országbeli dolgozókat felvenni, amelyeket nem tud a helyi piacról betölteni. Ilyen módon magyar munkatársak munkahelyei nincsennek veszélyben. A kezdeményezés összehangban van a magyarországi munkaerőpiaci helyzettel, mind a régióban, mind országosan szinte teljes a foglalkoztatottság. A külföldi munkaerő alkalmazása széles körben elterjedt gyakorlat a munkaerőpiacon, melynek feltételeit Magyarország Kormánya rendeletben is elősegítette. Mint minden sikeres nagyvállalatnál, úgy a Continentalnál is fontos tényező a diverzitás. Mi Makón is képesek vagyunk a vállalti sokszínűséget növelni a szaktudás, kultúra és a gondolkodásmód területén.”

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.