Sztrájk utáni elbocsátások a makói gumigyárban

„Kellett nektek pattogni”

Belpol

A makói gumigyári munkások tavaszi sztrájkjával buszvezetők, tanárok, börtönőrök, köztisztviselők is szolidarizáltak. A cégvezetés meghátrált, visszaállította a régi kollektív szerződést. Júliusban aztán létszámcsökkentés kezdődött, s az jellemzően azokat érintette, akik részt vettek a sztrájkban.

„Délelőttös műszakban az utolsó, 18. fűtés közben odajött a közvetlen főnököm, kérte, menjek vele. Kérdeztem, miért, de azt mondta, majd a HR-es kolléganő megmondja. Azt hittem, az ukrán srácokkal van gond, akiket betanítottam, mert az egyik emlegette korábban, hogy el akar menni, és aztán aznap már nem is jött” – idézi föl elbocsátását a negyvenes éveiben járó férfi, aki a makói gumigyár vulkanizálójában dolgozott az ezredforduló óta. „Bementünk az irodába, a főnököm azonnal leült. A HR-es meg elkezdte mondani, hogy ugye, tudom, milyen a gazdasági helyzet, emiatt döntésekre kényszerültek, ami sajnos engem is érint. Nehogy azt gondoljam, hogy a munkámmal lenne gond, mert az tényleg kiemelkedő. Odaadta a papírt, mutatta, hol kell aláírni. Néztem a kezem, ahogy remeg, a tollat sem tudtam megfogni. Megmondtam, nem írom alá, mert nagyon ideges vagyok, és a szemüvegem sincs velem, nem tudom elolvasni, mit írok alá. Rám nézett a főnököm, annyit mondott: nem én mondtam ki a neved. Leszarom, mondtam, hogy ki mondta ki a nevem, az a lényeg, hogy itt ülök, és tényleg ezt megcsináljátok velem ennyi év után. A hölgy elkezdte volna sorolni, mi van a papírban, de mondtam, hogy hagyja, mind jobban járunk, hogy ha én most hazamegyek, kidühöngöm magam, aztán majd holnap bejövök megint, hozom a szemüvegem. Azt mondták, jól van, menjél haza.”

 

Ki utazhat a vonaton?

Ez a férfi az elsők között volt, akit a gazdasági helyzetre hivatkozva elbocsátott a Magyarországon 8 ezer embert foglalkoztató Continental makói cége, az autókba gumialkatrészeket gyártó Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. Azóta – a szakszervezet becslése szerint – mintegy száz embertől vált meg a gyár.

Tavaly nyáron a kft. akkori vezetése egyoldalúan felmondta a 23 éve érvényes kollektív szerződést arra hivatkozva, hogy az elavult. A makói üzemben működő három szakszervezet egyike, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) tiltakozott az egyoldalú lépés ellen: előbb kétórás figyelmeztető, majd nyolcórás, egynapos, végül nonstop sztrájkot szervezett. Nem béremelésért akcióztak, hanem a munkakörülmények javításáért, így a régebb óta ott dolgozóknak járó kedvezményekért, amelyeket a felmondott szerződés garantált – és az ellen, hogy az üzem kitolhassa a munkaidőkeretet, a cég számára a korábbiaknál sokkal kedvezőbben variálva a túlmunkát, amire a munka törvénykönyvének 2018-as módosítása, majd a tavaly áprilisi, „második rabszolgatörvényként” emlegetett kormányrendelet ad lehetőséget.

A munkabeszüntetés hírére előbb a győri Audi-gyár szakszervezete ajánlott pénzbeli támogatást a makóiaknak, majd a Continental szegedi, veszprémi telephelyén működő szakszervezetek. Sorra nyilvánították ki szolidaritásukat buszvezetők, tanárok, köztisztviselők, börtönőrök, és megannyi szakszervezet – nem így a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, amelynek a tagszervezete az MGSZ. A harmadik napon a Continental abban állapodott meg a sztrájkolókkal, hogy az év végéig visszaállítják a felmondott kollektív szerződést, és tárgyalnak az új megalkotásáról (lásd: „A csapágy is szétkopik”, Magyar Narancs, 2021. április 1.).

Május elsejével új ügyvezető érkezett a kft.-hez, Szűrszabó Levente. Amikor az üzemudvaron mondott beszédében olyan hasonlatot használt, hogy „aki nem akar ezen a vonaton utazni, az le is szállhat”, azok, akik részt vettek a sztrájkban, úgy gondolták, ez nekik szóló üzenet lehet. Hajdú Roland, az MGSZ titkára azt mondja, akkor megvédte az ügyvezetőt, aki addig segítőkésznek mutatkozott a felvetett problémák megoldásában. Az MGSZ az új ügyvezetőtől időt kért a kollektív szerződésről szóló tárgyalásokra, mert épp tisztújítás zajlott. A szakszervezet jelezte, hogy szeptemberben kezdené az egyeztetést erről, ám a cég már júliusban meghívást küldött a tárgyalás folytatására. És abban a hónapban kiderült az is, hogyan kell értelmezni a vonatos hasonlatot: azok utaznak tovább, akiket a masiniszta szívesen lát fönn, és azok szállnak le, akiket leszállít.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.