Elküldenek 140 embert, bíznak a nagyszerű jövőben

Kis-Magyarország

Harmadik éve veszteséges a sztrájkról elhíresült makói Continental-gyár. Most döntöttek róla Németországban.

Egy nappal azután, hogy minden dolgozó megtudta, mi vár a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gumigyárára, kedden sajtótájékoztatót tartottak az üzemben. Az igyekezet oka: azt akarták, hogy miután Németországban megszülettek a céget érintő döntések, az új hírek először a vállalatvezetés előadásában jussanak el a nyilvánossághoz, ne más úton.

Az üzembe lépés előtt Szűrszabó Levente, a sztrájk után Makóra került gyárigazgató azt kérte, hogy olyan képek ne készüljenek, amelyen fölismerhetőek a dolgozók, mert az ő beleegyezésüket nem kérték ehhez. Az sem kívánatos, hogy a felvételek a technológiát közelről mutassák, mert abból versenytársai hasznot húzhatnak.

Teljesen kockázatmentesnek csak Szűrszabó Levente és az általa kézbe vett gumi- és műanyagcsövek fotózása minősült.

 
Szűrszabó Levente új műanyag alkatrészt mutat.   
Fotó: A szerző felvétele                     

Gumi már nem kell

A gépjárművek hűtő- és fűtőcsöveinek gyártásával foglalkozó makói üzem nagyobbik részében hagyományos módon, gumiból készülnek a termékek, de már műanyaggal is dolgoznak. Ez azért lényeges, mert a hagyományos belsőégésű motorokkal járó autók iránt csökken a kereslet, és a hozzájuk szükséges gumialkatrészek iránt is, pedig ezek előállításában igazán jó ez az üzem.

A gumi leáldozása és a műanyag felfutása nem összhangban zajló folyamatok. Az egész autóipar átalakul, más üzemek működése is bizonytalan, egyik napról a másikra átállnak egy műszakra, vagy hónapokra befejezik a termelést. A globális félvezetőhiány miatt az autó-összeszerelés is akadozik, naponta változnak a megrendelői igények, amelyekhez alkalmazkodni kell.

„Makó fontos a Continentalnak Magyarországon. Szeretnénk, ha nagyszerű jövő állna Makó előtt” – vezette be a végére hagyott hírt az üzemben tett körút után a tárgyaló vetítővásznán Szűrszabó Levente az első diával. Ahogy hétfőn csoportonként az összes dolgozónak, az újságíróknak is elsorolta a makói gyár erősségeit. Így azt, hogy a munkatársak nagy része „hihetetlen módon elkötelezett a gyár iránt”, sokan 20-25 éve ott dolgoznak, nem jellemző a fluktuáció, ami más iparági szereplőkre igen. Hátrány viszont, hogy „nincs határozott egység az ügyvezetés és a dolgozók között”, nincs „munkabéke”. Nem is elég rugalmas az üzem, nem tud egyik hétről a másikra reagálni a megrendelések változására. Az utóbbi három évben „jelentős nagy projekt nem érkezett a makói gyárba”, „működési szempontból több éves lemaradásban van”, és „három éve veszteséget termel ez a gyár folyamatosan, ez nem maradhat így” – sorolta az igazgató.

A következő évben is visszaesés várható még az értékesítésben, és ha a jelenlegi üzletek kifutnak, bizonytalan, hogyan tud belépni a gyár az e-mobilitás áramába, az új technológiával működő járművek gyártásába. Ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, tartós munkabékére, „versenyképes költségstruktúrára” van szükség, arra, hogy „a változásokat lehetőségekké” alakítsák, és jobb kommunikációra. Arra, hogy – mint Szűrszabó Levente fogalmazott – „a céget ne a nyilvánosság előtt hibáztassuk, hanem belsőleg próbáljuk megoldani az összes problémáinkat, párbeszédekkel”. Az is elhangzott az igazgató előadásában, hogy a munkabalesetekről nem lenne szabad úgy beszélni, hogy az feszültséget keltsen, és „érzelmi alapú spekulációkra” adjon okot.

Nyílt és tisztességes

Ez a két üzenet kimondatlanul, de nyilvánvalóan a Makói Gumiipari Szakszervezetnek szólt, amely az év eleji sztrájkot szervezte, miután a cégvezetés által egyoldalúan felmondott kollektív szerződésről nem sikerült megállapodni. Később visszaállították ez év végi hatállyal a kollektív szerződést, és most is tárgyalnak az újról.

Szűrszabó szerint e téren nagyon jó úton haladnak. Hónapok óta tárgyalnak, a vezetés felajánlotta, mediátort is bevonnak. November végéig szeretnének megállapodni. Nem akarják elvenni a dolgozók eddigi jogait, javadalmait, „az álláspontok csak a rugalmasság kérdéskörében, szabályozásában, annak mentén vannak távolabb” egymástól. Ez a munkaidő beosztásáról, szervezéséről szól, amit az üzem annak megfelelően szeretne alakítani, ahogyan – sokszor napról napra – megrendelések esnek ki, esetleg jönnek újak. A mostani szerződés szerint nem lehet ilyen gyorsan átszervezni a munkaidőt. Szűrszabó Levente azt is mondta, a „csendrendelet” – ami információink szerint a cégvezetés engedélyéhez kötötte, hogy más részlegen dolgozó kollégák a munkatársakhoz szóljanak a gép mellett – eredetileg

„nagyon jó szándékkal, de néhány mondatban nem megfelelő szövegezéssel készült el”,

ezt korrigálták, megbeszélték az üzemi tanáccsal, hogy mindenki ugyanúgy értse.

Amit nem lehet félreérteni: idén októberig 37 saját állományú és 53 kölcsönzött dolgozó állása szűnt meg, és most „rövid távon”, december végéig 140 fővel csökkentik a létszámot, ami főként a kölcsönzött munkavállalókat érinti.

 
A dolgozók hétfőn már hallottak az újabb leépítésekről.
Fotó: A szerző felvétele 

Az üzemben – a 250 tartósan beteg vagy szülési szabadságon lévő dolgozót is beleszámolva – 1500-1600 ember dolgozik. Szűrszabó Levente hozzátette: „középtávon is vizsgálnunk kell ezt a szituációt”.

Azért, hogy minél több munkahelyet meg tudjanak őrizni, „fontos a nyílt és tisztességes párbeszéd az érdekképviseletekkel, mert bármilyen szcenárió is lesz, le kell tudni követni”. A kereslet változhat, de a német vezetés arra számít, hogy

az üzemnek később is lesznek feleslegessé váló kapacitásai.

Az újságírók kérdéseire válaszolva az igazgató azt mondta, eurószázezrekbe kerülnek azok a beruházások, amelyekkel át tudnak állni az autóipari változásoknak megfelelő gyártási technológiákra. Azt, hogy eddig miért nem volt szó a makói gyár veszteségéről, a vállalati kommunikációs stratégiával magyarázta Hornyacsek Zoltán országos vállalati kommunikációs vezető. A veszteség mértéke most sem nyilvános információ.

A kérdésre, hogy a 37 elküldött saját állományú dolgozóval – akik között sokan részt vettek a sztrájkban – mi volt a probléma, Szűrszabó azt mondta, hallották a vádakat ezzel kapcsolatban, de csak azt tudja mondani, elbocsátások csakis üzleti megfontolásból történtek, más szempontot nem vettek figyelembe. Felhívta a figyelmet az 53 lízingelt dolgozó elküldésére, ők „nem részesei a szakszervezeti tevékenységnek”, tehát sokkal több olyan dolgozótól váltak meg eddig, akinek nem volt köze a sztrájkhoz.

Gyorsvonat jön, szemből

A Narancs.hu kérdésére – milyen üzleti érv indokolja olyan 20-25 éve ott dolgozó ember elbocsátását, aki új dolgozókat tanított be, és a legjobbak közé tartozott – Szűrszabó Levente azt mondta, erre nem lehet egy szóban, egy mondatban felelni, és a helyzetet nem is egyszerű megérteni. Minden egyes munkahely esetében sokféle üzleti érdek összessége döntött a dolgozó megtartása vagy az elbocsátás mellett.

Szűrszabó úgy látta, hogy amikor erről beszélt hétfőn a dolgozóknak, és elhangzott, hogy az új elbocsátások elsősorban a kölcsönzött munkásokat érinti, a régi dolgozók megnyugodtak.

 
"Makó fontos a Continentalnak Magyarországon. Szeretnénk, ha nagyszerű jövő állna Makó előtt."
 Fotó: A szerző felvétele

Megkérdeztük arról a vonatos hasonlatról, amit első üzemi beszédében használt, és amit utóbb az elbocsátott kollégák nekik szóló üzenetként értékeltek. Szűrszabó szerint a rengeteg változás, ami az üzemmel jön szemben, hasonlít egy gyorsvonathoz, amelyre fel kell tudni ülni, hogy a változások részeseivé válhasson az üzem. És az iparban változó kihívásokhoz alkalmazkodni nem kívánó emberekre értette, hogy nem akarnak fölülni a vonatra.

Arra a kérdésünkre, hogy utólag készült-e olyan mérleg, hogy a vállalatvezetésnek mennyi a felelőssége a sztrájk miatt, és amiatt, hogy nincs munkabéke, az igazgató azt mondta, nem helyes ebben a helyzetben felelősöket keresni, a felelősséget firtatni. Azt, ami történt, mindenki tudja értelmezni, meg kell érteni a folyamat lélektanát, tanulni kell belőle, helyreállítva a bizalmat.  

A Makói Gumiipari Szakszervezetnek is az az álláspontja, hogy a bizalmat helyre kell állítani, amit tényleg csak együtt lehet megtenni. Ez nem biztos, hogy kommunikációs probléma,

legalábbis az nem megoldás, hogy a HR-csoport létszámát növelik, miközben elbocsátás zajlik az üzemben

– közölte a szakszervezet.

Hajdú Roland, a szakszervezet titkára az üzemi balesetekkel kapcsolatos megjegyzésről kérdésünkre azt írta, az egyik baleset előtt két hónappal tényleg ő kért hatósági vizsgálatot azzal kapcsolatban, milyen a stressz-szint az üzemben. Szerinte a rossz makói munkavédelmi mutatók a stresszel függnek össze, ez a fizikai és a szellemi foglalkoztatottakat is érinti, és nem csak a teljesítménykényszerrel függ össze, hanem a munkaszervezéssel, a jogviszony bizonytalanságával. „Az elmúlt évben több mint 100 esetben szűnt meg munkaviszony egészségügyi alkalmatlanság miatt, ennek oka a magas normák mellett végzett monoton munkavégzés.”

Az üzem tárgyalójában egy vitrinben olyan fotó is van, amelyen még együtt látható Farkas Éva Erzsébet (Fidesz) makói polgármester és Szijjártó Péter külügyminiszter a Continental vezetőivel. Ez akkor készült, amikor büszkének lehetett lenni arra, hogy Makó legnagyobb adót fizető és legtöbb embert foglalkoztató cége állami segítséggel fejleszt. Akkor még más volt a helyzet az autóiparban. Most, a keddi tájékoztató után az üzem parkolójában Czirbus Gábor, a Fidesz makói elnöke az elbocsátás hírét kommentálva azt mondta, ez a makóiak arculcsapása. Szerdán pedig Farkas Éva Erzsébet polgármester bejelentette, kérni fogják a kormányt, vizsgálja meg, a Continental betartott-e mindent, amit korábban, állami támogatásért cserébe vállalt. Végül az országgyűlési képviselő is elment a parkolóba, hogy rögzítsen egy videoüzenetet:

A HVG csütörtökön közzé tette, hogy a Continental már korábban tárgyalt a kormánnyal arról, ha a fölvállalt programban nem tudja teljesíteni azt, amit megígért, arányosan visszafizeti a felvett támogatást.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.