Szöveg nélkül: Explosions In The Sky

  • 2004. március 18.

Belpol

Európai turnéja finisében, március elején lépett az A38 állóhajó színpadára az egyre népszerűbb Explosions In The Sky (EITS) nevű instrumentális austini kvartett. A koncert előtt a gitáros Michael James és Mark T. Smith válaszolt kérdéseinkre.

Európai turnéja finisében, március elején lépett az A38 állóhajó színpadára az egyre népszerűbb Explosions In The Sky (EITS) nevű instrumentális austini kvartett. A koncert előtt a gitáros Michael James és Mark T. Smith válaszolt kérdéseinkre.

Magyar Narancs: Egy interjúban összetartó, de anyagilag nem működő családként jellemeztétek magatokat. Változott-e a helyzet az új lemezetek sikerének hatására?

EITS: Nem sokat. Még most sem állunk valami jól. Az persze feldobott minket, hogy meglódult a szekér, de nem hinnénk, hogy örökké tartana ez az állapot. Most kaptunk egy esélyt, hogy végre minden energiánkat a zenélésre fordítsuk, de anyagilag minden marad a régiben.

MN: A koncert szórólapján a Mogwaihoz, a Sigur Róshoz és a Godspeed You! Black Emperorhoz hasonlítottak benneteket. Mit szóltok ehhez a párhuzamhoz?

EITS: Egyetértünk. Tényleg egy tőről fakad a zenénk, még ha a hangsúlyokat máshová helyezzük is. Néha frusztráló az ilyen párhuzamokkal találkozni, de nincs mese, kell valami támpont azoknak is, akik nem ismernek minket, különben miért jönnének el a koncertjeinkre.

MN: A zenétekben úgy épülnek egymásra a gitártémák, mint a különböző rétegek az elektronikus stílusokban. Honnan ér titeket a legtöbb hatás?

EITS: Valóban, elég sok ambientes dolgot hallgatunk, Boards of Canadát például, de popzenét, hip-hopot, rapet is. Mindenféle stílus jöhet, nem finnyáskodunk. A legnagyobb hatást mindenesetre a korai nyolcvanas évek jelentették, főleg a Sonic Youth, a Pixies vagy az olyan metálcsapatok, mint a Slayer és a Metallica.

MN: Furcsa kettőség érezhető a lemezeiteken. Az egyik pillanatban fájdalmas szomorúság, a másikban határtalan felszabadultság árad belőletek.

EITS: Szeretnénk hinni abban, hogy ezek a dolgok simán keveredhetnek, hiszen az érzéseink sohasem egyszerűen feketék vagy fehérek. A zenénket sem lehet egy meghatározó hangulattal leírni. Minden érzést kiadunk magunkból, de nyilván mindenkiben másképpen csapódnak le. Végül is az a lényeg, hogy hatással legyünk, ami lehet szomorúság, lehet öröm, lehet egyszerre mindkettő - de még ezernyi más érzés is.

MN: Kezdettől instrumentális zenét akartatok játszani?

EITS: Az első héten szóba került, hogy lehetne egy énekesünk is, de aztán rájöttünk, hogy teljesen fölösleges. Tulajdonképpen kifejezhető minden szöveg nélkül is.

MN: Most turnéztok először Európában. Éreztek-e különbséget az európai és az amerikai közönség között?

EITS: Alapvető különbségek vannak. Észak-Amerikában erősebbek a hagyományos rockkultúra intézményei, ugyanakkor megkövesedett a rendszere, kevés a meglepetés, az izgalom. Európában, úgy tűnik, most több az egyedülálló kezdeményezés; Amerika talán harminc éve volt ilyen izgalmas, ott már ritkán érződik az a különleges hangulat, amit nálatok még el lehet kapni.

MN: Többen is a texasi Midlandban nőttetek fel, ugyanott, ahol Bush elnök is született. Büszkék vagytok rá?

EITS: Hogyne, ő a legnagyobb... Hát jó, nem igazán vagyunk oda érte, mindenre rá akarja tenni a kezét; különösen a nemzetközi ügyeket fordította nagyon rossz irányba.

Berkecz Balázs - Kiss Tibor

Robbanások a vízen

A nyugat-európai és észak-amerikai underground színtérből egyre több instrumentális, progresszív rockot játszó zenekar válik ismertté. A stílus egyik reprezentánsát, a Sigur Róst Angliában már az új Björkként emlegetik, talán az izlandi származás okán is, de messze nem érdemtelenül. Az Explosions In The Sky tavalyi The Earth Is Not A Cold Dead Place címűlemeze pedig olyan lapok kritikusainak egybehangzó elismerését váltotta ki, mint a New Musical Express, az Independent vagy a Kerrang; és az sem mindennapi, hogy a texasi kvartett két londoni koncertjére már elővételben minden jegy elkelt.

Az Explosions In The Sky Budapesten sem hazudtolta meg nevét: lassan kibomló, vadul és békésen lüktető szerzeményeikkel felejthetetlen élményt szereztek: aki csak kicsit is beléjük feledkezett, azt elintézték egy jó időre. A négy zenész guggolva, ülve vagy gitárt lóbálva is olyan kisugárzást árasztott magából a hajó gyomrában, amihez szöveges "magyarázat" valóban nem kell. Az életigenlő First Breath After Coma, a Kurszk tragédiájának mementójaként írt Six Days At The Bottom Of The Ocean vagy a Your Hand In Mine című tételekhez nem kellett kommentár.

Kár, hogy negyvenöt percnél egyszerűen nem bírták tovább.

- kt -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.