Szöveg nélkül: Explosions In The Sky

  • 2004. március 18.

Belpol

Európai turnéja finisében, március elején lépett az A38 állóhajó színpadára az egyre népszerűbb Explosions In The Sky (EITS) nevű instrumentális austini kvartett. A koncert előtt a gitáros Michael James és Mark T. Smith válaszolt kérdéseinkre.

Európai turnéja finisében, március elején lépett az A38 állóhajó színpadára az egyre népszerűbb Explosions In The Sky (EITS) nevű instrumentális austini kvartett. A koncert előtt a gitáros Michael James és Mark T. Smith válaszolt kérdéseinkre.

Magyar Narancs: Egy interjúban összetartó, de anyagilag nem működő családként jellemeztétek magatokat. Változott-e a helyzet az új lemezetek sikerének hatására?

EITS: Nem sokat. Még most sem állunk valami jól. Az persze feldobott minket, hogy meglódult a szekér, de nem hinnénk, hogy örökké tartana ez az állapot. Most kaptunk egy esélyt, hogy végre minden energiánkat a zenélésre fordítsuk, de anyagilag minden marad a régiben.

MN: A koncert szórólapján a Mogwaihoz, a Sigur Róshoz és a Godspeed You! Black Emperorhoz hasonlítottak benneteket. Mit szóltok ehhez a párhuzamhoz?

EITS: Egyetértünk. Tényleg egy tőről fakad a zenénk, még ha a hangsúlyokat máshová helyezzük is. Néha frusztráló az ilyen párhuzamokkal találkozni, de nincs mese, kell valami támpont azoknak is, akik nem ismernek minket, különben miért jönnének el a koncertjeinkre.

MN: A zenétekben úgy épülnek egymásra a gitártémák, mint a különböző rétegek az elektronikus stílusokban. Honnan ér titeket a legtöbb hatás?

EITS: Valóban, elég sok ambientes dolgot hallgatunk, Boards of Canadát például, de popzenét, hip-hopot, rapet is. Mindenféle stílus jöhet, nem finnyáskodunk. A legnagyobb hatást mindenesetre a korai nyolcvanas évek jelentették, főleg a Sonic Youth, a Pixies vagy az olyan metálcsapatok, mint a Slayer és a Metallica.

MN: Furcsa kettőség érezhető a lemezeiteken. Az egyik pillanatban fájdalmas szomorúság, a másikban határtalan felszabadultság árad belőletek.

EITS: Szeretnénk hinni abban, hogy ezek a dolgok simán keveredhetnek, hiszen az érzéseink sohasem egyszerűen feketék vagy fehérek. A zenénket sem lehet egy meghatározó hangulattal leírni. Minden érzést kiadunk magunkból, de nyilván mindenkiben másképpen csapódnak le. Végül is az a lényeg, hogy hatással legyünk, ami lehet szomorúság, lehet öröm, lehet egyszerre mindkettő - de még ezernyi más érzés is.

MN: Kezdettől instrumentális zenét akartatok játszani?

EITS: Az első héten szóba került, hogy lehetne egy énekesünk is, de aztán rájöttünk, hogy teljesen fölösleges. Tulajdonképpen kifejezhető minden szöveg nélkül is.

MN: Most turnéztok először Európában. Éreztek-e különbséget az európai és az amerikai közönség között?

EITS: Alapvető különbségek vannak. Észak-Amerikában erősebbek a hagyományos rockkultúra intézményei, ugyanakkor megkövesedett a rendszere, kevés a meglepetés, az izgalom. Európában, úgy tűnik, most több az egyedülálló kezdeményezés; Amerika talán harminc éve volt ilyen izgalmas, ott már ritkán érződik az a különleges hangulat, amit nálatok még el lehet kapni.

MN: Többen is a texasi Midlandban nőttetek fel, ugyanott, ahol Bush elnök is született. Büszkék vagytok rá?

EITS: Hogyne, ő a legnagyobb... Hát jó, nem igazán vagyunk oda érte, mindenre rá akarja tenni a kezét; különösen a nemzetközi ügyeket fordította nagyon rossz irányba.

Berkecz Balázs - Kiss Tibor

Robbanások a vízen

A nyugat-európai és észak-amerikai underground színtérből egyre több instrumentális, progresszív rockot játszó zenekar válik ismertté. A stílus egyik reprezentánsát, a Sigur Róst Angliában már az új Björkként emlegetik, talán az izlandi származás okán is, de messze nem érdemtelenül. Az Explosions In The Sky tavalyi The Earth Is Not A Cold Dead Place címűlemeze pedig olyan lapok kritikusainak egybehangzó elismerését váltotta ki, mint a New Musical Express, az Independent vagy a Kerrang; és az sem mindennapi, hogy a texasi kvartett két londoni koncertjére már elővételben minden jegy elkelt.

Az Explosions In The Sky Budapesten sem hazudtolta meg nevét: lassan kibomló, vadul és békésen lüktető szerzeményeikkel felejthetetlen élményt szereztek: aki csak kicsit is beléjük feledkezett, azt elintézték egy jó időre. A négy zenész guggolva, ülve vagy gitárt lóbálva is olyan kisugárzást árasztott magából a hajó gyomrában, amihez szöveges "magyarázat" valóban nem kell. Az életigenlő First Breath After Coma, a Kurszk tragédiájának mementójaként írt Six Days At The Bottom Of The Ocean vagy a Your Hand In Mine című tételekhez nem kellett kommentár.

Kár, hogy negyvenöt percnél egyszerűen nem bírták tovább.

- kt -

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.