Szovjet felszabadítási emlékművek átalakulása - Obeliszkek, tankok, hősök

Belpol

A szovjet hadsereg győzelmei nyomán 1945-ben Moszkvától Berlinig, Bukaresttől Königsbergig a kis- és nagyvárosokban, a temetőkben és a főtereken viharos gyorsasággal emelkedtek felszabadulási emlékművek, szabadságszobrok, győzelmi és hősi emlékeztetők. Annál tovább tartott, amíg a köztudatban is megtalálták a helyüket - ha egyáltalán.
A szovjet hadsereg győzelmei nyomán 1945-ben Moszkvától Berlinig, Bukaresttől Königsbergig a kis- és nagyvárosokban, a temetőkben és a főtereken viharos gyorsasággal emelkedtek felszabadulási emlékművek, szabadságszobrok, győzelmi és hősi emlékeztetők. Annál tovább tartott, amíg a köztudatban is megtalálták a helyüket - ha egyáltalán.

Az elmúlt hatvanhat évben rendszerek jöttek és mentek, változtak a hatalmi szándékok és a geopolitikai helyzetek, s ezzel együtt formálódtak a feliratok és a szimbólumok, variálódtak az egykor öröknek gondolt anyagok és kompozíciók. Az 1945-ben autentikus helyszíneken, urbanisztikailag vagy politikailag kitüntetett pontokon elhelyezett kisebb-nagyobb obeliszkek, kimustrált tankok, lehetetlenül büszke pózokba merevedett bronzkatonák sorsa az utóbbi két évtizedben sem jutott nyugvópontra: heves bontó, átértelmező vagy éppen megőrző, helyreállító szándékok alakították őket.

Bontani vagy nem bontani

E szempontból Magyarország sem kivétel - bár az 1945-ben, többek között Szegeden, Debrecenben vagy Jászberényben felállított szobrok többségét a rendszerváltás óta eltelt időben is elérte a bontás vagy legalábbis az átalakítás gyakorlata. Budapest belső területein, közvetlenül a város felszabadítása után a szovjet szakemberek - a későbbi Szabadság-szobor mellett - három obeliszk elhelyezését tartották kulcsfontosságúnak és halaszthatatlannak. A Vigadó téren a repülősök hősiességét megörökítő emlékművet 1956-ban a forradalmárok megfosztották bizarr repülőgépdíszétől, a 70-es években a külsejét szabták át (nem a forradalmárok), majd a rendszerváltás után az egészet eltávolították, és a korántsem forradalmi ürgeöntők szobrára cserélték (vissza). A Gellért téri obeliszk a 90-es évek elején még állt, utána tűnt el nyomtalanul, s így a háromból egyedül az 1945. május 1-jén felavatott Szabadság téri emlékmű maradt meg, mára alaposan körülkordonozva, folyamatosan áthelyezéssel, rongálással fenyegetve. A két utóbbi alkotást Antal Károly készítette, egy olyan szobrász, akinek hosszú élete és munkássága jól illusztrálná akár a XX. század magyar történelmét is. Készített Szűz Máriát és Könyvtárba siető munkáslányt, Csacsit és Bokszolót (Almásfüzitőn), de az Astoria környékét rohamozó szovjet hadsereg domborművével egy időben ő jegyezte a Hősök terén a "Kálmán király eltiltja a boszorkányégetést" feliratú reliefet is. A sokoldalú alkotó halála előtt egy évvel, 1993-ban kapta meg a Kossuth-díjat.

Szintén hosszú életű volt a Szovjetunió talán legtöbbször kitüntetett művésze, a monumentális Marx- és Lenin-szobrok mestere, Lev Kerbel, aki 1945-ben Berlinben dolgozott a Brandenburgi kapu közelében felállítandó emlékművön. Berlinben a győzelem napja után a Vörös Hadsereg szintén három nagyobb hősi emlékmű kialakításába fogott, ezek közt volt az első a Tiergartenben elkészített alkotás, amelyet a korábbi náci urbanisztikai tervek szempontjából fontos helyszínen, az Albert Speer által megálmodott Germania Világfőváros észak-déli tengelyében helyeztek el. Az íves oszlopsor előtti talapzaton nyolc méter magas bronzkatona áll, vállán szuronyos puskával, előterében szimmetrikusan két T-34-es és két ágyú helyezkedik el, mögötte pedig több mint 2000 szovjet katona végső nyughelye. Az emlékművet 1945 novemberében, katonai parádé keretében avatták fel, és csaknem ötven éven át, a szovjet/orosz csapatok kivonulásáig álltak hozzá díszőrséget - Berlin brit szektorában. Néhány éve az emlékmű rossz állapotára hivatkozva felmerült a lebontása, de az orosz állammal kötött megállapodás értelmében a műegyüttest, amely az őrség megszüntetése óta a szovjet szuvenírárusok háttereként és igazolásaként szolgált, megtartották és nemrég restaurálták - ennek költsége ugyanúgy a német államot (illetve a tartományokat) terheli, mint a keleti országrészben található több mint hatszáz szovjet emlékmű felújításáé.

Átértelmezések

A gyors emlékmű-állítási folyamat a spontán kegyeleti aktusokon túl 1945-ben természetesen hatalmi kérdés volt: az obeliszkek elsősorban "határkövekként" szolgáltak, amelyek a későbbi befolyási övezet, a szovjet birodalom határait voltak hivatottak kijelölni. A Vörös Hadseregnek azonban valószínűleg sehol nem volt anynyira sürgős az emlékmű felállítása, mint Bécsben, ahol az elsősorban német hadifoglyokkal építtetett szobor munkálatait presztízsokokból feltétlenül meg kellett kezdeni, mielőtt a nyugati szövetségesek a városba érnek. A szorgos munka eredményeként az osztrák közönség már 1945. augusztus 19-én élő rádióközvetítésben követhette az avatás eseményeit. A berlinihez kompozíciójában nagy vonalakban hasonló alkotás tervezését persze nem a helyszínen kezdték el, a legenda szerint a Schwarzenbergplatzra (1946 és 1956 között: Sztálin tér) készült monumentális mű első makettjét az örmény szobrász, Mihail Intiszarján még a fronton gyúrta össze kenyérbélből egy üres üveg köré. (Ennyiben az emlékmű hasonlít a vietnami háború washingtoni emlékművéhez, amelyet a fiatal alkotó, Maya Lin először az egyetemi menzán, krumplipüréből mintázott meg.) Nem tudni, hogy a megvalósult változat hogyan viszonyul az első tervekhez, az emlékmű jelenlegi állapota viszont több ponton eltér az 1945-ös eredetitől. A kolonnád és a húsz méter magas oszlopon álló aranypajzsos szovjet katona figurája ugyan megmaradt (2009-ben restaurálták), a kompozíciót kiegészítő tankot azonban ma már a Hadtörténeti Múzeumban őrzik, az egykor ide temetett katonákat exhumálták, és a bécsi központi temetőben új sírokba helyezték, a 70-es években pedig az eredetileg kizárólag cirill betűs feliratot lefordították németre is. A legtöbbet azonban az emlékmű elnevezése változott: volt már hivatalosan a Vörös Hadsereg hősi emlékműve, Felszabadulási emlékmű, Győzelmi emlékmű, a bécsiek hétköznapi szóhasználatában Orosz emlékmű (Russendenkmal), Borsóemlékmű (mivel 1945. május 1-jén Sztálin parancsára 1000 tonna borsót osztottak ki a rászorulóknak) vagy egyszerűen "Az ismeretlen fosztogató emlékműve". Az alkotás felállítása óta megosztja a közvéleményt: az elmúlt évtizedekben egyaránt volt szélsőjobboldaliak céltáblája (1962-ben robbanóanyagot helyeztek az emlékműre, amelyet hatástalanítottak, a tetteseket elfogták), illetve az antifasiszták által védelmezett szimbolikus mű.

A szovjet győzelmi emlékművek megtartásában a nemzetközi egyezmények mellett mindenütt fontos szerep jut a helyi történelmi emlékezet ápolásának, az ehhez kapcsolódó vitának és ezzel párhuzamosan a felejtésnek is. Van azonban olyan felszabadulási emlékmű is, amely fizikailag már nincs jelen ugyan a városi térben, emlékezete mégis erős. Ilyen a prágai Stefánik téren (később A szovjet páncélosok tere, majd Kinsky tér) 1945 júliusában felállított tank, amelyet 1991 egyik tavaszi éjszakáján a fiatal cseh képzőművész, David Cerny rózsaszínűre festett (a tetejére pedig, obszcén gesztus gyanánt, egy hatalmas ujjat helyezett). A harckocsit, amely a prágaiak szemében nemcsak a felszabadulásra, de az 1968-as bevonulásra is utalt, a kivezényelt katonák újra zöldre mázolták, de néhány nap múlva parlamenti képviselők egy csoportja - David Cernyt támogatva - helyreállította a rózsaszín árnyalatot. A tankot ezután a Lesanyi Hadtörténeti Múzeum bejáratához helyezték át, s ez annál is könnyebben ment, mivel korábban cseh történészek kimutatták, hogy az emlékművön egy történetileg kevéssé hiteles jármű fordította nyugat felé a lövegét. A szovjet hadsereg ugyanis - az avatáson maga Konyev marsall is megjelent - valamilyen okból nem a Prágába először bevonuló T-34-est állította a talapzatra, hanem a műveletben ekkor nem használt ISZ-2 (I mint Ioszif, SZ mint Sztálin) nehézharckocsit. A hitelesség látszatát is kerülve Cerny 2008 augusztusában még egy akciót végrehajtott a téren: egy földből részben kiálló (vagy oda inkább befúródni látszó) rózsaszín tank közepére azt a fehér sávot festette, amelyet a szovjet harckocsik viseltek a negyven évvel azelőtti bevonuláskor. Az illegális művet eltávolították, ezzel párhuzamosan viszont ismét feltámadt az akadémikus vita, vajon visszahelyezzék-e az eredeti tankot, s ha igen, melyiket.

Visszaértelmezések

Az eredeti állapot visszaállítására létezik másfajta szándék és példa is, mégpedig az Elbától nyugatra. Az egyik legnagyobb második világháborús hadifogolytábor, a Stalag 326 Stukenbrock (a Stammlager, törzstábor náci bürokrata rövidítése) 1941 és 1945 között Nyugat-Németországban, Bielefeld közelében működött; elsődleges célja az ideszállított szovjet katonák megsemmisítése volt. A lágert az amerikai csapatok 1945. április 2-án szabadították fel, ekkor az életben maradt tízezer ember elhatározta, hogy méltó módon el kell temetni a táborban elhunytakat. "Mi, a túlélők úgy döntöttünk, nem mehetünk el így innen. Emlékművet emelünk a bajtársainknak. Emlékeztessen örökre, mi a fasizmus" - emlékezett vissza egy egykori fogoly. A szovjet katonák 65 000 bajtársukat helyezték el tömegsírokban, majd a helyben hozzáférhető anyagokból - sínekből, gránitból, márványból, csempékből - a sírok fölé három hét alatt tíz méter magas obeliszket emeltek, amelynek tetejére a színes üvegből megformázott sarló-kalapácsos vörös lobogót helyezték. A 60-as évek elején az észak-rajna-vesztfáliai tartományi vezetés úgy döntött, hogy sem a vörös csillag, sem a cirill betűs felirat, sem a szovjet zászló nem maradhat a helyén. A Szovjet Katonai Misszió közbelépésére a bontást leállították ugyan, de a zászló helyére időközben egy ortodox keresztet helyeztek. A 70-es évek elején helyi civil kezdeményezés indult az emlékmű eredeti állapotának visszaállítására, s úgy tűnik, hogy a több évtizedes erőfeszítések most eredményre vezetnek: a tartomány miniszterelnöke az év elején mindenesetre ígéretet tett rá, hogy visszahelyezik az obeliszk tetejére a hidegháború során eltüntetett üveglobogót.

Az eredeti zászló készítője, Dmitrij Orlov tavaly, 102 éves korában elhunyt, mint ahogy az 1945-ben állított emlékművek alkotói közül is csupán néhányan lehetnek életben. Az obeliszkek és tankok mögül lassan eltűntek a közvetlen, személyes indulatok. A továbbörökített emlékek, a szobrokba vetített aktuálpolitikai tartalmak azonban itt maradnak, és velük együtt itt lesznek az emlékművek szimbolikus terét gondozó civilek és antifasiszták, a múlttól derűsen búcsúzók és a megbocsátók, a megbántottak és a "nyavalyatörősök" is. Ha az emlékművekkel kapcsolatban létezik általános tanulság, akkor talán az, hogy mégsem lehet mindent az időre bízni.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."