Hollandia - Két lehetőség

  • Scharle Ágota-Váradi Balázs
  • 2011. május 5.

Belpol

Jóllehet a holland puritanizmustól idegen a hőskultusz és a monumentális köztéri szobrászat, Amszterdamban vagy 120 II. világháborús emlékművet találhatunk.
Jóllehet a holland puritanizmustól idegen a hőskultusz és a monumentális köztéri szobrászat, Amszterdamban vagy 120 II. világháborús emlékművet találhatunk.

Arányait tekintve egyetlen nyugat-európai országban sem volt akkora az emberéletben (több mint 100 ezer zsidó esett a holokauszt áldozatául) és anyagi javakban mérhető pusztítás, mint Hollandiában - s ezt a hollandok azért érezhették a valóságosnál is nagyobbnak, mert lélekben felkészületlenül érte őket. A napóleoni korszak óta nem kellett megtapasztalniuk, mi a háború.

A be nem avatkozás doktrínája

A II. világháború utóéletének három korszaka közül az első a 60-as évek közepéig tartott: az ekkor uralkodó felfogás szerint az ország sokat szenvedett, de az áldozat nem volt hiábavaló. Ezt az alapállást tükrözi az amszterdami Dam téren 1956-ban felállított emlékmű is, amely a megfeszítés és a feltámadás motívumaira épül. Ez volt jószerivel az első olyan emlékmű, amiről nemzeti konszenzus alakult ki: a korábbi történelmi események emlékezete inkább megosztotta, mint egyesítette az ország lakóit. (A spanyolok elleni nyolcvanéves háborúra például a protestánsok a szabadság, a katolikusok a rabság kezdeteként tekintettek.) Mondhatni, a II. világháború teremtett először valódi összetartozás-érzést a világnézetileg az 1960-as évekig mereven megosztott Hollandiában.

A 90-es évek végéig tartó második korszakban a hősies áldozathozatal helyett egyre inkább a pusztításra került a hangsúly. Az amszterdami Auschwitz-emlékmű jól illusztrálja a váltást. Töredezett tükörfelületén darabokra szakad az ég és - mint a rajta lévő feliraton olvashatjuk -, soha többé nem áll össze egésszé. A szemléletváltást egyebek közt az 1961-es Eichmann-per, a hollandiai zsidóság háború alatti sorsát bemutató történeti munkák és a Holocaust című amerikai tévéfilmsorozat (1978) hozta el. Ezek döbbentették rá a szélesebb közvéleményt arra, hogy a zsidóüldözés korántsem csak mentőakciókból állt, ahogy azt a nyilvánosságban addig tálalták.

E két korszakot íveli át Lou de Jong történész munkássága, aki előbb egy tévésorozatban, majd 29 kötetben mutatta be a megszállás történetét. Noha a korszak értelmezéséről bőven voltak ideológiai viták, De Jong megfellebbezhetetlen tekintélynek örvendett, s művét szinte azonnal kanonizálták. Véleménye szerint a német megszállás idején csak két lehetőség közül lehetett választani: vagy a németek mellé, vagy a másik oldalra állt valaki; és a hollandok túlnyomó többsége kiállta az erkölcsi próbatételt. A harmadik korszak e tézis kritikájával vette kezdetét. "Az emberek nem hősök vagy gazemberek, hanem túlélni akaró, korántsem mindig szilárd jellemek" - foglalta össze az új megközelítést Chris van der Heijden a Szürke múlt c. könyvében. Van der Heijden kerüli az erkölcsi ítélkezést, és árnyaltabb képet ad az addig egyneműnek láttatott korszakról. Ezt követte a 2009-ben bemutatott új tévésorozat is, amely példák sorával bizonyította, hogy a német megszállás első időszaka határozott gazdasági fellendülést hozott, és az emberek többsége még sokáig a maga megszokott, mindennapi életét élte.

Ám a hollandiai holokausztra a 70-es években született egy másik válasz is. Az akkori "lázadó" ifjak szinte az egész nemzetet a vádlottak padjára ültették. Azt állították, hogy azért pusztult el annyi zsidó honfitárs, mert az emberek többsége magáénak érezte a fasiszta ideológiát. Az egyre hangosabb baloldali értelmiségiek úgy vélték, hogy az ilyen katasztrófák csak úgy előzhetők meg, ha a minimumra csökkentik az állami ellenőrzést és beavatkozást, és minden eszközzel megvédik a magánszférát. Filozófiájuk sikere okán idővel az állam egésze gyanússá vált, és szinte felmagasztosult a szabályszegés (néha még azt is lefasisztázták, aki lámpát tett a biciklijére). Ha az állam konfliktust szimatolt, nyomban visszavonult. Inkább nem tartott népszámlálást, nehogy vitáznia kelljen azokkal, akiket a lajstromozás a háborúra emlékeztetett. Visszavonatta az AIDS megjelenésekor kiadott figyelmeztetést, mellyel véradástól való tartózkodásra szólították fel a homoszexuálisokat, mert avval támadták, hogy ez egy diszkriminatív "árjanyilatkozat". Nem ösztönözte a holland nyelv tanulására a bevándorlókat, nehogy magára vonja a kulturális relativizmus híveinek haragját, akik óva intettek attól, hogy a többség a kisebbségre kényszerítse a maga kultúráját. E be nem avatkozási politika kései "gyümölcse" a vártnál jóval lassúbb integráció vagy épp a holland békefenntartók szégyenteljes asszisztálása a srebrenicai mészárláshoz.

Követ nélkül

De kései áldozatok voltak azok a túlélők is, akik hosszú éveken át nem beszélhették ki traumáikat. A megsemmisítőtáborok túlélői csak a jövőorientált újjáépítés lelkesedésének lecsengésével, a holokauszttal való szembesülés időszakában találtak meghallgatásra. Az indonéziai japán táborok egykori holland lakói pedig még náluk is rosszabbul jártak: sokáig szinte senkit sem érdekelt, hogy a japán megszállás, később pedig a gyarmati múlt egyoldalúan negatív megítélése miatt úgy kezelték őket, mint akik maguknak köszönhették szenvedéseiket. Történeteik csak a 80-as években kerültek be a köztudatba, és váltak a nemzeti emlékezet részévé. Hozzájuk hasonlóan a homoszexuálisoknak is meg kellett vívniuk a maguk harcát ezért. Szervezeteik már a 60-as években bírálták De Jongot, amiért egyetlen szót sem szentelt a megszállás alatt elhurcolt melegeknek, és követelték, hogy a többi áldozathoz hasonlóan ők is nemzeti emlékművet kapjanak, és képviseltethessék magukat a Damon tartott megemlékezésen. Törekvéseiket - a meleg áldozatok amszterdami emlékművének formájában - csak a jogi egyenjogúsítás után, 1987-ben koronázta siker. (Az eddigi kutatások egyébként nem igazolták, hogy a németek Hollandiában is üldözték, illetve deportálták a homoszexuálisokat.)

Bár a hollandok - az összemosástól való félelmükben - identitásukat mindig is részben a németek ellenében határozták meg, a II. világháború előtt, főként az angol-búr konfliktus hatására, az angolokkal szemben tápláltak erősebb ellenérzéseket. A háború után viszont valószínűleg sok holland egyetértett Mitterrand-nal, amikor azt mondta: "Annyira szeretem Németországot, hogy örülök, hogy kettő is van belőle". E "szeretetet" a háború utáni generáció is átörökölte, és minden adandó alkalommal - például Beatrix és a "nácinak" titulált Claus esküvői ünnepségén - kifejezésre is juttatta. Az ellenszenv a leglátványosabban persze a holland-német futballmeccseken nyilvánult meg, melyek még ma is a háború folytatását jelentik békés eszközökkel: a németektől az 1974-es vb döntőjében elszenvedett vereség máig trauma maradt. És bár mára lecsillapodtak a kedélyek, a Dam téri koszorúzásra a német nagykövetet még mindig nem hívják meg.

Mi történt ott?

A németek 1940 májusában öt nap alatt elfoglalták Hollandiát: a hollandok túl sokáig bíztak a semlegességben, ezért nem erősítették meg időben a hadseregüket. A németek aztán Rotterdam lerombolásával egyértelművé tették, mivel jár a további ellenállás. Bár sokan rossz néven vették, hogy a királynő Angliába menekült, ottani aktív politikai tevékenységével Vilma hamarosan az ellenállás jelképévé vált.

Eleinte a németek megpróbálták megnyerni maguknak "germán testvéreiket", de amikor e kísérlet kudarcot vallott - a holland nácikat 1939-ben 4 százalék támogatta, és később sem sokkal több - 1941-ben megkezdődött Hollandia nácifikálása. A politikai szervezeteket betiltották, a férfiakat németországi munkaszolgálatra kötelezték, és megkezdődött a zsidók elszigetelése, majd elhurcolása. Bár 1942 februárjában az amszterdami lakosság általános sztrájkkal tiltakozott a zsidó negyedben zajló razziák ellen, és később szerte az országban több ezer üldözött talált magának rejtekhelyet, a németek rövid idő alatt elvégezték a "zsidótlanítást". A holland hivatalnokok többsége ugyanis az államba vetett évszázados bizalom alapján korrekten végrehajtotta a németek utasításait. A holland zsidók között is jóval alacsonyabb volt a túlélők aránya, mint a Németországból oda menekültek között, mert az utóbbiaknak már nem voltak illúzióik. Összességében a 140 ezer hollandiai zsidóból több mint százezer (majdnem 80 százalék) nem élte túl a háborút, ami Nyugat-Európában a legmagasabb arány.

Aktív ellenállás csak 1943 után bontakozott ki, és csak a háború végén öltött komolyabb méreteket. A nagy többség a túlélésre rendezkedett be, aminek egyik módja a németországi munkaszolgálat előli rejtőzködés volt: a háború végfázisában vagy ötszázezer ember bujkált. A szövetségesek már 1944 őszén felszabadították az ország déli részét, míg az északi csak a szörnyű "éhínségtél" után, a világháború utolsó heteiben szabadult fel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”