Az Amnesty International Magyarország akadályfutása

Szubjektív nézőpont

  • Varga Domokos Péter
  • 2024. december 17.

Belpol

Idén tavasszal még befogadta az Amnesty Interna­tional Magyarország több rendezvényét Veszprémben a Pannon Egyetem, legutóbb azonban elutasította a terembérleti igényüket. Az eset nem egyedi.

Néhány hete lassan gyülekeztek az érdeklődők a délután öt órára meghirdetett rendezvényre a Szieszta kávézó konferenciatermében. A két fiatal szervező hölgy türelmesen várt, hasonlóan a tíz-egynéhány főből álló közönséghez. Négyen-öten még befutottak. Negyed hat körül indult a vetítés, az Eltörölt fiú (Boy Erased) című, 2018-as amerikai film. A rendező Joel Edgerton, a főbb szerepekben Russell Crowe, aki egy baptista lelkészt alakít, a feleségét Nicole Kidman játssza. A fiukról, Jaredről (Lucas Hedges) eleinte csak sejtjük – mint ahogyan ő maga is –, hogy meleg. Először a fiú sem akarja elfogadni, mindenben megfelel vallásos szülei elvárásának, kitűnő a gimnáziumban, barátnője van. Amikor több élmény hatására elbizonytalanodik és beszámol ambivalens érzéseiről a szüleinek, Jared helyzete egyre elviselhetetlenebb lesz, ezért elfogadja, hogy egy átnevelő intézetbe menjen. Ott a konzervatív, bigott nevelés mellett valóságos, a fizikai létezését is veszélyeztető helyzeteket él át – az egyik társa ezek hatására öngyilkos lesz –, míg végül az édesanyja ki nem menekíti. Aztán jön a pozitív, hollywoodi happy end. Az édesanya mellett – jó pár év elteltével – a lelkész édesapa is elfogadja fiát annak, ami: kiegyensúlyozott, teljes életet élő, meleg fiatalembernek.

„Ilyen célú”

A Veszprém központjában lévő Szieszta kávézó és konferenciaterem a hajdan szebb napokat megélt, mára üzletházzá, bérelhető irodahelyiségekké átváltoztatott bányászszékház alagsorában található. A sötét lépcsőházból nyíló nagyobbacska terem előtt büfé is üzemel.

Itt, ebben a „konferenciateremben” tartja az Amnesty International Magyarország (AIM) a közéleti filmklubját. Azért itt, mert a korábban kiszemelt helyszínről eltanácsolták a szervezetet. A film utáni beszélgetés során a jelenlévők véleménye csak részleteiben tért el egymásétól, abban egyetértés alakult ki, hogy a melegség, a nemi identitás másságának elfogadásában a filmben látott helyzet lenne az ideális. Az amnestys szervező ennek kapcsán arról számolt be, hogy a rendezvény eredetileg kiszemelt helyszíne nem a mostani lett volna, hanem a Pannon Egyetem által működtetett KözTÉR. Néhányan rákérdeztek, hogy mi áll a háttérben, de pontosabb információt a szervezők akkor még nem tudtak mondani.

Az egyetem honlapja szerint az E épület földszintjén található Pannon KözTÉR egy hallgatói aktivitást serkentő közösségi tér, Európa Kulturális Fővárosa tematikájú programokkal és információs bázis funkciókkal. Az is szerepel az ismertetőben, hogy a modern és fiatalos környezetben rendszeresen szerveznek ingyenes ismeretterjesztő, kulturális és szórakoztató programokat. Arra is kitérnek, hogy ezekre az alkalmakra természetesen nemcsak az egyetemi hallgatókat, hanem a városban és a környékén élő fiatalokat is várják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.