Az Amnesty International Magyarország akadályfutása

Szubjektív nézőpont

  • Varga Domokos Péter
  • 2024. december 17.

Belpol

Idén tavasszal még befogadta az Amnesty Interna­tional Magyarország több rendezvényét Veszprémben a Pannon Egyetem, legutóbb azonban elutasította a terembérleti igényüket. Az eset nem egyedi.

Néhány hete lassan gyülekeztek az érdeklődők a délután öt órára meghirdetett rendezvényre a Szieszta kávézó konferenciatermében. A két fiatal szervező hölgy türelmesen várt, hasonlóan a tíz-egynéhány főből álló közönséghez. Négyen-öten még befutottak. Negyed hat körül indult a vetítés, az Eltörölt fiú (Boy Erased) című, 2018-as amerikai film. A rendező Joel Edgerton, a főbb szerepekben Russell Crowe, aki egy baptista lelkészt alakít, a feleségét Nicole Kidman játssza. A fiukról, Jaredről (Lucas Hedges) eleinte csak sejtjük – mint ahogyan ő maga is –, hogy meleg. Először a fiú sem akarja elfogadni, mindenben megfelel vallásos szülei elvárásának, kitűnő a gimnáziumban, barátnője van. Amikor több élmény hatására elbizonytalanodik és beszámol ambivalens érzéseiről a szüleinek, Jared helyzete egyre elviselhetetlenebb lesz, ezért elfogadja, hogy egy átnevelő intézetbe menjen. Ott a konzervatív, bigott nevelés mellett valóságos, a fizikai létezését is veszélyeztető helyzeteket él át – az egyik társa ezek hatására öngyilkos lesz –, míg végül az édesanyja ki nem menekíti. Aztán jön a pozitív, hollywoodi happy end. Az édesanya mellett – jó pár év elteltével – a lelkész édesapa is elfogadja fiát annak, ami: kiegyensúlyozott, teljes életet élő, meleg fiatalembernek.

„Ilyen célú”

A Veszprém központjában lévő Szieszta kávézó és konferenciaterem a hajdan szebb napokat megélt, mára üzletházzá, bérelhető irodahelyiségekké átváltoztatott bányászszékház alagsorában található. A sötét lépcsőházból nyíló nagyobbacska terem előtt büfé is üzemel.

Itt, ebben a „konferenciateremben” tartja az Amnesty International Magyarország (AIM) a közéleti filmklubját. Azért itt, mert a korábban kiszemelt helyszínről eltanácsolták a szervezetet. A film utáni beszélgetés során a jelenlévők véleménye csak részleteiben tért el egymásétól, abban egyetértés alakult ki, hogy a melegség, a nemi identitás másságának elfogadásában a filmben látott helyzet lenne az ideális. Az amnestys szervező ennek kapcsán arról számolt be, hogy a rendezvény eredetileg kiszemelt helyszíne nem a mostani lett volna, hanem a Pannon Egyetem által működtetett KözTÉR. Néhányan rákérdeztek, hogy mi áll a háttérben, de pontosabb információt a szervezők akkor még nem tudtak mondani.

Az egyetem honlapja szerint az E épület földszintjén található Pannon KözTÉR egy hallgatói aktivitást serkentő közösségi tér, Európa Kulturális Fővárosa tematikájú programokkal és információs bázis funkciókkal. Az is szerepel az ismertetőben, hogy a modern és fiatalos környezetben rendszeresen szerveznek ingyenes ismeretterjesztő, kulturális és szórakoztató programokat. Arra is kitérnek, hogy ezekre az alkalmakra természetesen nemcsak az egyetemi hallgatókat, hanem a városban és a környékén élő fiatalokat is várják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.