Az Amnesty International Magyarország akadályfutása

Szubjektív nézőpont

  • Varga Domokos Péter
  • 2024. december 17.

Belpol

Idén tavasszal még befogadta az Amnesty Interna­tional Magyarország több rendezvényét Veszprémben a Pannon Egyetem, legutóbb azonban elutasította a terembérleti igényüket. Az eset nem egyedi.

Néhány hete lassan gyülekeztek az érdeklődők a délután öt órára meghirdetett rendezvényre a Szieszta kávézó konferenciatermében. A két fiatal szervező hölgy türelmesen várt, hasonlóan a tíz-egynéhány főből álló közönséghez. Négyen-öten még befutottak. Negyed hat körül indult a vetítés, az Eltörölt fiú (Boy Erased) című, 2018-as amerikai film. A rendező Joel Edgerton, a főbb szerepekben Russell Crowe, aki egy baptista lelkészt alakít, a feleségét Nicole Kidman játssza. A fiukról, Jaredről (Lucas Hedges) eleinte csak sejtjük – mint ahogyan ő maga is –, hogy meleg. Először a fiú sem akarja elfogadni, mindenben megfelel vallásos szülei elvárásának, kitűnő a gimnáziumban, barátnője van. Amikor több élmény hatására elbizonytalanodik és beszámol ambivalens érzéseiről a szüleinek, Jared helyzete egyre elviselhetetlenebb lesz, ezért elfogadja, hogy egy átnevelő intézetbe menjen. Ott a konzervatív, bigott nevelés mellett valóságos, a fizikai létezését is veszélyeztető helyzeteket él át – az egyik társa ezek hatására öngyilkos lesz –, míg végül az édesanyja ki nem menekíti. Aztán jön a pozitív, hollywoodi happy end. Az édesanya mellett – jó pár év elteltével – a lelkész édesapa is elfogadja fiát annak, ami: kiegyensúlyozott, teljes életet élő, meleg fiatalembernek.

„Ilyen célú”

A Veszprém központjában lévő Szieszta kávézó és konferenciaterem a hajdan szebb napokat megélt, mára üzletházzá, bérelhető irodahelyiségekké átváltoztatott bányászszékház alagsorában található. A sötét lépcsőházból nyíló nagyobbacska terem előtt büfé is üzemel.

Itt, ebben a „konferenciateremben” tartja az Amnesty International Magyarország (AIM) a közéleti filmklubját. Azért itt, mert a korábban kiszemelt helyszínről eltanácsolták a szervezetet. A film utáni beszélgetés során a jelenlévők véleménye csak részleteiben tért el egymásétól, abban egyetértés alakult ki, hogy a melegség, a nemi identitás másságának elfogadásában a filmben látott helyzet lenne az ideális. Az amnestys szervező ennek kapcsán arról számolt be, hogy a rendezvény eredetileg kiszemelt helyszíne nem a mostani lett volna, hanem a Pannon Egyetem által működtetett KözTÉR. Néhányan rákérdeztek, hogy mi áll a háttérben, de pontosabb információt a szervezők akkor még nem tudtak mondani.

Az egyetem honlapja szerint az E épület földszintjén található Pannon KözTÉR egy hallgatói aktivitást serkentő közösségi tér, Európa Kulturális Fővárosa tematikájú programokkal és információs bázis funkciókkal. Az is szerepel az ismertetőben, hogy a modern és fiatalos környezetben rendszeresen szerveznek ingyenes ismeretterjesztő, kulturális és szórakoztató programokat. Arra is kitérnek, hogy ezekre az alkalmakra természetesen nemcsak az egyetemi hallgatókat, hanem a városban és a környékén élő fiatalokat is várják.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.