A kutyaszaporítás mint üzlet és állatkínzás

Olcsó hús

Belpol

Szörnyű kínokat élnek át a szaporítótelepeken sínylődő kutyák. Sötét helyen, szűk ketrecben töltik az életüket, a gyakori ellés kikezdi az anyaállatok szervezetét, a kölyköknél pedig gyakrabban jelentkeznek a fajtájukra jellemző betegségek.

Koszos hátsó udvarok, sötét, zsúfolt ketrecek, legyengült, agresszív, sérült állatok. Az állatvédő szervezeteknek köszönhetően egyre gyakrabban szembesülhetünk azzal, hogy milyen körülmények között tengődnek kutyák a szaporítótelepeken. Ezeken az eldugott vidéki helyeken az anyaállatok úgyszólván folyamatosan ellenek, ha pedig már nincs rájuk szükség, mert a szervezetük teljesen leromlott, rövid úton megszabadulnak tőlük. Mindezt azért, hogy Magyarországról évi több tízezer kis­kutyát vigyenek külföldre illegálisan, s egyedenként akár több mint ezer euróért értékesítsék őket. De itthon is szép számmal kelnek el az ilyen telepekről származó ebek, ugyanis az óvatlan vevők könnyen elcsábulnak, ha a piaci árnál jóval olcsóbban kínálnak nekik fajtatisztaként hirdetett állatokat.

Az illegális szaporítás elleni törvényi szabályozás szigorodott az elmúlt években, például 2022 januárjától módosult az állatvédelmi törvény, ennek értelmében az állatkínzás minősített, egytől öt évig terjedő szabadságvesztéssel járó esete lett a szaporítás (lásd: „Láncot hordunk”, Magyar Narancs, 2022. január 5.). Egy friss kormányrendelet értelmében novembertől nem lehet kedvtelésből tartott állatokat, kutyákat, macskákat, valamint madarak vadon befogott egyedeit értékesíteni állatvásárokon: a vásárok a szaporítóknak is terepet szolgáltattak arra, hogy törzskönyv nélküli állatokat értékesítsenek.

„Az állatvásárokat érintő szigorítást civil szervezetek kezdeményezték, akiknek rendkívül hálásak vagyunk a munkájukért, a szigorítást példa nélküli pozitív fogadtatás követte” – írta megkeresésünkre az Igazságügyi Minisztérium. A tárca szerint az árusok nem tartották be az előírt állatjólléti intézkedéseket és állategészségügyi szabályokat, így például az előírtnál fiatalabb állatokat árultak, vagy pedig hiányzott a mikrocsip, az oltás.

Milliós tétel

Ennél azonban többre lesz szükség. Az értékesítés előtt és után is pokoli kínoknak vannak kitéve az érintett állatok. „A vemhesség, ellés, szoptatás a szervezetet megterheli. Kizárólag egészséges, jó kondíciójú nőstényeket szabad vemhesíteni, hogy a kiskutyák is egészségesek legyenek. Az ellésnek komplikációmentesnek kell lenni, ehhez elengedhetetlen a megfelelő táplálás és az állategészségügyi háttér. A kölykök elválasztása után jöhet a regenerálódás. Állatonként változik, hogy mikor áll készen újra a szervezet a vemhességre: egy kutya akár hat-nyolc almot is tud hozni az élete során, de van olyan is, amelyik csak kettőt-hármat” – mondja Fodor Kinga egyetemi docens, az Állatorvostudományi Egyetem állatvédelmi tanszékének vezetője. A túl gyakori vemhességtől az anyaállat szervezete „lezsarolódik”, és az állat idő előtt elpusztul. A felelős tenyésztés lényege a tudatos szülőállat-választás: ugyanis minél közelebbi a rokonság két egyed között, annál többféle betegség öröklődhet tovább – ezzel szemben a telepeken gyakran előfordul, hogy testvérállatok párosodnak.

Több mint száz kutyát tartottak mostoha körülmények közö

 
 
Fotó: MTI/Varga György  

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.