Távközlési joggal foglalkozó jogászhoz fordul a fővárosi 06-1-5000000 hívószámot augusztusig használó Taxi 5000000 társaság, és pert indít, miután bejáratott telefonszámuk a Taxi Plus 3 cégé lett – közölte a magyarnarancs.hu-val a ma már másik telefonszámmal dolgozó Metropolis Taxi Társaság néven működő cég egyik tulajdonosa, Benedek Csilla, aki a velük történteket először a Klubrádió adásában mesélte el. A Metropolis július 31-én kapott értesítést a telefonszolgáltatótól, hogy augusztustól már nem használhatja a számot, mert arra egy konkurens társaság, a Taxi Plus 3 szerzett jogosultságot.
Hogy kié volt eredetileg a szám, és ki rendelkezhetett felette, azt Benedek Csilla arra hivatkozva nem fejtette ki a magyarnarancs.hu-nak, hogy „ez egy hosszú történet”, inkább a hírközlési hatósághoz irányított.
Elmeséljük röviden
Megkerestük a telefonszolgáltató társaságot, a Mikroháló Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. A cég internetalapú telefonszolgáltatást nyújt, többek között taxitársaságoknak, így az Egyesült Taxi Vállakozások (ETV) Zrt.-nek is. Az ETV két alapító tulajdonosa Benedek Csilla és Ivony László voltak. (Ivony Lászlót nem sikerült elérnünk sem lakhelyén, sem cégeinél.) Az ETV Gyömrői úti központjában működött a Taxi 5000000 diszpécserközpontja. A telefonszám előfizetője az ETV volt – tudtuk meg a telefontársaságtól.
Értesüléseink szerint március 18-án Benedek Csilla eladta az ETV-ben meglévő üzletrészét, és lemondott vezérigazgatói tisztségéről is – ennek még nincs nyoma az opten.hu cégadatbázisában. A taxizást azonban folytatni kívánta, ezért szerződést kötött az ETV-vel, hogy a diszpécserközpontot a technikai eszközökkel, bútorokkal és az 1-5000000 telefonszámmal együtt használhatja. A kedvezményezett az Airport Mobil Kft. lett, ami Benedek Csilla egy másik érdekeltsége, igaz, ezt a céget férjezett nevén jegyzi. Taxis berkekből úgy értesültünk, az átadott taxis csomag ára nettó 16 millió forint körül lehetett, amit az év végéig kellett volna kifizetni havi bontásban. Információnk szerint azonban erre nem került sor, július végéig hiába vártak az ETV-nél az esedékes részlet kiegyenlítésére.
A fővárosi taxis piacot ismerő több forrásunk egyaránt arról számolt be, hogy a Metropolis rövid múlttal rendelkezik, és a nyomott árú repülőtéri, pályaudvari, városon belüli transzferekre specializálódott. Forrásaink szerint a Taxi 5000000-nak – immár Metropolisnak – fizetési gondjai, adósságai keletkeztek, ezt azonban Benedek Csilla cáfolta lapunknak. Nevük elhallgatását kérő informátoraink azt sem tartják valós adatnak, hogy a cég 40-45 kocsit működtetne, amint azt a taxis cég vezetője állítja: a taxisok 20-30 autóról tudnak, amivel a Metropolis törpeszereplő a piacon. A korábbi nyilatkozatok szerint napi 7-8 ezer hívás érkezett az elvett telefonszámra, ami azért furcsa, mert egyenlő eloszlásban ez percenként átlagosan mintegy 5 rendelés, amit sem 27, sem 45 autóval nem lehet teljesíteni – hívta fel a figyelmünket a Taxi 5000000 működését ismerő egyik forrásunk.
Július végén az ETV leült tárgyalni az adósság rendezése érdekében, ahol, úgy tudjuk, Benedek két tanú jelenlétében kifejtette: nem kíván tovább taxizni, mert hamarosan szül, értékesítsék az eszközöket és a számot másnak. A szóbeli megállapodás után azonban az ETV azzal szembesült, hogy a Gyömrői úti székházban nyoma veszett a diszpécserközpontnak, a bútoroknak, az ötmilliós telefonszám pedig új gazdát keres. Ezek után az ETV azonnali hatállyal felmondta az Airport Mobillal kötött szerződést, és intézkedett a telefonszám megvonásáról, illetve eladásáról, hivatkozva a szerződés nem teljesítéséből fakadó jogvesztésre. A szerződés felmondásáról július 30-án küldtek értesítést, derül ki a magyarnarancs.hu birtokába került dokumentumból.
Az 1-5000000 hívószámot augusztus 1-jétől tehát a Taxi Plus 3 használja. „Ez egy olyan ügylet, mintha maga lefoglalózna egy autót, de nem fizeti ki, ezt követően a tulajdonos felajánlja valaki másnak, aki viszont kifizeti a vételárat.” Ezzel a hasonlattal írta le a történteket Horváth Csaba, a Taxi Plus 3 társaság üzemeltetőjeként feltüntetett Wise-Art Marketing Kft. tulajdonosa. A főtevénységként reklámipari szolgáltatásokat nyújtó társaság ügyvezetője, aki korábban a 6×6 Taxiban is viselt tisztséget, azt mondta, kapott egy kedvező, jogtiszta ajánlatot, amit elfogadott. A nettó 16 millió forintos árnál kevesebbről van szó, de az összeget nem árulta el. A Taxi Plus 3 egyébként ajánlatot tett a szerződéses állomány átvételére is, azonban ez az ügylet nem valósult meg, úgyhogy e szándékától végül elállt.
Szűkülő piac
Ősztől jelentősen szűkül a szereplők köre, az eddig különböző trükközésekkel – adóelkerüléssel, cégeltüntetésekkel – működő kisebb cégek el fognak tűnni. A 25-30 fuvarszervező cégből várhatóan 5-6 marad. A Taxi Plus 3 sem egymagában versenyez a fővárosi drosztokon, a társasággal azonos tulajdonosi körhöz tartozik a 6×6 Taxi, a Mobil Taxi, a Taxi 2000 és a Városi Taxi. A fővárosi taxis piacon nyílt titok, hogy ezek valamennyien Zengő Zoltán érdekeltségében vannak, ha nem is mindegyik közvetlenül. Zengő 2008-ban vásárolta meg a 6×6 Taxit, és a kis fuvarszervezők felvásárlásával a szeptemberi nyitásra készül, akkor lép ugyanis életbe a módosított fővárosi rendelet, amely 50 millió törzstőkét, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot ír elő a társaságoknak.
A telefonszám históriáját egyik bennfentes forrásunk komolytalannak tartja, mint mondja, nem véletlen, hogy a taxis társadalom legyint rá. „Egyetlen taxis munkahelye nem kerül veszélybe, a várhatóan megszűnő társaságot úgynevezett droidtartóként tartja számon a szakma. Ezekből a cégekből több is van, autókat adnak bérbe taxisoknak. Még talán jobb helyzetbe is kerülnek a kollégák, az új helyükön talán fuvart is szerveznek majd nekik, mert eddig jellemzően a drosztokról próbáltak utast szerezni” – mondta a magyarnarancs.hu-nak.