Taxis számháború – Semmi nem az, aminek látszik

Belpol

Egyik napról a másikra vette el a szolgáltató bejáratott telefonszámukat, és ezzel 45 család megélhetése került veszélybe – mesélte sírva élő rádióadásban a Taxi 5000000 tulajdonosa. Utánajártunk.

Távközlési joggal foglalkozó jogászhoz fordul a fővárosi 06-1-5000000 hívószámot augusztusig használó Taxi 5000000 társaság, és pert indít, miután bejáratott telefonszámuk a Taxi Plus 3 cégé lett – közölte a magyarnarancs.hu-val a ma már másik telefonszámmal dolgozó Metropolis Taxi Társaság néven működő cég egyik tulajdonosa, Benedek Csilla, aki a velük történteket először a Klubrádió adásában mesélte el. A Metropolis július 31-én kapott értesítést a telefonszolgáltatótól, hogy augusztustól már nem használhatja a számot, mert arra egy konkurens társaság, a Taxi Plus 3 szerzett jogosultságot.

Hogy kié volt eredetileg a szám, és ki rendelkezhetett felette, azt Benedek Csilla arra hivatkozva nem fejtette ki a magyarnarancs.hu-nak, hogy „ez egy hosszú történet”, inkább a hírközlési hatósághoz irányított.

Elmeséljük röviden

Megkerestük a telefonszolgáltató társaságot, a Mikroháló Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. A cég internetalapú telefonszolgáltatást nyújt, többek között taxitársaságoknak, így az Egyesült Taxi Vállakozások (ETV) Zrt.-nek is. Az ETV két alapító tulajdonosa Benedek Csilla és Ivony László voltak. (Ivony Lászlót nem sikerült elérnünk sem lakhelyén, sem cégeinél.) Az ETV Gyömrői úti központjában működött a Taxi 5000000 diszpécserközpontja. A telefonszám előfizetője az ETV volt – tudtuk meg a telefontársaságtól.

Értesüléseink szerint március 18-án Benedek Csilla eladta az ETV-ben meglévő üzletrészét, és lemondott vezérigazgatói tisztségéről is – ennek még nincs nyoma az opten.hu cégadatbázisában. A taxizást azonban folytatni kívánta, ezért szerződést kötött az ETV-vel, hogy a diszpécserközpontot a technikai eszközökkel, bútorokkal és az 1-5000000 telefonszámmal együtt használhatja. A kedvezményezett az Airport Mobil Kft. lett, ami Benedek Csilla egy másik érdekeltsége, igaz, ezt a céget férjezett nevén jegyzi. Taxis berkekből úgy értesültünk, az átadott taxis csomag ára nettó 16 millió forint körül lehetett, amit az év végéig kellett volna kifizetni havi bontásban. Információnk szerint azonban erre nem került sor, július végéig hiába vártak az ETV-nél az esedékes részlet kiegyenlítésére.

A fővárosi taxis piacot ismerő több forrásunk egyaránt arról számolt be, hogy a Metropolis rövid múlttal rendelkezik, és a nyomott árú repülőtéri, pályaudvari, városon belüli transzferekre specializálódott. Forrásaink szerint a Taxi 5000000-nak – immár Metropolisnak – fizetési gondjai, adósságai keletkeztek, ezt azonban Benedek Csilla cáfolta lapunknak. Nevük elhallgatását kérő informátoraink azt sem tartják valós adatnak, hogy a cég 40-45 kocsit működtetne, amint azt a taxis cég vezetője állítja: a taxisok 20-30 autóról tudnak, amivel a Metropolis törpeszereplő a piacon. A korábbi nyilatkozatok szerint napi 7-8 ezer hívás érkezett az elvett telefonszámra, ami azért furcsa, mert egyenlő eloszlásban ez percenként átlagosan mintegy 5 rendelés, amit sem 27, sem 45 autóval nem lehet teljesíteni – hívta fel a figyelmünket a Taxi 5000000 működését ismerő egyik forrásunk.

Július végén az ETV leült tárgyalni az adósság rendezése érdekében, ahol, úgy tudjuk, Benedek két tanú jelenlétében kifejtette: nem kíván tovább taxizni, mert hamarosan szül, értékesítsék az eszközöket és a számot másnak. A szóbeli megállapodás után azonban az ETV azzal szembesült, hogy a Gyömrői úti székházban nyoma veszett a diszpécserközpontnak, a bútoroknak, az ötmilliós telefonszám pedig új gazdát keres. Ezek után az ETV azonnali hatállyal felmondta az Airport Mobillal kötött szerződést, és intézkedett a telefonszám megvonásáról, illetve eladásáról, hivatkozva a szerződés nem teljesítéséből fakadó jogvesztésre. A szerződés felmondásáról július 30-án küldtek értesítést, derül ki a magyarnarancs.hu birtokába került dokumentumból.

Az 1-5000000 hívószámot augusztus 1-jétől tehát a Taxi Plus 3 használja. „Ez egy olyan ügylet, mintha maga lefoglalózna egy autót, de nem fizeti ki, ezt követően a tulajdonos felajánlja valaki másnak, aki viszont kifizeti a vételárat.” Ezzel a hasonlattal írta le a történteket Horváth Csaba, a Taxi Plus 3 társaság üzemeltetőjeként feltüntetett Wise-Art Marketing Kft. tulajdonosa. A főtevénységként reklámipari szolgáltatásokat nyújtó társaság ügyvezetője, aki korábban a 6×6 Taxiban is viselt tisztséget, azt mondta, kapott egy kedvező, jogtiszta ajánlatot, amit elfogadott. A nettó 16 millió forintos árnál kevesebbről van szó, de az összeget nem árulta el. A Taxi Plus 3 egyébként ajánlatot tett a szerződéses állomány átvételére is, azonban ez az ügylet nem valósult meg, úgyhogy e szándékától végül elállt.

Szűkülő piac

Ősztől jelentősen szűkül a szereplők köre, az eddig különböző trükközésekkel – adóelkerüléssel, cégeltüntetésekkel – működő kisebb cégek el fognak tűnni. A 25-30 fuvarszervező cégből várhatóan 5-6 marad. A Taxi Plus 3 sem egymagában versenyez a fővárosi drosztokon, a társasággal azonos tulajdonosi körhöz tartozik a 6×6 Taxi, a Mobil Taxi, a Taxi 2000 és a Városi Taxi. A fővárosi taxis piacon nyílt titok, hogy ezek valamennyien Zengő Zoltán érdekeltségében vannak, ha nem is mindegyik közvetlenül. Zengő 2008-ban vásárolta meg a 6×6 Taxit, és a kis fuvarszervezők felvásárlásával a szeptemberi nyitásra készül, akkor lép ugyanis életbe a módosított fővárosi rendelet, amely 50 millió törzstőkét, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot ír elő a társaságoknak.

A telefonszám históriáját egyik bennfentes forrásunk komolytalannak tartja, mint mondja, nem véletlen, hogy a taxis társadalom legyint rá. „Egyetlen taxis munkahelye nem kerül veszélybe, a várhatóan megszűnő társaságot úgynevezett droidtartóként tartja számon a szakma. Ezekből a cégekből több is van, autókat adnak bérbe taxisoknak. Még talán jobb helyzetbe is kerülnek a kollégák, az új helyükön talán fuvart is szerveznek majd nekik, mert eddig jellemzően a drosztokról próbáltak utast szerezni” – mondta a magyarnarancs.hu-nak.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.