Taxis számháború – Semmi nem az, aminek látszik

Belpol

Egyik napról a másikra vette el a szolgáltató bejáratott telefonszámukat, és ezzel 45 család megélhetése került veszélybe – mesélte sírva élő rádióadásban a Taxi 5000000 tulajdonosa. Utánajártunk.

Távközlési joggal foglalkozó jogászhoz fordul a fővárosi 06-1-5000000 hívószámot augusztusig használó Taxi 5000000 társaság, és pert indít, miután bejáratott telefonszámuk a Taxi Plus 3 cégé lett – közölte a magyarnarancs.hu-val a ma már másik telefonszámmal dolgozó Metropolis Taxi Társaság néven működő cég egyik tulajdonosa, Benedek Csilla, aki a velük történteket először a Klubrádió adásában mesélte el. A Metropolis július 31-én kapott értesítést a telefonszolgáltatótól, hogy augusztustól már nem használhatja a számot, mert arra egy konkurens társaság, a Taxi Plus 3 szerzett jogosultságot.

Hogy kié volt eredetileg a szám, és ki rendelkezhetett felette, azt Benedek Csilla arra hivatkozva nem fejtette ki a magyarnarancs.hu-nak, hogy „ez egy hosszú történet”, inkább a hírközlési hatósághoz irányított.

Elmeséljük röviden

Megkerestük a telefonszolgáltató társaságot, a Mikroháló Távközlési Szolgáltató Zrt.-t. A cég internetalapú telefonszolgáltatást nyújt, többek között taxitársaságoknak, így az Egyesült Taxi Vállakozások (ETV) Zrt.-nek is. Az ETV két alapító tulajdonosa Benedek Csilla és Ivony László voltak. (Ivony Lászlót nem sikerült elérnünk sem lakhelyén, sem cégeinél.) Az ETV Gyömrői úti központjában működött a Taxi 5000000 diszpécserközpontja. A telefonszám előfizetője az ETV volt – tudtuk meg a telefontársaságtól.

Értesüléseink szerint március 18-án Benedek Csilla eladta az ETV-ben meglévő üzletrészét, és lemondott vezérigazgatói tisztségéről is – ennek még nincs nyoma az opten.hu cégadatbázisában. A taxizást azonban folytatni kívánta, ezért szerződést kötött az ETV-vel, hogy a diszpécserközpontot a technikai eszközökkel, bútorokkal és az 1-5000000 telefonszámmal együtt használhatja. A kedvezményezett az Airport Mobil Kft. lett, ami Benedek Csilla egy másik érdekeltsége, igaz, ezt a céget férjezett nevén jegyzi. Taxis berkekből úgy értesültünk, az átadott taxis csomag ára nettó 16 millió forint körül lehetett, amit az év végéig kellett volna kifizetni havi bontásban. Információnk szerint azonban erre nem került sor, július végéig hiába vártak az ETV-nél az esedékes részlet kiegyenlítésére.

A fővárosi taxis piacot ismerő több forrásunk egyaránt arról számolt be, hogy a Metropolis rövid múlttal rendelkezik, és a nyomott árú repülőtéri, pályaudvari, városon belüli transzferekre specializálódott. Forrásaink szerint a Taxi 5000000-nak – immár Metropolisnak – fizetési gondjai, adósságai keletkeztek, ezt azonban Benedek Csilla cáfolta lapunknak. Nevük elhallgatását kérő informátoraink azt sem tartják valós adatnak, hogy a cég 40-45 kocsit működtetne, amint azt a taxis cég vezetője állítja: a taxisok 20-30 autóról tudnak, amivel a Metropolis törpeszereplő a piacon. A korábbi nyilatkozatok szerint napi 7-8 ezer hívás érkezett az elvett telefonszámra, ami azért furcsa, mert egyenlő eloszlásban ez percenként átlagosan mintegy 5 rendelés, amit sem 27, sem 45 autóval nem lehet teljesíteni – hívta fel a figyelmünket a Taxi 5000000 működését ismerő egyik forrásunk.

Július végén az ETV leült tárgyalni az adósság rendezése érdekében, ahol, úgy tudjuk, Benedek két tanú jelenlétében kifejtette: nem kíván tovább taxizni, mert hamarosan szül, értékesítsék az eszközöket és a számot másnak. A szóbeli megállapodás után azonban az ETV azzal szembesült, hogy a Gyömrői úti székházban nyoma veszett a diszpécserközpontnak, a bútoroknak, az ötmilliós telefonszám pedig új gazdát keres. Ezek után az ETV azonnali hatállyal felmondta az Airport Mobillal kötött szerződést, és intézkedett a telefonszám megvonásáról, illetve eladásáról, hivatkozva a szerződés nem teljesítéséből fakadó jogvesztésre. A szerződés felmondásáról július 30-án küldtek értesítést, derül ki a magyarnarancs.hu birtokába került dokumentumból.

Az 1-5000000 hívószámot augusztus 1-jétől tehát a Taxi Plus 3 használja. „Ez egy olyan ügylet, mintha maga lefoglalózna egy autót, de nem fizeti ki, ezt követően a tulajdonos felajánlja valaki másnak, aki viszont kifizeti a vételárat.” Ezzel a hasonlattal írta le a történteket Horváth Csaba, a Taxi Plus 3 társaság üzemeltetőjeként feltüntetett Wise-Art Marketing Kft. tulajdonosa. A főtevénységként reklámipari szolgáltatásokat nyújtó társaság ügyvezetője, aki korábban a 6×6 Taxiban is viselt tisztséget, azt mondta, kapott egy kedvező, jogtiszta ajánlatot, amit elfogadott. A nettó 16 millió forintos árnál kevesebbről van szó, de az összeget nem árulta el. A Taxi Plus 3 egyébként ajánlatot tett a szerződéses állomány átvételére is, azonban ez az ügylet nem valósult meg, úgyhogy e szándékától végül elállt.

Szűkülő piac

Ősztől jelentősen szűkül a szereplők köre, az eddig különböző trükközésekkel – adóelkerüléssel, cégeltüntetésekkel – működő kisebb cégek el fognak tűnni. A 25-30 fuvarszervező cégből várhatóan 5-6 marad. A Taxi Plus 3 sem egymagában versenyez a fővárosi drosztokon, a társasággal azonos tulajdonosi körhöz tartozik a 6×6 Taxi, a Mobil Taxi, a Taxi 2000 és a Városi Taxi. A fővárosi taxis piacon nyílt titok, hogy ezek valamennyien Zengő Zoltán érdekeltségében vannak, ha nem is mindegyik közvetlenül. Zengő 2008-ban vásárolta meg a 6×6 Taxit, és a kis fuvarszervezők felvásárlásával a szeptemberi nyitásra készül, akkor lép ugyanis életbe a módosított fővárosi rendelet, amely 50 millió törzstőkét, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot ír elő a társaságoknak.

A telefonszám históriáját egyik bennfentes forrásunk komolytalannak tartja, mint mondja, nem véletlen, hogy a taxis társadalom legyint rá. „Egyetlen taxis munkahelye nem kerül veszélybe, a várhatóan megszűnő társaságot úgynevezett droidtartóként tartja számon a szakma. Ezekből a cégekből több is van, autókat adnak bérbe taxisoknak. Még talán jobb helyzetbe is kerülnek a kollégák, az új helyükön talán fuvart is szerveznek majd nekik, mert eddig jellemzően a drosztokról próbáltak utast szerezni” – mondta a magyarnarancs.hu-nak.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.