A kormány egy rendelettel végső csapást mért a hazai környezetvédelemre

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 22.

Belpol

A kormányzati döntés "a környezetvédelmi hatóságok eszközeinek lenullázásával egyenértékű", vélik a civil környezetvédők.

A Kormány a háborús veszélyhelyzetre hivatkozással elrendelte, hogy a mai naptól, a környezetvédelmi hatóságok a környezetszennyező gyárak jogsértő működésének megállapítását követően, elmarasztaló hatósági döntés helyett környezetvédelmi hatósági szerződést köthessenek.

Ez annyit jelent, hogy a jövőben környezetszennyezésen ért gyárak esetében a hatóságnak nem kötelező majd bírságoló, vagy működést korlátozó, esetleg működést felfüggesztő, vagy végső soron működést megtiltó döntést hoznia, helyette szerződést köthet a hatóság a gyárral, melyben a gyár vállalja, hogy megpróbál a jövőben jogszerűen működni. A hírt a Mikepércsi Anyák a Környezetért (MIAKÖ) osztotta meg közösségi oldalán. Az egyesület a Mikepércs szomszédságába tervezett akkumulátorgyár elleni tiltakozás jegyében alakult.

Ez azt jelenti, írja a civil szervezet, hogy "amennyiben újabb környezetszennyezés történik e hatósági szerződés ideje alatt, a hatóság nem tesz semmit, várja, hogy a gyár egyszer majd megfelelően, jogszerűen, nem környezetszennyező módon kezdjen működni".

A rendelet ma hatályba lépett és a már megvalósult jogsértések esetében is alkalmazni kell.

"Ez a hazai környezetvédelem megsemmisítésével, a környezetvédelmi hatóságok eszközeinek lenullázásával egyenértékű kormányzati döntés" – fogalmaz közleményében a MIAKÖ.

Hogy mit jelenthet a gyakorlatban a ma meghozott rendelet, azt az augusztus végén felfüggesztett bátonyterenyei akkumulátorgyár esete mutatja meg, ahol a környezetvédelmi hatóság felfüggesztette a gyár működését, miután az sorozatosan megszegte a működéssel és hulladékgazdálkodással kapcsolatos szigorú előírásokat.

Igyekeztek a fokozatosság elvét is érvényesíteni:

hat alkalommal összesen közel százmilliós bírságot szabtak ki, azonban minden hatástalan volt.

A Kormány 432/2023. (IX. 21.) Korm. rendelete a környezetvédelmi hatósági szerződésről

A Kormány az Alaptörvény 53. cikk (1) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, figyelemmel a védelmi és biztonsági tevékenységek összehangolásáról szóló 2021. évi XCIII. törvény 80. és 81. §-ára, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:1. §(1) Az Ukrajna területén fennálló fegyveres konfliktusra, illetve humanitárius katasztrófára tekintettel, valamint ezek magyarországi következményeinek az elhárítása és kezelése érdekében veszélyhelyzet kihirdetéséről és egyes veszélyhelyzeti szabályokról szóló 424/2022. (X. 28.) Korm. rendelet szerinti veszélyhelyzet ideje alatt a környezetvédelmi hatóság az ügyféllel a jogsértés megszüntetése érdekében határozathozatal helyett környezetvédelmi hatósági szerződést köthet. A környezetvédelmi hatósági szerződésben az ügyfél vállalja, hogy felhagy a jogsértő magatartással, és magatartását a környezetvédelmi hatósági szerződésben meghatározott módon hozza összhangba a környezetvédelmi jogszabályokkal, valamint a környezetvédelmi hatóság által kiadott engedély előírásaival.(2) Nincs helye a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról szóló 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet 26. §-a és a levegő védelméről szóló 306/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet 34. § (1) bekezdése és 35. § (1) bekezdése szerinti jogkövetkezmény alkalmazásának a környezetvédelmi hatósággal környezetvédelmi hatósági szerződést kötő ügyféllel szemben a szerződésben megállapított teljesítési határidőn belül azon jogsértés miatt, amelynek megszüntetése érdekében a szerződés megkötésére sor került.2. §(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.(2) E rendelet rendelkezéseit az e rendelet hatálybalépésekor már megvalósult jogsértés megszüntetése érdekében is alkalmazni kell.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Mit reméljünk az áfacsökkentéstől?

A nyugdíjasok a magas áfa miatt kapják a 30 ezer forint értékű vásárlási utalványt a miniszterelnök szerint. Ez azonban azt is jelentené, hogy alacsonyabb forgalmi adó esetén csökkennének az árak, ami viszont így nem állja ki a tapasztalat próbáját. A tíz évvel ezelőtti hazai és egyéb külföldi áfamérséklések hatásai vegyes képet mutatnak.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.