A gondolkodás magasabb szintjei, rugalmas ismeretalkalmazás meg a katasztrofális PISA-eredmények

  • narancs.hu
  • 2017. március 28.

Belpol

A miniszteri biztos szerint a köznevelés tartalmi és pedagógiai megújulása kéz a kézben kell, hogy járjon.

„Meg kell tanítanunk a gyermekeinket dinamikusan, konstruktívan, kritikusan gondolkodni, akár élethosszig.” Ezt Csépe Valéria pszichológus, az új Nemzeti Alaptanterv kidolgozásáért felelős miniszteri biztos mondta ma egy pécsi konferencián. Csépét márciusban nevezte ki Balog Zoltán a posztra, azóta adott már egy reménykeltőnek nevezhető interjút, és ottani gondolatmenetét mai megszólalásával is erősítette.

„Kis és nagy lépésekben készülünk fel a köznevelés tartalmi megújítására, s ezek fókusza a gyermek.” Elmondta, hogy egy korszerű alaptanterv jellemzője a stabil tudás, a rugalmas ismeretalkalmazás, a generalizálható készségek, a természet- és társadalomtudományok egyensúlya, a nyelvtudás, a gondolkodás magasabb szintjeinek beépítése és a többkomponensű tanulás. Fontosnak tartja továbbá az olvasás megszerettetését és a digitális kompetenciák fejlesztését. „A komoly számítógépes játékoknak, applikációknak pedagógia céljuk van, lényegük pedig az ismeretszerzés, a kapcsolati tapasztalati tanulás, az összefüggések feltárása és a dinamikus gondolkodás.”

Egyik legnagyobb problémaként a komplex fejlesztés hiányát jelölte meg, ami a leginkább az olvasási és szövegértési képességekben érezhető. Csépe szerint ahhoz, hogy a köznevelés tartalmilag megújulhasson, egyfajta pedagógia megújulásra is szükség lesz. Távlati céljai között egy web alapú e-tantervet emlegetett.

Hogy ötletei és a megvalósítás között mennyi idő telik el, és az idő alatt egyáltalán mi marad meg a tervekből, egyelőre nem tudni, de az egyre romló PISA-eredményeket elnézve (erről szóló Palkovics László-interjúnkat itt olvashatják), jobban tennék, ha nem késlekednének.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.