"Tisztakezű politikát akarok" (Ligetvári Ferenc környezetvédelmi miniszter)

  • Szõke Zsuzsa
  • 2000. július 6.

Belpol

Magyar Narancs: Miniszteri kinevezése előtt ön a Debreceni Agrártudományi Egyetem (DATE) kihelyezett karaként működő Szarvasi Mezőgazdasági Víz- és Környezetgazdálkodási Főiskola (MVKF) főigazgatója volt. A szarvasi munkásságát kritikusan megítélő forrásaink szerint ön alapos tisztogatást végzett a tanári karban, majd gazdasági okokra hivatkozva olyan döntéseket hozott, amelyek rontották a diákság szociális és kulturális körülményeit. A konfliktus 1997 decemberében diáksztrájkhoz vezetett, ahol az ön lemondását követelték. Úgy sikerült megőriznie pozícióját, hogy azonnali hatállyal visszahelyezte állásába a kirúgott kollégiumigazgatót, illetve a képzés színvonalának emelésére beígért egy 60 millió jenes japán támogatást. Utóbbiról az a hír járja, hogy ez a 100 millió forintnak megfelelő összeg soha nem folyt be a főiskola kasszájába. Mi a helyzet ezzel a pénzzel?

Magyar Narancs: Miniszteri kinevezése előtt ön a Debreceni Agrártudományi Egyetem (DATE) kihelyezett karaként működő Szarvasi Mezőgazdasági Víz- és Környezetgazdálkodási Főiskola (MVKF) főigazgatója volt. A szarvasi munkásságát kritikusan megítélő forrásaink szerint ön alapos tisztogatást végzett a tanári karban, majd gazdasági okokra hivatkozva olyan döntéseket hozott, amelyek rontották a diákság szociális és kulturális körülményeit. A konfliktus 1997 decemberében diáksztrájkhoz vezetett, ahol az ön lemondását követelték. Úgy sikerült megőriznie pozícióját, hogy azonnali hatállyal visszahelyezte állásába a kirúgott kollégiumigazgatót, illetve a képzés színvonalának emelésére beígért egy 60 millió jenes japán támogatást. Utóbbiról az a hír járja, hogy ez a 100 millió forintnak megfelelő összeg soha nem folyt be a főiskola kasszájába. Mi a helyzet ezzel a pénzzel?nt face=Arial,Helvetica size=-1>

Ligetvári Ferenc: Én egy olyan nemzetközi szervezetnek (Nemzetközi Öntözési és Vízrendezési Szövetség, ICID) vagyok tagja, amelynek 1997-es elnöke egyetemi csoporttársa volt az OMFB (Nemzetközi Fejlesztési Bank) akkori elnökhelyettesének. Ezt a nemzetközi összeköttetést felhasználva, egy japán delegáció látogatott Magyarországra, és három intézményt kerestek fel: a Szent László Kórházat, a Gödöllői Agrártudományi Egyetem Biológia Központját és a DATE szarvasi főiskoláját. Evidens, hogy én az utóbbiért lobbiztam. A látogatást követően a japánok a Szent László Kórház és a szarvasi MVKF támogatása mellett döntöttek. Műszerlistát küldtek, melyről az adott intézmény kiválaszthatta a számára legszükségesebb berendezéseket. 1998 tavaszán, a művelődési minisztérium akkori oktatási helyettes államtitkárának a jelenlétében a főiskola aulájában "avattuk fel" a Japánból érkezett eszközöket: egy atomabszorbciós műszert, ami a kémiai tanszékre került, normál, sztereo és elektro kutató mikroszkópokat, melyek a biológiai tanszéket gazdagították, valamint egy távmérő berendezést a vízgazdálkodási tanszékre. Tehát a japánok nem pénzbeli támogatást adtak, hanem 100 millió forint értékű műszerfejlesztéssel támogatták a főiskolát. Ezek a műszerek, berendezések a mai napig ott vannak a tanszéken. Bárki nyugodtan lemehet, megnézheti, lefotózhatja, a szállítólevél-másolatok pedig megtalálhatók a gazdasági igazgatónál. A műszereket úgy lehet beazonosítani, hogy "JICA" márkanév van rajtuk feltüntetve.

MN: Miniszteri kinevezése után kiderült, hogy ön már bő egy éve Torgyán József környezetvédelmi kabinetfőnöke volt. Politikusi körökben ezért kizártnak tartják, hogy ne látott volna bele a Pepó-adminisztráció kártyáiba.

LF: A pártelnök úr a miniszteri beiktatását követően létrehozott egy stratégiai bizottságot, melynek alapvető feladata volt az EU-csatlakozás feltételrendszeréhez kapcsolódó mezőgazdasági, környezet- és természetvédelmi, vízgazdálkodási és vidékfejlesztési projektek kidolgozása. Torgyán úrtól két házi feladatot kaptam: egyfelől fogjam össze és integráljam azon szakértők munkját, akik a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium 413 milliárdos költségvetési programtervezetét készítették elő; másfelől személyesen dolgozzam ki a szakterületemhez tartozó víz- és környezetgazdálkodási projektet. Operatív munkát egyetlenegyszer bízott rám: Pepó Pál már hatvan napja fektette a fővárosi önkormányzat rákospalotai hulladékégetőjének dokumentumait, ezért nekem kellett kézbe vennem az ügyintézést. Örülök annak, hogy ez a beruházás sikerrel zárult, amiben én a szürke eminenciás szerepét töltöttem be. Egyébiránt még keszthelyi éveim alatt, Keresztes K. Sándor idejében jártam a minisztérium épületében, tehát most vagyok itt másodszorra. A Pepó-adminisztráció kártyáiba ezért közvetlenül nem láttam bele. A hulladékégető ügye kapcsán szembesülhettem először közvetlenül azokkal a problémákkal, amelyek végül is az elődöm leváltásához vezettek.

MN: Az elődje lényegében lenullázta ezt a minisztériumot. A politika és a környezetvédelem területén dolgozó civil szervezetek egyetértenek abban, hogy az ön első számú feladata a Környezetvédelmi Alap Célelőirányzat (KAC) gatyába rázása lenne. Ön is úgy látja, hogy a KAC bűzlik a korrupciótól?

LF: Sajnos igaza van. Az uniós csatlakozás feltétele az ország csatornahálózatának kiépítése, a szennyvíztisztítás megoldása. A központi költségvetésből idén közel 50 milliárd forintot fordíthatnak mélyépítési beruházások finanszírozására, és e fejlesztési keretből 10-12 milliárd jut vízminőség-védelemre. Az önkormányzatok pályázatainak elbírálásával kapcsolatban azonban komoly visszaélések gyaníthatók, a "befolyással való üzérkedés" árnyéka pedig rávetül a minisztériumi adminisztrációra. Múlt héten az irodámban volt egy megbeszélés, ahol szembesülnöm kellett Tímár képviselő úr igazával, miszerint évente legalább 40 milliárd forintot költenek az önkormányzatok "kenésre". A szennyvízberuházásokat a korrupció így kétfelől is drágítja: szabályos közbeszerzéssel olcsóbb kivitelezők is akadnának, a kenőpénz pedig finanszírozási hiányként vész el az előre levajazott közbeszerzési eljárás keretében elköltött pénzből.

MN: Felkéri-e az Állami Számvevőszéket (ÁSZ) vizsgálat megindítására?

LF: Igen.

MN: A KAC-nak van egy albizottsága, a Közbeszerzéseket Ellenőrző Bizottság (KEB), melynek elnöke Székely Zoltán kisgazda képviselő. Székely képviselő úrnak vannak olyan vállalkozásai, amelyek közvetlen kapcsolatban állnak a szennyvízberuházásokban érdekelt cégekkel.

LF: Már most közigazgatási államtitkáromra, Skultéty Sándorra bíztam e bizottság felszámolását. Ami pedig Székely képviselő urat illeti, neki - szintén a múltkori megbeszélésen - megmondtam: tisztakezű politikát akarok, és ha ő is azt hangoztatja, hogy tisztakezű politikát szeretne megvalósítani, akkor nagy tapasztalatával igazán segítségemre lehetne.

MN: És ha nem lesz?

LF: Akkor konfrontálódni fogunk.

MN: Ha az ÁSZ vizsgálata visszaéléseket tárna fel, akkor ön megválik a kompromittálódott személyektől?

LF: Én bármire hajlandó lennék azért, hogy visszaállítsam a minisztérium tekintélyét! Tehát nem a levegőbe beszéltem, amikor azt nyilatkoztam, hogy szeretném viszontlátni azokat a szakembereket, akiket az elődőm kitisztogatott innen. Ugyanez vonatkozik a civil szervezetekkel való együttműködési elképzeléseimre is. Én irtózom attól a hatósági játéktól, amiben úgy demonstráljuk a szakértelmünket, hogy durván érvényesítjük a hatalmunkat. A szakértelmünket ugyanis csak akkor tudjuk szalonképesen demonstrálni, ha a civil szervezetekkel egészséges szimbiózisban élünk.

MN: A környezetvédelemben dolgozó civil szervezetek közül a Hulladék Munkaszövetség alelnökét, Kalas Györgyöt érdemesítette Pepó Pál arra, hogy a környezetvédelmi világnap alkalmából a "környezetvédelem érdekében végzett kiemelkedő tevékenységéért" kitüntetésben részesítse. Kalas György azonban nem vette át a neki szánt kitüntetést Pepótól, amit a miniszterhez írott levelében alaposan meg is indokolt. Ön átadná e kitüntetést?

LF: Ha Kalas úr elfogadja tőlem, akkor nagyon szívesen! De szeretném visszahelyezni a Hortobágyi Nemzeti Park élére Aradi Csabát is, akit igen nagyra becsülök. Én ugyanis azt az elvet vallom, hogy a magyar zöldmozgalomban dolgozó vagy a tudományos életben tevékenykedő szakembereket meg kell becsülni. Ezt mondtam Gönczy János tiszai kormánybiztosnak is, amikor jelképesen átnyújtottam azt a 300 ezer dolláros kárpótlást, amit a ciánszennyezés kompenzálására ajánlott fel az ausztrál kormány. A DATE tudományos bázisára építve, ebből a pénzből hozzuk létre a Tisza Monitoring Rendszert.

MN: Létezik egy dunai kormánybiztos is, Székely László, akihez a Balatont kivéve az ország nyugati fele tartozik, benne három nemzeti parkkal. Ráadásul neki kell irányítania, de főként finanszíroznia a hágai nemzetközi bíróság végzésének végrehajtását Bős-Nagymaros ügyében. Székely Lászlóék éves költségvetése ugyanakkor 90 millió forint, amiben a gemkapocstól a béralapig minden benne van. Egyetért azzal, hogy ennyi pénzből nem lehet nemzetközi szintű terveket, háttértanulmányokat prezentálni?

LF: Sajnos megint igaza van. Én is csak múlt héten értesültem arról, hogy valóban nevetséges a dunai kormánybizottság költségvetése. Azt még konkrétan nem tudom, hogyan, de mindenképpen igyekszem megfelelő financiális hátteret biztosítani a tervek és a programok magas szintű kidolgozásához.

MN: A KAC helyrepofozásán, a rehabilitáció és a finanszírozási problémák megoldásán túl vár önre még egy nagy feladat: a hulladéktörvény tervezetét kellene letenni az asztalra.

LF: Való igaz, hogy a tárca már hatodik éve kínlódik a hulladéktörvény tervezetén, miközben a társadalmi környezetvédő szervezetek értékelése szerint Magyarországon hulladékkatasztrófa-helyzet alakult ki. Az országot elöntötték az autóroncsok, a lefutott gumik és a másodlagos műanyag hulladékok. A termékdíj-szabályozás gyenge, könnyen kijátszható, a környezetterhelési díj bevezetése pedig csúszik. Mivel az uniós csatlakozás másik feltételrendszere a hulladékgazdálkodásra vonatkozó jogharmonizáció, ezért a törvénytervezet előkészítésében számítok a magyar zöldmozgalom szervezeteire. Hogy megint nem a levegőbe beszélek, annak eklatáns példája, hogy munkatársaimmal megszerveztettem egy találkozót, melyre az összes hazai környezetvédő civil szervezet meghívást kapott. Bízom abban, hogy a hulladéktörvény megalkotásában együtt tudunk majd dolgozni. Hiszen a hulladékprobléma megértése tulajdonképpen mindennapi cselekvéseink függvénye: milyen a viszonyunk egymáshoz és a természethez, hogyan gondolkodunk, érzünk és élünk. A "fenntartható hulladékgazdálkodás" lehet csak a végcél, ami valójában a természet utánzása és ezzel párhuzamosan a zárt termelési foylamatok kialakítása. A hulladékgazdálkodásra vonatkozó tájékoztatás nem korlátozódhat a hulladékgazdálkodásban hatósági jogosítványokkal, illetve üzleti érdekekkel rendelkező szervezetek tevékenységére. A lakosság tájékoztatásában, a hulladékhoz fűződő viszony, a hulladékmegelőzés, a hulladékra vonatkozó ismeretek kialakításában kiemelt szerepe van a polgárok önszerveződéseinek, a civil környezetvédő szervezeteknek, a fogyasztóvédelmi szervezeteknek. A hulladékkal kapcsolatos környezeti nevelés kialakítása pedig az oktatási tárca feladata kell hogy legyen. Tehát a hulladéktörvény elvi részét illetően a zöldekhez hasonlóan gondolkodom.

Szőke Zsuzsa

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.