Titkolja a kabinetiroda az augusztus óta kötött szerződéseit

  • narancs.hu
  • 2022. december 28.

Belpol

Őszig közel 30 milliárd ment el hirdetésekre, de ez nem rekord.

Csak részben derült ki, mennyi pénzt költött el a kormány hirdetésekre 2022-ben.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a határidőhöz képest késve, de közzé tette, milyen szerződéseket kötött, és ezek mekkora összegekről szólnak. A választások előtt 19,6 milliárd forintot fordított a kormány kommunikációs célokra – emlékeztet a Telex írása

Az utcai plakátokról van szó, a tévéreklámokról, a Facebook-bannerekről és a YouTube- videókat megszakító kisfilmekről, amelyek Magyarország békéjének és biztonságának megőrzéséről, a gyerekeink megvédéséről szólnak, és arról, hogy „a brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”, vagyis a nemzeti konzultációról.

A minisztérium azt nem árulta el a Telex közadatigénylésére, hogy melyik kampányra mennyi pénzt költött. A portál azért összeadta az eddig nyilvánosságra hozott számokat, és az összeg 27,6 milliárd lett.

Az látszik még, hogy a kampányokkal kapcsolatos szerződéseket a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., illetve a Lounge Design Szolgáltató Kft. kötötte a kormánnyal, illetve a szintén Rogán Antal által irányított kommunikációs hivatal.

A szerződések ilyen indoklással köttettek: „komplex stratégiai kommunikációs feladatok ellátása a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére”, illetve „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása”.

Bár egy 2011-es törvény úgy szól, hogy a megkötés után 60 nappal nyilvánosságra kell hozni a minisztériumok által kötött szerződéseket, amennyiben azok az „államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra” vonatkoznak, de a kabinetiroda a határidőket túllépve, és egyben közölte a listát. A Telex szerint ez azóta megy így, amióta Rogán Antal a miniszter.

A Telex kiemeli, hogy a koronavírus elleni védőoltás felvételére buzdító kampány valóban klasszikusan társadalmi célú reklám volt, ugyanakkor a „Védjük meg a gyerekeket” kampány nehezen fér bele ebbe a kategóriába. Ez a kormány népszavazási kezdeményezéséhez kapcsolódott, és 3,7 milliárd ment el rá, ám a népszavazás érvénytelen lett.  

A közzé tett szerződések csak az augusztus végén lezárult időszakról szólnak, amit azután kötött a Miniszterelnöki Kabinetiroda, arról nem nyilatkozik, és arra a kérdésre sem regált, hogy miért titkolózik. Akárhogyan is, ebben az évben valószínűleg nem állít be rekordot a kormány, ami a kommunikációs költségeket illeti, mert 2021-ben 39,6 milliárdot fordított erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.