Titkolja a kabinetiroda az augusztus óta kötött szerződéseit

  • narancs.hu
  • 2022. december 28.

Belpol

Őszig közel 30 milliárd ment el hirdetésekre, de ez nem rekord.

Csak részben derült ki, mennyi pénzt költött el a kormány hirdetésekre 2022-ben.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a határidőhöz képest késve, de közzé tette, milyen szerződéseket kötött, és ezek mekkora összegekről szólnak. A választások előtt 19,6 milliárd forintot fordított a kormány kommunikációs célokra – emlékeztet a Telex írása

Az utcai plakátokról van szó, a tévéreklámokról, a Facebook-bannerekről és a YouTube- videókat megszakító kisfilmekről, amelyek Magyarország békéjének és biztonságának megőrzéséről, a gyerekeink megvédéséről szólnak, és arról, hogy „a brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”, vagyis a nemzeti konzultációról.

A minisztérium azt nem árulta el a Telex közadatigénylésére, hogy melyik kampányra mennyi pénzt költött. A portál azért összeadta az eddig nyilvánosságra hozott számokat, és az összeg 27,6 milliárd lett.

Az látszik még, hogy a kampányokkal kapcsolatos szerződéseket a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., illetve a Lounge Design Szolgáltató Kft. kötötte a kormánnyal, illetve a szintén Rogán Antal által irányított kommunikációs hivatal.

A szerződések ilyen indoklással köttettek: „komplex stratégiai kommunikációs feladatok ellátása a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére”, illetve „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása”.

Bár egy 2011-es törvény úgy szól, hogy a megkötés után 60 nappal nyilvánosságra kell hozni a minisztériumok által kötött szerződéseket, amennyiben azok az „államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra” vonatkoznak, de a kabinetiroda a határidőket túllépve, és egyben közölte a listát. A Telex szerint ez azóta megy így, amióta Rogán Antal a miniszter.

A Telex kiemeli, hogy a koronavírus elleni védőoltás felvételére buzdító kampány valóban klasszikusan társadalmi célú reklám volt, ugyanakkor a „Védjük meg a gyerekeket” kampány nehezen fér bele ebbe a kategóriába. Ez a kormány népszavazási kezdeményezéséhez kapcsolódott, és 3,7 milliárd ment el rá, ám a népszavazás érvénytelen lett.  

A közzé tett szerződések csak az augusztus végén lezárult időszakról szólnak, amit azután kötött a Miniszterelnöki Kabinetiroda, arról nem nyilatkozik, és arra a kérdésre sem regált, hogy miért titkolózik. Akárhogyan is, ebben az évben valószínűleg nem állít be rekordot a kormány, ami a kommunikációs költségeket illeti, mert 2021-ben 39,6 milliárdot fordított erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.