Titkolja a kabinetiroda az augusztus óta kötött szerződéseit

  • narancs.hu
  • 2022. december 28.

Belpol

Őszig közel 30 milliárd ment el hirdetésekre, de ez nem rekord.

Csak részben derült ki, mennyi pénzt költött el a kormány hirdetésekre 2022-ben.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a határidőhöz képest késve, de közzé tette, milyen szerződéseket kötött, és ezek mekkora összegekről szólnak. A választások előtt 19,6 milliárd forintot fordított a kormány kommunikációs célokra – emlékeztet a Telex írása

Az utcai plakátokról van szó, a tévéreklámokról, a Facebook-bannerekről és a YouTube- videókat megszakító kisfilmekről, amelyek Magyarország békéjének és biztonságának megőrzéséről, a gyerekeink megvédéséről szólnak, és arról, hogy „a brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”, vagyis a nemzeti konzultációról.

A minisztérium azt nem árulta el a Telex közadatigénylésére, hogy melyik kampányra mennyi pénzt költött. A portál azért összeadta az eddig nyilvánosságra hozott számokat, és az összeg 27,6 milliárd lett.

Az látszik még, hogy a kampányokkal kapcsolatos szerződéseket a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., illetve a Lounge Design Szolgáltató Kft. kötötte a kormánnyal, illetve a szintén Rogán Antal által irányított kommunikációs hivatal.

A szerződések ilyen indoklással köttettek: „komplex stratégiai kommunikációs feladatok ellátása a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére”, illetve „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása”.

Bár egy 2011-es törvény úgy szól, hogy a megkötés után 60 nappal nyilvánosságra kell hozni a minisztériumok által kötött szerződéseket, amennyiben azok az „államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra” vonatkoznak, de a kabinetiroda a határidőket túllépve, és egyben közölte a listát. A Telex szerint ez azóta megy így, amióta Rogán Antal a miniszter.

A Telex kiemeli, hogy a koronavírus elleni védőoltás felvételére buzdító kampány valóban klasszikusan társadalmi célú reklám volt, ugyanakkor a „Védjük meg a gyerekeket” kampány nehezen fér bele ebbe a kategóriába. Ez a kormány népszavazási kezdeményezéséhez kapcsolódott, és 3,7 milliárd ment el rá, ám a népszavazás érvénytelen lett.  

A közzé tett szerződések csak az augusztus végén lezárult időszakról szólnak, amit azután kötött a Miniszterelnöki Kabinetiroda, arról nem nyilatkozik, és arra a kérdésre sem regált, hogy miért titkolózik. Akárhogyan is, ebben az évben valószínűleg nem állít be rekordot a kormány, ami a kommunikációs költségeket illeti, mert 2021-ben 39,6 milliárdot fordított erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.