Titkolja a kabinetiroda az augusztus óta kötött szerződéseit

  • narancs.hu
  • 2022. december 28.

Belpol

Őszig közel 30 milliárd ment el hirdetésekre, de ez nem rekord.

Csak részben derült ki, mennyi pénzt költött el a kormány hirdetésekre 2022-ben.

A Miniszterelnöki Kabinetiroda a határidőhöz képest késve, de közzé tette, milyen szerződéseket kötött, és ezek mekkora összegekről szólnak. A választások előtt 19,6 milliárd forintot fordított a kormány kommunikációs célokra – emlékeztet a Telex írása

Az utcai plakátokról van szó, a tévéreklámokról, a Facebook-bannerekről és a YouTube- videókat megszakító kisfilmekről, amelyek Magyarország békéjének és biztonságának megőrzéséről, a gyerekeink megvédéséről szólnak, és arról, hogy „a brüsszeli szankciók tönkretesznek minket”, vagyis a nemzeti konzultációról.

A minisztérium azt nem árulta el a Telex közadatigénylésére, hogy melyik kampányra mennyi pénzt költött. A portál azért összeadta az eddig nyilvánosságra hozott számokat, és az összeg 27,6 milliárd lett.

Az látszik még, hogy a kampányokkal kapcsolatos szerződéseket a New Land Media Reklám, Szolgáltató és Kereskedelmi Kft., illetve a Lounge Design Szolgáltató Kft. kötötte a kormánnyal, illetve a szintén Rogán Antal által irányított kommunikációs hivatal.

A szerződések ilyen indoklással köttettek: „komplex stratégiai kommunikációs feladatok ellátása a Miniszterelnöki Kabinetiroda részére”, illetve „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai színtéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása”.

Bár egy 2011-es törvény úgy szól, hogy a megkötés után 60 nappal nyilvánosságra kell hozni a minisztériumok által kötött szerződéseket, amennyiben azok az „államháztartáshoz tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő – nettó ötmillió forintot elérő vagy azt meghaladó értékű – árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás-megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra” vonatkoznak, de a kabinetiroda a határidőket túllépve, és egyben közölte a listát. A Telex szerint ez azóta megy így, amióta Rogán Antal a miniszter.

A Telex kiemeli, hogy a koronavírus elleni védőoltás felvételére buzdító kampány valóban klasszikusan társadalmi célú reklám volt, ugyanakkor a „Védjük meg a gyerekeket” kampány nehezen fér bele ebbe a kategóriába. Ez a kormány népszavazási kezdeményezéséhez kapcsolódott, és 3,7 milliárd ment el rá, ám a népszavazás érvénytelen lett.  

A közzé tett szerződések csak az augusztus végén lezárult időszakról szólnak, amit azután kötött a Miniszterelnöki Kabinetiroda, arról nem nyilatkozik, és arra a kérdésre sem regált, hogy miért titkolózik. Akárhogyan is, ebben az évben valószínűleg nem állít be rekordot a kormány, ami a kommunikációs költségeket illeti, mert 2021-ben 39,6 milliárdot fordított erre.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.