Több mint 100 milliárd forint büntetést kell visszafizetnünk az EU-nak

  • 2018. június 25.

Belpol

20 milliárdot csak a Mészáros Lőrinc-féle projektek miatt, de a Miniszterelnökségnek is sikerült összehoznia 3 milliárdnyi büntetést.

Hiába kapott figyelmeztetést már 2015-ben Magyarország, a hibákat nemhogy javítani nem sikerült, de rosszabbul állunk, mint három éve – derül ki a 24.hu írásából.

Az Európai Unió illetékesei által vizsgált 29 projektből most 24-ben találtak kivetnivalót. A különféle Mészáros Lőrinc-projektek miatt például több mint húszmilliárd forint büntetéssel számolhatunk, de a Miniszterelnökség, azaz az uniós pénzeket osztó szervezet miatt is bukik az ország hárommilliárdot. Az összkár százmilliárd forintnál is nagyobb.

A Miniszterelnökség vizsgálat alá kerülő három tendere közül mindhárom elbukott az ellenőrzésen:

  • közbeszerzési és jogi szakértői tanácsadás: 4,8 milliárd forint,
  • kommunikációs tevékenység (3 részben): 5,1 milliárd forint,
  • kommunikációs tevékenység (2 részben): 6,5 milliárd forint.

A kommunikációs tendereken Csetényi Csaba érdekeltségei futottak be, a tanácsadó konzorciumban a Lázár János érdekeltségi köréhez tartozó Ész-Ker Kft. és a Bajkai István Fidesz-alapító nevével fémjelzett SBGK Ügyvédi Iroda is megtalálható.

A három tanácsadói szerződés esetében a diszkriminatív kiírási feltételek miatt 25 százalékos, összesen 1,228 milliárd forint támogatásmegvonást javasol az Európai Bizottság, és ugyanilyen arányú a büntetés a kommunikációs tendereknél.

A vizsgált tenderek között szerepelt több Mészáros Lőrinchez köthető projekt is, amelyek a becsültnél jóval drágábbak lettek. Ilyen például a a Püspökladány–Ebes-, valamint a Szántód–Kőröshegy–Balatonszentgyörgy-, illetve a Fonyód–Kaposvár-vasút rekonstrukciója. Előbbinél 12,5 milliárddal, az utóbbinál 16,8 milliárddal srófolták fel a vállalási árat.

A Mészáros-érdekeltségek kivitelezte munkák közül a Püspökladány–Ebes-vasútfejlesztésnél 25 százalékos, csaknem 16 milliárd forint támogatásmegvonást jeleztek az auditorok.

De büntetés jár a nagy összegű, évekre szóló keretmegállapodásokért is. Ilyen például a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt, az országos vasúti hálózat tanúsítására szóló projekt is, amelynek a kiírása súlyosan korlátozza a versenyt. A 11,2 milliárd forintos keretmegállapodás esetében 25 százalék korrekció a javaslat, ami 2,4 milliárd támogatásmegvonást jelent. 17 milliárd forint bukás néz ki az NFSI Nemzeti Fejlesztési és Stratégiai Intézet Nonprofit Kft. 200 milliárdos keretmegállapodásából is. A középületek energetikai korszerűsítésére kiírt közbeszerzést a kiírásban lelhető feltételek miatt meszelték el, például a jelentkezőknek egy bizonyos szoftver használatát írták elő.

A 24.hu forrása szerint jobban jön ki Magyarország, ha a 10 százalékos átalánybüntetést választja, amit afféle diszkontajánlatként kapott a kormány a 2014–2020 közötti projektek macerás, egyenkénti ellenőrzése és az azok utáni fizetés helyett. Utóbbi módszerrel valószínűleg sokkal nagyobb összeg jönne ki.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.