Többmilliós havidíjért próbál vendégoktatókat csábítani a NER elitképzője

  • narancs.hu
  • 2020. december 18.

Belpol

A Mathias Corvinus Collegium havi 1,8-3,6 millió forintot kínál a jelentkező vendégoktatóknak. 

Nemzetközi vendégoktatói programot indít a kormány kedvenc magánalapítványi szakkollégiuma, a Mathias Corvinus Collegium (MCC) - szúrta ki a 444.hu

Az MCC oldalán található felhívás szerint 2 héttől 12 hónapig terjedő időszakra jelentkezhetnek vendégoktatók az úgynevezett Visiting Fellowship programban, a kormány által az idén jelentős összegekkel, Mol- és Richter-részvényekkel, valamint ingatlanvagyonnal is megtolt alapítványi szakkollégium pedig ezért 

35 év alattiaknak havi legfeljebb 5000 eurós (mintegy 1,8 millió forintos), 35 év felettieknek pedig legfeljebb 10 000 eurós (mintegy 3,6 millió forintos) ösztöndíjat kínál, valamint az utazási költségek megtérítését, egészségbiztosítást, az esetleges vízumköltségek kifizetését, lakhatást, illetve irodát. 

Az ösztöndíjért cserébe a jelentkezőktől azt várják, hogy vegyenek részt az MCC kutatásaiban és az oktatásban is, írjanak publikációt, és aktívan vegyenek részt a magyar közéletben is. 

Az MCC a 444.hu kérdéseire azt válaszolta, hogy nemzetközileg elismert professzorokat, szakértőket szeretnének megszólítani, és hogy az ajánlat versenyképes legyen, tekintetbe vették, hogy egy átlagos amerikai professzor éves fizetése jóval több, mint 100 ezer dollár, a nagy nevek pedig még ennél is többet keresnek.

A konkrét összegről "többfaktoros modell" alapján döntenek, az "a nemzetközi tudományos életben betöltött helytől, a szakmai tapasztalatok kiterjedtségétől és az elért tudományos eredményektől is függ majd".

Azt is írták, hogy “a vendégkutatók szakmai eredményeinek széles körben történő bemutatása reményeink szerint hozzájárul majd a tudományos és a tágabb értelemben vett közéleti párbeszéd gazdagításához.”

Az MCC ugyanakkor többféle ösztöndíjat is kínál: külföldi képzések támogatása mellett így például az Orbán Viktor kedvenc konzervatív gondolkodója, Roger Scruton (róla és gondolatairól itt írtunk korábban) által alapított Scrutopia Summer School nyári egyetemen való részvételt; az MCC Alumni tagok pedig jövő évtől egy 12 hónapos alkotói évre is pályázhatnak, amelyet az intézmény legfeljebb évi bruttó 12 millió forinttal támogat. 

A holnap ifjú serege

„A Mathias Corvinus Collegium által folytatott oktatási-nevelési tevékenység a tehetség­ígéretek lehető legfiatalabb korban és a lehető legszélesebb merítési körből való azonosítását célozza általános iskolás kortól kezdődően Magyarország egész területén és a Kárpát-medencei magyarság körében egyaránt. (...)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.