Interjú

„Továbblátunk a szűk környezetünknél”

Diáktüntetők a megmozdulásokról és a közoktatás állapotáról

Belpol

Végre megjött a tanárok hangja: a diákok azok. Okosak, magabiztosak, lelkesebbek, mint az évtizede tartó tiltakozásban megfáradt civilek, és bár nem politikai hátszéllel akarják elérni a céljaikat, remélik, hogy sokaknak „demokráciaélményt” adnak a megmozdulásaikkal. Három budapesti középiskolás diákkal, Fülöp Annával, Nakos Dimitriosszal és Tóth-Göde Gergővel, a Diákok a Tanárokért és az Egységes Diákfront tagjaival beszélgettünk arról, menő-e lázadni az iskoláért, és majréznak-e, hogy az ország első számú rendőrének bajszát húzogatják.

Magyar Narancs: Az elmúlt hetekben úgy tűnhetett, az oktatás legfőbb gondja a tanárok alacsony bérezése, de ha megkaparjuk a felszínt, olyan problémákat találunk az egységesített tankönyvlistától az óraszámok növeléséig, amit korrekcióval nem, csak rendszerszintű átalakítással lehet helyretenni. A diákok mitől szenvednek a legjobban?

Tóth-Göde Gergő: Attól, hogy beszakadt a plafon.

MN: A plafon?

Tóth-Göde Gergő: Az előző tanévben történt, amikor egy munkás karbantartási munkát végzett a padláson. Öt métert zuhant, súlyos sérüléseket szenvedett. Az ebédlő mennyezetén még sokáig tátongott a lyuk, mert a tankerületnek fontosabb volt, hogy elkerülje a pert, mint a probléma orvoslása.

Nakos Dimitrios: Mindhárman jobb budapesti gimnáziumokban tanulunk, ahová jut a fővárosi egyetemek fiatal gyakornokaiból. Így kevésbé érzékeljük a tanárhiányt, mint a vidéki iskolákban, ahol lehetetlen megoldani a szakos helyettesítést vagy a problémás, gyengébb pedagógusok cseréjét, mivel nincsen utánpótlás. Mi a tanárhiányt kevésbé, az alulfinanszírozottságból fakadó eszközhiányt jobban érzékeljük.

MN: Szinte már közhely, hogy a magyar oktatási rendszer elavult poroszos szemléletéből sok probléma fakad. Igaz ez?

Fülöp Anna: Nemcsak a pedagógusok átlag­életkora magas, hanem a tananyag is elöregedett. Mondok egy példát! Szerintem ma az informatikát legalább háromfelé kellene szétválasztani, hiszen ma minden a számítástechnikára épül. De ugyanígy a matematikát vagy a humán tárgyakat is, szükség lenne közgazdaságtanra és médiaismeretre is, hogy valóban az életre kapjunk felkészítést.

Tóth-Göde Gergő: Ha valaki nyitott szemmel jár, látja, hogy a Z generáció mentálhigiéniás krízissel küzd. Ez persze nem kizárólag az iskola hibája, hanem kortünet, de úgy gondolom, az iskolarendszer nem segít ennek a mérséklésében. Az én környezetemben is vannak olyan fiatalok, akik szorongástól, öngyilkossági gondolatoktól szenvednek, részben azért, mert nehéz megfelelni az iskolai követelményeknek.

MN: Túlterheltek a diákok?

Tóth-Göde Gergő: Sok a nulladik óra, sok a nyolcadik-kilencedik óra. Lehet, hogy az idősebbek erre azt mondják, hogy hiszen ők is egész hétvégén matekleckét írtak! De mi ezt nem így akarjuk csinálni.

MN: Vannak tanárok, akik a szigorú alaptanterv mellett találnak rá módot, hogy korszerűbb oktatási formákkal próbálkozzanak?

Fülöp Anna: Vannak, szerencsére. De nehéz beilleszteni a frontális oktatásba a csoportmunkás, kreativitásra alapozó pedagógiát, és megesik, hogy minket is összezavar a kettő együtt. Pedig jó lenne, ha ebbe az irányba változnának az oktatás módszerei, hiszen sokkal inkább tükrözik a mai korszellemet.

Nakos Dimitrios: A tanároknak nehéz újfajta módszereket alkalmazni, hiszen az osztályok gyakran túlzsúfoltak, nem ritka a negyven feletti létszám sem. Máshogy megy a munka tizenöt fős csoportokban. A jelenlegi oktatási rendszer középpontjában nem a diák áll. Emberibb struktúrára lenne szükség, hogy azok, akik kikerülnek a közoktatásból, tudatosan gondolkodó felnőttek legyenek.

MN: De hiszen itt vagytok, tudatos szemlélettel és okos gondolatokkal. Honnan hoztátok ezt a megközelítést, ha nem az iskolából?

Nakos Dimitrios: Szerencsés vagyok, mert olyan családban nőttem fel, ahol ez a látásmód már megvolt. A szervezetünk csupa olyan diákból áll, aki érdeklődik a közélet és a politika iránt is. De nem kell vidékre menni ahhoz, hogy ennek az ellenkezőjével találkozzunk, vagy legalább azzal, hogy sokan nem merik kifejezni az elégedetlenségüket, mert a megélhetésükre kell koncentrálniuk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.