Újabb kétmilliárd forinttal tolták meg az Alapjogokért Központ idei működését

  • narancs.hu
  • 2022. május 19.

Belpol

2016 óta összesen mintegy 5 milliárd forintnyi közvetlen közpénz-támogatást kapott a kormányközeli szervezet.

2022-es működésére újabb 2 milliárd forintot kapott az Alapjogokért Központ, illetve az azt működtető cég  - írja a Telex azok alapján az adatok alapján, amelyeket a kormányzati pénzosztást koordináló közérdekű vagyonkezelő alapítvánnyá alakult Batthyány Lajos Alapítványtól (BLA) kaptak meg közérdekű adatigénylés során.

Tehát a 2013-ben megalakult a Jogállam és Igazság Nonprofit Kft., azaz az Alapjogokért Központot működtető vállalkozás működése alatt megsokszorozta a közpénzekből származó bevételeit, a lap ugyanis emlékeztet, hogy a kilenc éve alig néhány tízmilliós bevétülük mostanára kétmilliárdra nőtt.

A Telex azt is írja, hogy a cég az elmúlt kilenc év arra is elég volt, hogy "a közvetve Rogán Antal, illetve a Miniszterelnöki Kabinetirodától származó adófizetői források útját legalizáltan rejtsék el".

A Szánthó Miklós nevével fémjelzett Alapjogokért Központtól ugyanis hiába kért a Telex adatokat, arra hivatkoztak, hogy ők nem látnak el állami feladatokat, ezért szerintük ők nem is tartoznak elszámolási kötelezettséggel.

A Jogállam és Igazság Nonprofit Kft. ráadásul azt közölte, hogy "büszke arra, hogy tevékenységét a Batthyány Lajos Alapítvány (továbbiakban: BLA) méltónak találta a támogatásra. Ennek köszönhető, hogy 2021-ben ‪1.500.000.000‬, azaz egymilliárd-ötszázmillió Ft összegű támogatást megítélő döntés alapján tevékenykedhetett a JIN Kft."

A kért adatokat így sajtókérdésre nem, csak hosszas adatigénylési várakozást követően, meglehetősen körülményesen adták ki. írják. A folyamat végén a lap végül tíz támogatási szerződést ismerhetett meg. Ezek szerint

2016 óta a BLA-val kötött szerződések összesen mintegy 5 milliárd forintnyi közvetlen közpénz-támogatást jelentettek az Alapjogokért Központ számára.

A szerződések szerint a bőkező támogatásokat "kifejezetten működési költségeik, egyre gyarapodó szerződéses, megbízásos, vagy állandó állományuk, és így már csodával nem is annyira határosan fejlődő infrastruktúrájuk fenntartására" kapták.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.