Újabb külföldi karmester intett be az operaháznak

  • Vári György
  • 2012. december 19.

Belpol

A bolygó hollandi januárra tervezett bemutatója előtt hetekkel lemondta szereplését és elhagyta a Magyar Állami Operaházat a darab vezénylésére meghívott Axel Kober karmester, a Deutsche Oper am Rhein zeneigazgatója.

 


Axel Kober A bolygó hollandit vezényelte volna januárban, ám néhány napja visszautazott Németországba. A karmester állítólag a szervezetlenségre hivatkozott, nehezményezte, hogy nem gondoskodtak megfelelően a szállásáról, nem informálták arról, hogy mely énekesek mikor állnak rendelkezésére, a zenekar vezetőjével sem volt elégedett, és rossz néven vette azt is, hogy problémáiról nem tudott érdemben beszélgetni az operaház vezetőségével. Továbbá, állítólag – a magyar operaházi gyakorlatnak megfelelően – nem volt és máig sincsen aláírt szerződése. Nem ez az első ilyen eset Ókovács működése alatt, hasonlóképp indokolta távozását annak idején, pár hónappal Ókovács kormánybiztosi kinevezése után Keri-Lynn Wilson kanadai karmester is. Egyesek szerint Charles Castronovo és Leo Nucci énekesek is azért mondták le a szerepeiket ez idő tájt, mert rossz híreket kaptak az operaház működésével kapcsolatban: ezt az operaház akkor cáfolta. Kovács János, az operaház első karmestere felajánlotta, hogy „beugrik” Kober helyett vezényelni, de értesüléseink szerint Héja Domonkos megbízott fő-zeneigazgató elutasította segítségét , meglehetősen nagy felháborodást kiváltva az operaházi művészek között.

Próbáltuk keresni az ügyben Axel Kobert, de titkársága arról tájékoztatott, hogy csak pénteken lesz benn a munkahelyén (tehát sejthetően valóban Németországban tartózkodik), és próbáltuk elérni az operaházat is, a kérdésben felvilágosítást adni kizárólag a sajtóosztály jogosult, őket pedig nem tudtuk elérni.

-------------

A cikk megjelenése után kaptunk egy levelet az operaháztól (lsd itt), majd egy nappal később az alábbi közleményt adták ki Axel Koberrel együtt:

Közös sajtónyilatkozat

A Magyar Állami Operaház és Axel Kober, a Deutsche Oper am Rhein főzeneigazgatója egymással egyetértésben úgy döntöttek, hogy Axel Kober mentesül a Magyar Állami Operaházban 2013. január 19-ére műsorra tűzött Wagner-mű, A bolygó hollandi premierjének vezénylésére kötött szerződésének teljesítése alól. A döntés kizárólag művészi meggondolásból született meg, tekintettel arra, hogy a budapesti Operaház továbbra is a mű eredeti változatát szándékozik színpadra állítani, és a mostani megállapodás feltétele az volt, hogy Axel Kober helyett egy hasonló formátumú dirigens vállalja el a produkció zenei irányítását. A Magyar Állami Operaház örömmel jelenti, hogy a maestro Kobert is képviselő bécsi Raab and Boehm koncert-ügynökség Ralf Weikert nemzetközi hírű karmestert, a Zürichi Operaház volt főzeneigazgatóját delegálja a budapesti produkcióra. Maestro Weikert A bolygó hollandi első négy előadását fogja vezényelni 2013 januárjában.

Ókovács Szilveszter
mb. főigazgató

Axel Kober

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.