Újabb külföldi karmester intett be az operaháznak

  • Vári György
  • 2012. december 19.

Belpol

A bolygó hollandi januárra tervezett bemutatója előtt hetekkel lemondta szereplését és elhagyta a Magyar Állami Operaházat a darab vezénylésére meghívott Axel Kober karmester, a Deutsche Oper am Rhein zeneigazgatója.

 


Axel Kober A bolygó hollandit vezényelte volna januárban, ám néhány napja visszautazott Németországba. A karmester állítólag a szervezetlenségre hivatkozott, nehezményezte, hogy nem gondoskodtak megfelelően a szállásáról, nem informálták arról, hogy mely énekesek mikor állnak rendelkezésére, a zenekar vezetőjével sem volt elégedett, és rossz néven vette azt is, hogy problémáiról nem tudott érdemben beszélgetni az operaház vezetőségével. Továbbá, állítólag – a magyar operaházi gyakorlatnak megfelelően – nem volt és máig sincsen aláírt szerződése. Nem ez az első ilyen eset Ókovács működése alatt, hasonlóképp indokolta távozását annak idején, pár hónappal Ókovács kormánybiztosi kinevezése után Keri-Lynn Wilson kanadai karmester is. Egyesek szerint Charles Castronovo és Leo Nucci énekesek is azért mondták le a szerepeiket ez idő tájt, mert rossz híreket kaptak az operaház működésével kapcsolatban: ezt az operaház akkor cáfolta. Kovács János, az operaház első karmestere felajánlotta, hogy „beugrik” Kober helyett vezényelni, de értesüléseink szerint Héja Domonkos megbízott fő-zeneigazgató elutasította segítségét , meglehetősen nagy felháborodást kiváltva az operaházi művészek között.

Próbáltuk keresni az ügyben Axel Kobert, de titkársága arról tájékoztatott, hogy csak pénteken lesz benn a munkahelyén (tehát sejthetően valóban Németországban tartózkodik), és próbáltuk elérni az operaházat is, a kérdésben felvilágosítást adni kizárólag a sajtóosztály jogosult, őket pedig nem tudtuk elérni.

-------------

A cikk megjelenése után kaptunk egy levelet az operaháztól (lsd itt), majd egy nappal később az alábbi közleményt adták ki Axel Koberrel együtt:

Közös sajtónyilatkozat

A Magyar Állami Operaház és Axel Kober, a Deutsche Oper am Rhein főzeneigazgatója egymással egyetértésben úgy döntöttek, hogy Axel Kober mentesül a Magyar Állami Operaházban 2013. január 19-ére műsorra tűzött Wagner-mű, A bolygó hollandi premierjének vezénylésére kötött szerződésének teljesítése alól. A döntés kizárólag művészi meggondolásból született meg, tekintettel arra, hogy a budapesti Operaház továbbra is a mű eredeti változatát szándékozik színpadra állítani, és a mostani megállapodás feltétele az volt, hogy Axel Kober helyett egy hasonló formátumú dirigens vállalja el a produkció zenei irányítását. A Magyar Állami Operaház örömmel jelenti, hogy a maestro Kobert is képviselő bécsi Raab and Boehm koncert-ügynökség Ralf Weikert nemzetközi hírű karmestert, a Zürichi Operaház volt főzeneigazgatóját delegálja a budapesti produkcióra. Maestro Weikert A bolygó hollandi első négy előadását fogja vezényelni 2013 januárjában.

Ókovács Szilveszter
mb. főigazgató

Axel Kober

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.