Újabb külföldi karmester intett be az operaháznak

  • Vári György
  • 2012. december 19.

Belpol

A bolygó hollandi januárra tervezett bemutatója előtt hetekkel lemondta szereplését és elhagyta a Magyar Állami Operaházat a darab vezénylésére meghívott Axel Kober karmester, a Deutsche Oper am Rhein zeneigazgatója.

 


Axel Kober A bolygó hollandit vezényelte volna januárban, ám néhány napja visszautazott Németországba. A karmester állítólag a szervezetlenségre hivatkozott, nehezményezte, hogy nem gondoskodtak megfelelően a szállásáról, nem informálták arról, hogy mely énekesek mikor állnak rendelkezésére, a zenekar vezetőjével sem volt elégedett, és rossz néven vette azt is, hogy problémáiról nem tudott érdemben beszélgetni az operaház vezetőségével. Továbbá, állítólag – a magyar operaházi gyakorlatnak megfelelően – nem volt és máig sincsen aláírt szerződése. Nem ez az első ilyen eset Ókovács működése alatt, hasonlóképp indokolta távozását annak idején, pár hónappal Ókovács kormánybiztosi kinevezése után Keri-Lynn Wilson kanadai karmester is. Egyesek szerint Charles Castronovo és Leo Nucci énekesek is azért mondták le a szerepeiket ez idő tájt, mert rossz híreket kaptak az operaház működésével kapcsolatban: ezt az operaház akkor cáfolta. Kovács János, az operaház első karmestere felajánlotta, hogy „beugrik” Kober helyett vezényelni, de értesüléseink szerint Héja Domonkos megbízott fő-zeneigazgató elutasította segítségét , meglehetősen nagy felháborodást kiváltva az operaházi művészek között.

Próbáltuk keresni az ügyben Axel Kobert, de titkársága arról tájékoztatott, hogy csak pénteken lesz benn a munkahelyén (tehát sejthetően valóban Németországban tartózkodik), és próbáltuk elérni az operaházat is, a kérdésben felvilágosítást adni kizárólag a sajtóosztály jogosult, őket pedig nem tudtuk elérni.

-------------

A cikk megjelenése után kaptunk egy levelet az operaháztól (lsd itt), majd egy nappal később az alábbi közleményt adták ki Axel Koberrel együtt:

Közös sajtónyilatkozat

A Magyar Állami Operaház és Axel Kober, a Deutsche Oper am Rhein főzeneigazgatója egymással egyetértésben úgy döntöttek, hogy Axel Kober mentesül a Magyar Állami Operaházban 2013. január 19-ére műsorra tűzött Wagner-mű, A bolygó hollandi premierjének vezénylésére kötött szerződésének teljesítése alól. A döntés kizárólag művészi meggondolásból született meg, tekintettel arra, hogy a budapesti Operaház továbbra is a mű eredeti változatát szándékozik színpadra állítani, és a mostani megállapodás feltétele az volt, hogy Axel Kober helyett egy hasonló formátumú dirigens vállalja el a produkció zenei irányítását. A Magyar Állami Operaház örömmel jelenti, hogy a maestro Kobert is képviselő bécsi Raab and Boehm koncert-ügynökség Ralf Weikert nemzetközi hírű karmestert, a Zürichi Operaház volt főzeneigazgatóját delegálja a budapesti produkcióra. Maestro Weikert A bolygó hollandi első négy előadását fogja vezényelni 2013 januárjában.

Ókovács Szilveszter
mb. főigazgató

Axel Kober

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.