Utána mintha jaj-szó szállna

  • Ifj. Szabó Zoltán
  • 1997. február 13.

Belpol

"Nincs olyan alkotó", aki rosszat akarna csinálni, aki ne bízna abban, hogy érdeklődést kelt." Ezekkel a szavakkal köszöntötte a 28. Magyar Filmszemlét szervező, dirigáló szemletanács elnöke, Andor Tamás a rendezvény katalógusában az olvasókat. Hogy a filmek jók-e? A színvonal vitatható, de az alkotások többsége legalább azt eléri, hogy vitára ingerel.

"Nincs olyan alkotó", aki rosszat akarna csinálni, aki ne bízna abban, hogy érdeklődést kelt." Ezekkel a szavakkal köszöntötte a 28. Magyar Filmszemlét szervező, dirigáló szemletanács elnöke, Andor Tamás a rendezvény katalógusában az olvasókat. Hogy a filmek jók-e? A színvonal vitatható, de az alkotások többsége legalább azt eléri, hogy vitára ingerel.

Fut velem egy rossz szekér

Retúr. Palásthy György éjszakai személyvonatán hetven éven felüliek utaznak. Nincs hová menniük, ez az otthonuk, nem kell jegyet váltani. Minden szép emléküknek keserű a vége. És mindig kiderül, önhibájukon kívül kerültek ide. Nem hiszem. De a kilátástalanságról szól az Istálló is, Rozgonyi Ádámtól. Az ő sodródó hősei, maffiakapcsolatok, kábítószer, idegenrendészeti okokból kénytelenek kiszolgálni a disznófejű nagyurat. Esténként modern gladiátorokként verekszenek mind véresebb küzdelemben. De semmit nem tudnak tenni ez ellen. A Mindenki fél a törpétől hőse (rendező Czencz József) végigjárja egy populárisabb napilap olvasói leveleinek stációit (gyógyszerárak, Operabál, Dallas és némi tocsikolás), a szegénység-gazdagság kontrasztjában. Kitörési kísérlete a munkanélküliségből akkumulátorlopásra viszi. Persze az ő kislánya is meghal azon a buszon, ami a tönkretett vasúti fénysorompó miatt ütközik a Balkán expresszel.

Minden egész eltörött

Miért nincs jogom a boldogsághoz? A filmek azt sugallják, hogy a látszólagos idill is tarthatatlan, ha egy gyerek kiegyensúlyozott családban él, akkor azt véletlenszerűen rabolják el átutazó kamionosok (Erdőss Pál: Gyilkos kedv). Szász János - egyébként zseniálisan - Csáth Géza világával nyomaszt, és Janisch Attila (Hosszú alkony) hőse is csak a halálban találja meg a kiutat, miután eltévedt gyermekkora földrajzi helyszínén. Franciska pedig (Simó Sándor: Franciska vasárnapjai) szép lassan elveszíti összes barátját, mert szegény cselédből úgy vált valakivé, hogy a népi demokrácia rendőrségének tagja lett.

Akár irodalmi adaptáció a forgatókönyv, akár a napilapok valamelyik híre az alapja (ez mostanság a divat), végeredményben azzal szembesülök, hogy ha boldog vagyok, az gyanús. Vagy a diktatúra, vagy a friss szabadságban felkavarodott világ mérgezi meg környezetemet - és én tehetetlen vagyok. Először is bármely pillanatban elérhet a végzet. (Bár tudnám, ki mondta azt a baromságot, hogy jobb félni, mint megijedni!) Ha mégsem sújt le rám a sors, akkor gazember vagyok, ha elefántcsonttoronyba húzódva nem akarom szívemre és vállamra venni az elesettek terheit.

Hol van hát a kiút? A hatvanas években állam bácsi gondoskodott rólunk, cserébe csak azt kérte, hogy mi ne gondolkodjunk. De a gyerekek élni akartak, ezért megpróbálták átverni a szülőket - hirdeti a Csinibaba (Tímár Péter). Megjegyzem, a harc döntetlenre állt. A hatalom lehet elbizakodott, képviselői lehetnek buták, a buta hatalom illúziójával jobb, ha leszámolunk. Kovács Györgynél (Márk evangéliuma - kísérleti és kisjátékfilm kategória) új Jézust feszítenek keresztre a megváltás reményében. Gyarmathy Lívia Szökés című filmjének főszereplője a recski táborból indulva eljut a Szabad Európa Rádió mikrofonjáig. És ami már nem tartozik a művészet fennhatósága alá, a valóságos történelmi személy most, a vetítés után felléphetett a Budapest Kongresszusi Központ emelvényére.

Milyen volt hát a 28. Magyar Filmszemle? Félig mély csönd és félig lárma.

Ifj. Szabó Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.