Vidnyánszkynak írt nyílt levelet az ukrán nagykövet

  • narancs.hu
  • 2022. május 26.

Belpol

Ljubov Nepop szerint a Nemzeti Színház igazgatójának álláspontja katasztrofális, és megköszöni a Margitszigeti Szabadtéri Színpadnak, hogy lemondta Valentina Lisitsa koncertjét.

Nyílt levélben reagált a HVG-n Ljubov Nepop, Ukrajna budapesti nagykövete Vidnyánszky Attilának, a Nemzeti Színház igazgatójának a nyilatkozatára Valentina Lisitsa zongoraművész lemondott koncertjével kapcsolatban. 

A Margitszigeti Szabadtéri Színpad azért mondta le az amerikai-ukrán Lisitsa hangversenyét, mert a művész május 9-én koncertet adott az oroszok által elfoglalt Mariupolban.  Vidnyánszkyt a Hír Tv kérdezte meg az ügyről. Az igazgató borzalmasnak tartja a háborút, de szerinte az orosz kultúra értékeit és az orosz művészek nagyságát nem lehet megkérdőjelezni. Az a véleménye, hogy a szabadtéri színpad döntése katasztrofális, és úgy gondolja, „ami most az orosz kultúra ellen irányul, az egy nagyon hibás történet (...) ez az eset a nyugaton tomboló téboly, azaz eltörléskultúra egyik következő állomása”. 

Ukrajna budapesti nagykövete azt írja, mélyen megdöbbent azon, amit Vidnyánszky nyilatkozott, szerinte épp a színházigazgató álláspontja katasztrofális és hibás, mert azzal, hogy a kultúrát a politikán kívül helyezi, lehetővé teszi Oroszország számára, hogy tisztára mossa a szennyesét „elfeledtesse az ukránok ezreinek megerőszakolását és meggyilkolását a »nagy orosz kultúra« által”.

A nagykövet ismét megköszönte a Margitszigeti Szabadtéri Színpadnak a koncert lemondását, és emlékeztet, Valentina Lisitsa nyíltan támogatja az Ukrajna elleni orosz támadást, van útlevele a „Donyecki Népköztársaságtól”. Idén május 9-én  „ez a személy az orosz hadsereg által megsemmisített Mariupol ukrán lakosainak csontjai fölött tartott koncertet a város orosz megszállás alatt levő részén. Vidnyánszky úr szerint ez a politikamentes »nagy orosz kultúra«? És vajon mit szól Vidnyánszky úr ahhoz, hogy az orosz hadsereg megölte Okszana Svec ukrán színésznőt, Maksz Levin ukrán fotográfust, Vira Hirics ukrán újságírót és sok más embert, akik még megmutathatták volna a világnak, milyen az ukrán kultúra? Mit mond azoknak a színészeknek, énekeseknek, költőknek, íróknak, akik ma Ukrajnát védik? Nekik nincs más választásuk –

ahelyett, hogy az ukrán kultúra hírét vinnék a világban, ma fegyverrel kénytelenek megvédeni az ehhez való jogukat,

mert Oroszország mindent el akar venni tőlük: az országukat, a szabadságukat, az életüket” – érvel a nagykövet.

Ljubov Nepop szerint a művészet soha nem állt és nem áll a politikán kívül, mert a művészeknek morális tekintélyük van. 

„Amikor Angelina Jolie Lvivbe látogatott, hogy támogassa az ukránokat, akik a hazájukat védik, ezzel a tettével egyértelműen kinyilvánította álláspontját. Amikor a Pink Floyd felveszi a repertoárjába a Hey Hey Rise Up [Oy u luzi chervona kalyna] ukrán műdalt, amelyik manapság az orosz invázióval szembeni ukrán ellenállás szimbóluma lett, akkor Ukrajnát támogatja. Amikor megjelenik a Békehimnusz Ukrajnáért 21 magyar zenésztől – akkor ők is egyértelműen állást foglalnak” – írta Ljubov Nepop.

A nagykövet szerint ezalatt az orosz művészek hallgatnak vagy kiállnak Putyin mellett. Kérdéses szerinte, milyen békét támogatnak azok, akik a színpadon egymás mellé állítják az orosz és úgynevezett ukrán művészeket, akik az orosz és az ukrán zászlók előtt ölelkeznek, mert nem lehet egy pajzsra emelni áldozatot és gyilkost. A béke orosz változata Ukrajna megszállásáról szól, és azoknak a megsemmisítéséről, akik ellenállnak, harcolnak a függetlenségért. A béke ukrán változata Ukrajna megtartásáról, az orosz katonaság kivonulásáról szól. „Azaz, teszem fel a kérdést, önök szerint kinek is kellene letennie a fegyvert? Milyen béke mellett állnak ki?” – írja Ljubov Nepop. Arra kéri a magyar művészvilágot, intézményeket, hívjanak meg ukrán művészeket, a nagykövetség segít a közvetítésben.

„Lehet, hogy a meggyilkolt ukrán gyermekek között voltak a világkultúra leendő nagy csillagai is. Gondoljanak rájuk, amikor a politikán kívüli orosz művészetről beszélnek. Gondoljanak erre, és ne fogadják el a művészek hallgatását, ne adjanak teret a »művészet a politikán kívül« ideológiájának, amellyel ezt a hallgatást megmagyarázzák. A hallgatás öl, mert megengedi, hogy a gyilkolás folytatódjon” – írta Ukrajna budapesti nagykövete.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.