Nem lepődünk meg, hogy Vitézy Dávid megszólalt, miután Orbán Viktor leállt megválaszolni néhány kérdést Kötcsén. A MÁV káoszszerű működését nem ismerte el, hanem védelmébe vette Lázár János építési- és közlekedési minisztert. Orbán úgy fogalmazott, hogy „ha összeveti, hogy mennyi ember használta a vasutat Lázár János előtt és után, akkor megkapja a munkájának a bizonyítványát”.
Vitézy Dávid szerint talán igaz, hogy „a KSH adatai alapján valóban óriási, 61 százalékos utasszám-növekedés látszik”, de ez „csak a legjobb indulattal is kozmetikázott statisztika, melyet az eladott jegyek és bérletek segítségével számolnak ki” – márpedig „óriás módszertani változás” van a statisztikák megvonásában. „Lázár János minisztériuma ugyanis azt írta elő a közlekedési cégeknek, hogy a vármegyebérleteket 56 utasnak, azaz 28 oda-vissza útnak kell számolni havonta. A problémát az Eurostat és a KSH is észrevette, a KSH ezért végül azt közölte, hogy »mivel a 2023-as év adatai már rendelkezésre állnak, és sikerült egyeztetnünk az adatszolgáltatókkal, azt látjuk, hogy a 2023 második negyedévétől kezdődő idősor nem homogén, és nem lehet összehasonlítani az előző időszakkal.«”
Vitézy sorolja a további problémákat:
- az új bérletszámítási módszertan 7 százalékkal több utazást számol egy bérletre, mint a régi hagyományos bérletek esetén, és jócskán többet, mint a korábbi egyesével eladott jegyek után számolt utasszám volt,
- semmi nem igazolja, hogy a vármegyebérletes utasok tényleg 28 oda-vissza vasúti utat tesznek meg havonta (ha valaki BKK- vagy Volánbusz-bérletet vett régebben, most megérte neki helyette a vármegyebérlet, de csak havi egy-két alkalommal ül vonatra, mégis, a statisztikában 56 utasnak fog látszani).
„Ha megnézzük a számokat, valójában 2018 óta stagnáló utasszámokat látunk, azzal, hogy a Covid átmeneti utasvesztési hatása 2023-ra múlt el” – írja Vitézy. „Ha a statisztika igaz lenne, és tényleg 61-76 százalékkal nőtt volna a vasúti utasszám, azt éreznénk. Óriási zsúfoltság lenne az elővárosi vonalakon.”
Lázár Jánosnak nincsenek könnyű hetei: miután a fejére (fejünkre) omlott a MÁV, Magyar Péter rárepült a témára, de a Tisza Párt vezetője hiába hívta vonatozni, a miniszter nem mert elmenni. A milliárdokért felújított kastélyok sorsa jobban érdekli Lázárt, de azokat meg nme olyan könnyű rálőcsölni a nemzethy cégekre.