Vitézy szavait saját döntései cáfolják a 3-as metró ügyében

Belpol

A Fidesz támogatását élvező LMP-s főpolgármester-jelölt erőlködésnek tartja az állítását meghazudtoló dokumentumok bemutatását, amelyek azt igazolják, következetesen támogatta a 3-as metró szerelvényeinek felújítását. Vitézy a BKV igazgatóságában valamennyi ülésen a metrófelújítás mellett voksolt, annak kockázatai ismeretében is. Szavait saját szavazatai cáfolják: szakmai ellenkezéseként arra az igazgatósági ülésre és döntésre hivatkozik, amelyre el sem ment, így szavazni sem tudott, ellenvéleményét ekkor se tette szóvá.

„Nagyon szórakoztató az erőlködés, amiben most utólag próbálják úgy beállítani, mintha ne lettem volna az orosz metrófelújítás ellen. Hahó, engem ezért rúgtak ki a BKK éléről, mert ellene voltam.” 

Ezekkel a szavakkal kommentálta Vitézy Dávid lapunk két héttel ezelőtti írását, amelyben bemutattuk, hogy másfél éven át következetesen szavazta meg a BKV igazgatóságában a 3-as metró felújítással kapcsolatos döntéseket. Vitézy erőlködésnek minősíti azokat a hitelesített jegyzőkönyveket, amelyeken a BKK vezérigazgatójaként részt vett a BKV igazgatósági ülésein 2013. április és 2014. november között. Ezek mindegyikén megszavazta, hogy felújítsák a 3-as metró szerelvényeit, miközben a nyilvánosságot ezzel szemben arról győzködte főpolgármesteri kampányában, hogy ellenállt a felújításnak. „Az közismert szerintem mindenki előtt, hogy én nagyon elleneztem a hármas metró orosz kocsifelújítását. Elsősorban talán ezért kellett a BKK éléről távoznom” – állította április elsején a Szabad Európának adott interjújában. A Fidesz és az LMP főpolgármester-jelöltje közösségi oldalán erősítette meg visszaemlékezését: „minden belső fórumon amellett érveltem, hogy új metrókra van szükség a 3-as metróra”.

Vitézynek a cikkünkre adott reakcióját és a továbbra sem megnevezett belső fórumokon elhangzott állításait cáfolják a BKV igazgatósági ülésein szavazataival kifejtett álláspontja. A BKV nyilvánosságra hozott jegyzőkönyvei bemutatják a főpolgármester-jelölt 3-as metró szerelvényeinek felújítására vonatkozó álláspontját, ami a felújítás támogatásában merült ki a kezdetektől.

Vitézy Dávid a 2010-es, Tarlós István főpolgármester győzelmét hozó őszi önkormányzati választás utáni hetekben a BKV igazgatósági tagjává nevezték ki. Ezt a pozícióját 2015. februárig tartotta meg, éppen abban az időszakban, amikor a 3-as metró felújításával, korszerűsítésével kapcsolatos döntések javát a BKV és Tarlósék a fideszes többségű közgyűlésben meghozták.

A járműpark korszerűsítéssel egybekötött felújítása tárgyú előterjesztést 2013 áprilisában egyhangúan szavazta meg a BKV izgatósága, amelynek ekkor már több éve tagja volt Vitézy. 2013 decemberében a következő lépés a közbeszerzési eljárás indítása volt: „Az Igazgatóság az M3 járműpark felújítására irányuló közbeszerzési eljárás indításáról szóló előterjesztést megismerte. Az Igazgatóság felhatalmazza a vezérigazgatót, hogy az eljárással kapcsolatban a Tulajdonossal és a BKK-val egyeztessen” – olvasható a jegyzőkönyvben.

Ekkor Vitézy az esetleges ellenvéleményének szintén nem adott hangot, egyetértésben szavazta meg azt hat igazgatósági társával. Még 2013 decemberében döntöttek a felújításról szóló közbeszerzési eljárás indításáról, amit szintén egyhangúan szavaztak meg a BKV-ban. Vitézy ennél a szavazásnál sem lógott ki a támogatók sorából.

Vezetői szinten 2014 októberében került sor a 3-as metró szerelvényeinek felújítását sínre tevő lépésre, amikor a BKV igazgatósága jóváhagyta a közbeszerzési eljárás hirdetményének szövegét, kiírását. Ha volt olyan pillanat, amikor a vásárlással kapcsolatos ellenvéleményének hangot adhatott volna, ekkor mindenképpen meg kellett volna tennie. A BKV igazgatóságának jegyzőkönyve szerint azonban nem ez történt, az igazgatóság többi tagjával együtt a felújításról szóló tendert Vitézy is alkalmasnak tartotta arra, „hogy az megküldésre kerüljön a projektet kizárólagosan finanszírozó Fővárosi Önkormányzat részére különösen annak ellenőrzése céljából”. Ráadásul a hirdetmény kiírását annak ismeretében szavazta meg ő is, hogy a javaslat a BKV mellett a Vitézy által vezetett BKK szakmai kockázatjelentéseinek felhasználásával készült. Vitézy Dávid az ezt követő döntésben is támogatta a járműrekonstrukciót, amelyben a részvételi felhívást haladéktalanul minőségbiztosítás céljából továbbküldték a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya részére.

Sor került még ezután a tendernek zöld utat adó igazgatósági ülésre, amelyen Vitézy szintén nem fejtette ki ellenkezését. A főpolgármester-jelölt cikkünkre reagálva erre az igazgatósági ülésre hivatkozva magyarázta állításának érvényességét. „Az oroszok győzelméhez vezető, klíma nélküli metrófelújításra szóló közbeszerzést megindító határozatot sem szavaztam meg (439/2014. sz. BKV IG határozat), ezt is nyugodtan le lehet ellenőrizni.”  A hivatkozott határozatot valóban megszavazták, a BKV igazgatósága 2014. november 12-ei rendkívüli ülésén döntöttek a metrófelújítás közbeszerzési eljárás haladéktalan elindításáról. Ezen az ülésen azonban Vitézy nem volt jelen. Ezért sem igen, sem nem szavazatot nem adott le, mivel tehát az ülésre el sem ment, szakmai ellenvéleményét nem fejtette ki. Ahogy az azt megelőző igazgatósági üléseken sem.

A Narancs.hu megkérdezte Vitézy Dávidot, mely hivatalos dokumentumok igazolják, hogy a felújítással szembenálló álláspontját a BKK, a BKV, és a főváros vezetésének tudomására hozta. Kérdésünkre a főpolgármester-jelölt azóta nem bocsátott rendelkezésünkre ilyen iratot, nem állította, hogy létezik ilyen.

Vitézy Dávid másik állítása szintén nem áll összhangban az akkori történésekkel. Reakciójában azt írta, a BKK éléről való elmozdítása azzal függött össze, hogy ellenállt a 3-as metró szerelvényei felújításnak.

Vitézy leváltása ugyanakkor már korábban eldőlt, és nem a metró miatt vitte véghez Tarlós István főpolgármester.

Az Origo akkor még tényeket közlő városházi oknyomozása arról számolt be a tíz évvel ezelőtti önkormányzati választások előtt, 2014 augusztusban, hogy ha „Tarlós marad Budapest főpolgármestere, akkor azért, ha leváltják, akkor pedig azért lesz vége Vitézy Dávid karrierjének a Budapesti Közlekedési Központ élén. Így érhet véget ősszel az évek óta tartó Tarlós-Vitézy-párharc.”

Tarlós már akkor nyilvánvalóvá tette, szándékában áll megválni Vitézytől. Az InfoRádióban úgy fogalmazott, nem személyi problémái vannak vele, hanem pusztán szélesnek tartja a BKK kompetenciáit: „ezt a céget kell egy kicsit szűkebbre alakítani, úgy, hogy akár Vitézy is megtalálja az érdeklődésének megfelelő munkát benne”. Arról is nyilatkozott, hogy a közlekedésszervezés a BKK-nál maradhat, a megrendelői és az ellenőrző funkciókat, vagyis a többi jogosítványt viszont vissza kell tenni a közgyűléshez. Tarlós megelőzően arról is beszélt, hogy  a trolibusztender kudarca – amit városházi belső vizsgálat alá rendelt –  volt az utolsó csepp a pohárban.

Vitézy trónfosztásának már 2012 szeptemberében nekifutott Tarlós, de akkor még a Fidesz frakcióját maga mögé tudta állítani, visszaverve a főpolgármester lefokozási kísérletét – írta meg az anno az Index. 2014. decemberben azonban már nem tudta elhárítani Tarlós leváltási szándékét. A volt fideszes főpolgármester ehhez már az októberi választás után felálló közgyűlésben hozzálátott: Kocsis Máté akkori tanácsnokával együtt beterjesztette és fogadtatta el az új városüzemeltetési szerkezet kialakítását a Budapesti Városüzemeltetési Holding és a Vitézy igazgatta Budapesti Közlekedési Központ átszervezését. Tarlós ekkor választotta le a BKK által ellátott és felügyelt jogkörök, feladatok jelentős részét, többek között a BKV irányítását.  Egy héttel később a szocialisták támogatását maga mellett tudva a Fővárosi Közgyűlés zárt ülésén váltotta le Vitézyt további három főváros cégvezetővel együtt. A búcsú kellemetlen érzetét mérsékelhette, hogy Vitézy nettó 4 millió forintos teljesítménybérrel, plusz bruttó 1,6 millió forint végkielégítéssel távozhatott.

(Címlapképünkön: Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója, Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója és Tarlós István főpolgármester (b-j) a BKK Deák Ferenc téri ügyfélcentrumának és a Földalatti Vasúti Múzeum új fogadótermének avatásán 2014. szeptember 10-én. Fotó: MTI/Kallos Bea)

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.