Zöldítenék a Széna teret, újabb fizetős parkolási övezetek a fővárosban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2018. május 30.

Belpol

Jövő nyáron kezdődhet a Széna tér felújítása, a végére még zöld is lehet, sőt padok is kerülhetnek. Az autósokat nemcsak innen, hanem a város minél több területéről szorítanák ki, de legalábbis felszámolnák az utcai P+R parkolókat. Az eszköz a parkolási övezetek tágítása.
A tervek szerint jövő júniusban kezdődhet el a fővárosi Széna tér felújítása, amely 2020 végén fejeződhet be. A Fővárosi Közgyűlés 26 igen szavazattal – az LMP-s képviselő ellenszavazata mellett – fogadta el a tér felújításának tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges dokumentumokat. Az elfogadott megvalósítási megállapodás szerint a tér terveztetése – a többi között az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az építési engedély megszerzése, valamint a közműkiváltások tervezési engedélyeztetési feladatainak az elvégzése – 2019 júniusának végén fejeződhet be. A kivitelezés ezt követően kezdődhet meg, és a tervek szerint 2020 végéig tart.

Az előterjesztés szerint a Széll Kálmán tér szomszédságában lévő Széna tér jelenlegi állapotában rendkívül elhanyagolt terület. A Csalogány és a Hattyú utca két részre osztja a teret. Az Ostrom és a Hattyú utca közötti terület parkolóként, illetve taximegállóhelyként funkcionál, míg a Varsányi Irén utca mentén a Városfal étteremig terjedő területet a jelenleg itt üzemelő helyközi buszvégállomás funkciója határozza meg. A buszmegállók és buszvárók jelentős területet vesznek el a térből, a buszváró építmény tér felé fordított hátfala pedig rendkívül lehangoló képet mutat. A téren semmilyen utcabútor nem található, a terület jelenleg kizárólag közlekedési funkciókat szolgál.

A cél az, hogy az autóbusz-végállomás megszüntetésével és a terület átalakításával, felújításával a Széna teret használható, minél nagyobb zöld felületet magába foglaló köztérré alakítsák. Ennek érdekében az előzetes elképzelések szerint megszűnne az Ostrom és a Hattyú utca közötti parkoló is, valamint rendeznék a Csalogány és a Hattyú utca kapcsolódó szakaszait is.

A felújítás következtében csökkenne a zaj és a levegő szennyezettsége, továbbá a lehetséges közterületi fejlesztéssel a környezet minősége, építészeti értéke és használhatósága is jelentősen javulna. A felújítás összköltsége mintegy 2,5 milliárd forint.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Felújítják a Vörösmarty teret és környékét is. A munka szeptemberben kezdődhet meg, és várhatóan jövő év augusztusának végére fejeződik be. A komplex felújítás elsődleges célja a környező utcákkal egységes arculat kialakítása, a Vörösmarty tér jelenleg is domináló gyalogosforgalmának megtartása, a közösségi tér jelleg fejlesztése, valamint az időszakos vásárok közműellátásának előkészítése.

A tervek szerint a Vörösmarty tér mellett felújítják a Deák Ferenc utca Bécsi utca és a Vigadó épülete közötti szakaszát, a Vigadó utcát, valamint a Harmincad utcát. A felújítást teljes egészében a kerület finanszírozza belügyminisztériumi támogatásból tervezetten, bruttó 1,6 milliárd forintból. A tervezett ütemezés szerint a kivitelezés a téli és a tavaszi vásár miatt kettő, illetve másfél hónapig szünetelne.

A képviselők döntöttek a parkolást szabályozó fővárosi közgyűlési rendelet módosításáról is. Kerületi kérésre új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban, míg az V. kerület nagy részén óránként 525 forintra emelkedik a várakozási díj.

Az újbudai önkormányzat – a kerületi parkolási nehézségek enyhítését célzó – javaslatára várakozási övezetbe vonják az Egry József utcát, a Bocskai út–Karolina út–Villányi út–Tas vezér utca által határolt területet, a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt – azaz a Szerémi út–Galvani utca–Andor utca–Egér út–vasút–Hamzsabégi út által határolt területet –, valamint az Infopark területét, a Warga László út kivételével. A Műegyetem rakparton is várakozási díjfizetést vezetnek be. Ráadásul emelik is a parkolási fizetőövezetek díjtételeit: ott, ahol eddig óránként 350 forintot kellett fizetni, a jövőben 440 forintot kell, ahol pedig eddig 175 forint volt, ott óránként 265 forintra emelkedik a parkolás díja. Zuglóban a Mexikói út–Kacsóh Pongrác út–Kassai tér–Szikszó park–Lőcsei út–Telepes utca–Fűrész utca–Csömöri út–Lőcsei út–Bosnyák utca–Fűrész utca–Szugló utca–Lőcsei út–Egressy út–Nagy Lajos király útja–Thököly út által határolt területre is kiterjesztik a parkolási zónát. A Kerepesi út–Vezér utca–Ond vezér útja–Örs vezér tere–Bánki Donát utca–Padlizsán utca által határolt területen az eddigi óránkénti 175 forint helyett 265 forintot kell majd fizetni.

A Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója viszont épp ellenkezőleg, a parkolási díj csökkentését javasolta az Állatkerti körúton: főszezonban óránként 265 forintot, a holtszezonban óránként 175 forintot kell majd fizetni a parkolásért. A Városliget teljes területére óránként 350 forintos parkolási díj bevezetéséről is döntöttek.

A testület az V. kerületi polgármester javaslatára döntött arról is, hogy a kerület nagy részét lefedő, óránként 440 forintos díjtételű várakozási övezetben a jövőben 525 forintot kell majd fizetni. Az id. Antall József rakparton az eddigi 265 forintos óránkénti díj 350 forintra emelkedik.

A XII. kerületi polgármester kezdeményezésére a Böszörményi út–Királyhágó utca–Alkotás út–Márvány utca–Győri út–Avar utca–Hegyalja út–Jagelló út által határolt területen este hat óra helyett nyolc óráig kell a jövőben fizetni a parkolásért.
A II. kerületi önkormányzat javaslatára a Széll Kálmán tér–Szilágyi Erzsébet fasor–Trombitás utca–Garas utca–Marczibányi tér–Keleti Károly utca–Margit körút által határolt területen szintén este nyolc óráig kell majd fizetni a várakozásért.

A ferencvárosi polgármester kezdeményezésére a Ferenc körút–Üllői út–Haller utca–Soroksári út–Déli Határoló út–Gizella sétány által határolt terület, beleértve – a Ferenc körút kivételével – a határoló utakat és tereket, óránként 350 forintos díjtételű várakozási övezet lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.