Zöldítenék a Széna teret, újabb fizetős parkolási övezetek a fővárosban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2018. május 30.

Belpol

Jövő nyáron kezdődhet a Széna tér felújítása, a végére még zöld is lehet, sőt padok is kerülhetnek. Az autósokat nemcsak innen, hanem a város minél több területéről szorítanák ki, de legalábbis felszámolnák az utcai P+R parkolókat. Az eszköz a parkolási övezetek tágítása.
A tervek szerint jövő júniusban kezdődhet el a fővárosi Széna tér felújítása, amely 2020 végén fejeződhet be. A Fővárosi Közgyűlés 26 igen szavazattal – az LMP-s képviselő ellenszavazata mellett – fogadta el a tér felújításának tervezéséhez és kivitelezéséhez szükséges dokumentumokat. Az elfogadott megvalósítási megállapodás szerint a tér terveztetése – a többi között az engedélyezési és kiviteli tervek elkészítése, az építési engedély megszerzése, valamint a közműkiváltások tervezési engedélyeztetési feladatainak az elvégzése – 2019 júniusának végén fejeződhet be. A kivitelezés ezt követően kezdődhet meg, és a tervek szerint 2020 végéig tart.

Az előterjesztés szerint a Széll Kálmán tér szomszédságában lévő Széna tér jelenlegi állapotában rendkívül elhanyagolt terület. A Csalogány és a Hattyú utca két részre osztja a teret. Az Ostrom és a Hattyú utca közötti terület parkolóként, illetve taximegállóhelyként funkcionál, míg a Varsányi Irén utca mentén a Városfal étteremig terjedő területet a jelenleg itt üzemelő helyközi buszvégállomás funkciója határozza meg. A buszmegállók és buszvárók jelentős területet vesznek el a térből, a buszváró építmény tér felé fordított hátfala pedig rendkívül lehangoló képet mutat. A téren semmilyen utcabútor nem található, a terület jelenleg kizárólag közlekedési funkciókat szolgál.

A cél az, hogy az autóbusz-végállomás megszüntetésével és a terület átalakításával, felújításával a Széna teret használható, minél nagyobb zöld felületet magába foglaló köztérré alakítsák. Ennek érdekében az előzetes elképzelések szerint megszűnne az Ostrom és a Hattyú utca közötti parkoló is, valamint rendeznék a Csalogány és a Hattyú utca kapcsolódó szakaszait is.

A felújítás következtében csökkenne a zaj és a levegő szennyezettsége, továbbá a lehetséges közterületi fejlesztéssel a környezet minősége, építészeti értéke és használhatósága is jelentősen javulna. A felújítás összköltsége mintegy 2,5 milliárd forint.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Felújítják a Vörösmarty teret és környékét is. A munka szeptemberben kezdődhet meg, és várhatóan jövő év augusztusának végére fejeződik be. A komplex felújítás elsődleges célja a környező utcákkal egységes arculat kialakítása, a Vörösmarty tér jelenleg is domináló gyalogosforgalmának megtartása, a közösségi tér jelleg fejlesztése, valamint az időszakos vásárok közműellátásának előkészítése.

A tervek szerint a Vörösmarty tér mellett felújítják a Deák Ferenc utca Bécsi utca és a Vigadó épülete közötti szakaszát, a Vigadó utcát, valamint a Harmincad utcát. A felújítást teljes egészében a kerület finanszírozza belügyminisztériumi támogatásból tervezetten, bruttó 1,6 milliárd forintból. A tervezett ütemezés szerint a kivitelezés a téli és a tavaszi vásár miatt kettő, illetve másfél hónapig szünetelne.

A képviselők döntöttek a parkolást szabályozó fővárosi közgyűlési rendelet módosításáról is. Kerületi kérésre új parkolási fizetőövezeteket alakítanak ki Újbudán és Zuglóban, míg az V. kerület nagy részén óránként 525 forintra emelkedik a várakozási díj.

Az újbudai önkormányzat – a kerületi parkolási nehézségek enyhítését célzó – javaslatára várakozási övezetbe vonják az Egry József utcát, a Bocskai út–Karolina út–Villányi út–Tas vezér utca által határolt területet, a Gellérthegy teljes kerületi részét, az őrmezői lakótelepet, a kelenföldi városrészt – azaz a Szerémi út–Galvani utca–Andor utca–Egér út–vasút–Hamzsabégi út által határolt területet –, valamint az Infopark területét, a Warga László út kivételével. A Műegyetem rakparton is várakozási díjfizetést vezetnek be. Ráadásul emelik is a parkolási fizetőövezetek díjtételeit: ott, ahol eddig óránként 350 forintot kellett fizetni, a jövőben 440 forintot kell, ahol pedig eddig 175 forint volt, ott óránként 265 forintra emelkedik a parkolás díja. Zuglóban a Mexikói út–Kacsóh Pongrác út–Kassai tér–Szikszó park–Lőcsei út–Telepes utca–Fűrész utca–Csömöri út–Lőcsei út–Bosnyák utca–Fűrész utca–Szugló utca–Lőcsei út–Egressy út–Nagy Lajos király útja–Thököly út által határolt területre is kiterjesztik a parkolási zónát. A Kerepesi út–Vezér utca–Ond vezér útja–Örs vezér tere–Bánki Donát utca–Padlizsán utca által határolt területen az eddigi óránkénti 175 forint helyett 265 forintot kell majd fizetni.

A Fővárosi Állat- és Növénykert főigazgatója viszont épp ellenkezőleg, a parkolási díj csökkentését javasolta az Állatkerti körúton: főszezonban óránként 265 forintot, a holtszezonban óránként 175 forintot kell majd fizetni a parkolásért. A Városliget teljes területére óránként 350 forintos parkolási díj bevezetéséről is döntöttek.

A testület az V. kerületi polgármester javaslatára döntött arról is, hogy a kerület nagy részét lefedő, óránként 440 forintos díjtételű várakozási övezetben a jövőben 525 forintot kell majd fizetni. Az id. Antall József rakparton az eddigi 265 forintos óránkénti díj 350 forintra emelkedik.

A XII. kerületi polgármester kezdeményezésére a Böszörményi út–Királyhágó utca–Alkotás út–Márvány utca–Győri út–Avar utca–Hegyalja út–Jagelló út által határolt területen este hat óra helyett nyolc óráig kell a jövőben fizetni a parkolásért.
A II. kerületi önkormányzat javaslatára a Széll Kálmán tér–Szilágyi Erzsébet fasor–Trombitás utca–Garas utca–Marczibányi tér–Keleti Károly utca–Margit körút által határolt területen szintén este nyolc óráig kell majd fizetni a várakozásért.

A ferencvárosi polgármester kezdeményezésére a Ferenc körút–Üllői út–Haller utca–Soroksári út–Déli Határoló út–Gizella sétány által határolt terület, beleértve – a Ferenc körút kivételével – a határoló utakat és tereket, óránként 350 forintos díjtételű várakozási övezet lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?