Az internet bugyrai

Lámpással a sötétben

Bűn

A dark web azokat a helyeket jelöli az interneten, ahová nem látnak be a keresők, nem tévednek be véletlenül a hétköznapi felhasználók. A net sikátorairól, feketepiacairól van szó, az olyan, állam elől elzárt területekről, amelyek a kiberdisszidenseknek nyújtanak menedéket.

Gyakori hír az informatikai sajtóban, hogy milliós forgalmú szolgáltatásokat törnek fel hackerek, a felhasználók adatai pedig a darkneten végzik. Nemrég 553 millió Facebook-felhasználóval történt ez meg, egy másik esetben pedig az amerikai BigBasket e-kereskedelmi szolgáltatástól kerültek ki 25 millió felhasználó adatai. A személyes adatok elvesztése kapcsán lassan nem az a kérdés, hogy megtörténhet-e, hanem az, hogy mikor leszünk mi is a károsultak között (ennek ellenőrzésére szolgál a HaveIBeenPwned.com oldal). A dark webes hírek másik fő kategóriája, hogy épp kik buktak le a rejtett fórumokról szerzett, gyermekkel szembeni szexuális erőszakról készült felvételekkel (child sexual abuse material – CSAM). A közelmúltban a magyar rendőrség, az Europol és az Interpol egy közös akció során nyolc helyszínen tartottak razziát, és egy darknetes szervert üzemeltető, CSAM tartalmakat terjesztő bűnszervezet tagjait tartóztatták le.

Ahhoz, hogy megértsük, mi is a darknet/dark web, nem árt először felidézni, hogy mi is valójában az internet. A számítógépek globálisan összekapcsolt hálózatáról van szó, még akkor is, ha a köznyelvben többnyire azt tekintjük internetnek, ami a böngészőnkben megjelenik. A különbség aprónak tűnik, de fontos: a böngészőben a World Wide Web látható, míg az interneten számos olyan szolgáltatás fut (közkeletű példa a torrentforgalom), amely nem nyílik meg a böngészőben, de jelentős mennyiségű adat mozgatásáért felelős. Az ilyen információk forrása lehet a World Wide Web, a levelezőprogramba érkező levél vagy a telefonos appban megjelenő adatok. A keresőink, legyen szó a Google-ről vagy a privát szféra védelmére felesküdött DuckDuckGo-ról, a weben keresnek. Azon a weben, amely csupán egy szolgáltatás az interneten elérhetők közül. Hogy az ott található információ véges, mindenki tudja, aki megpróbálta már kideríteni, hogy épp melyik streaming szolgáltatónál érhető el a kedvenc sorozata. Pedig ezek az információk jellemzően elérhetők a weben, bár gyakran jelszó mögé vannak rejtve. Korábban a böngészők támogattak más internetes protokollokat is (például Gopher, FTP), mára azonban ezeknek a kezelése kikerült a szoftverekből. Az ok egyszerű: egyszerűbb célprogramokkal megoldani a távoli szerveren tárolt fájlok le- és feltöltését (erre való az FTP), vagy a protokoll maga is kihalt mára, így nincs értelme támogatni. Az internet tehát tele van nehezen megtalálható, az átlag netező elől teljesen elrejtett információval – amit pedig a böngésző és a keresőmotor nem lát, az mára olyanná vált, mintha nem is létezne.

Az adatok netes felfedezhetőségét jócskán meg tudja nehezíteni egy régi trükk: a titkosítás. Bármely adat, amelyet titkosítottak vagy jelszavas belépés mögé van zárva, láthatatlan azok számára, akik nem tudják a kulcsot a tartalomhoz. Ezt deep webnek hívják. Bárkinek a kezében lehet olyan titkosítás, amely a jelenlegi technológiánkkal feltörhetetlen. Vagyis olyan titkosítás, amelynek a kriptográfiai része olyan matematikai problémákon alapul, amelyek megoldása végtelenül hosszú időbe telne. Persze még az ilyen kódolásokban is lehet programozási, megvalósítási hiba, ami valójában feltörhetővé teszi a titkosítást.

A titkosítás mellett a tudás hiánya is védi ezeket az oldalakat. Ez ugyan a kriptográfia alapelvei (Kerckhoff-elv) szerint nem számít igazi védelemnek, de a gyakorlatban működik. Lehet bízni abban, hogy csak nem bukkannak rá véletlenül a rejtett adatokra. Más kérdés, hogy ez nem okos dolog.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.