A diplomácia megújítása

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. október 16.

Diplomáciai jegyzet

Nem elég a „nemzeti” tudás beépítése a kormányzásba, mint ahogy az sem, hogy csak saját állampolgárainkat nyerjük meg vagy mozgósítsuk ügyeink mellett. A választói kör, melynek tagjai eddig körülvettek minket, kitágult; kevés csak saját közönségnek játszani – még akkor is kevés, ha a játék saját színpadon zajlik.

Számos vita követte Catherine Ashtonnak, az unió külügyminiszterének 2009-ben történt kinevezését arról, hogy vajon az a szerep, amit számára az európai bürokrácia kijelölt, elegendő lesz-e határozott stratégia meghirdetésére, illetve komoly külpolitikai döntések meghozatalára és végrehajtására. A viták megjelenítette szkepticizmus indokoltsága azóta többszörösen beigazolódott. Felesleges Ashton politikai képességeiről vitázni, ha vannak is ilyenek, az olyan egykori „főtárgyaló” befolyásának, mint Javier Solana, közelébe sem jutott, köszönhetően annak a bürokratikus belső logikának, ami utóbb az unió adminisztrációjában kialakult, s nem kevésbé annak a válságos helyzetnek, ami egy ideje az unió egészét jellemzi.

Nem csoda hát, hogy másutt kell felszínre törnie a külpolitikai kreativitásnak, elsősorban a nemzeti kormányok szintjén, ami persze perspektivikusan magában rejtheti annak kockázatát is, hogy a tagállami érdekérvényesítésben egyesek sokkal eredményesebbek lehetnek majd, mint mások.

Jelenleg azonban inkább a termékenyítőbb előnyeit, semmint a hátrányait lehet tapasztalni annak, ha egyes európai külügyminiszterek – illetve minisztériumok – megkísérlik kitölteni azt az űrt, amit az uniós szintű cselekvés maga mögött – gyakorta maga előtt – üresen hagy. Ugyanis az unió rovására önnön mozgásterüket erőszakosan bővíteni akaró nacionalista kormányzatok eleve kudarcra vannak ítélve, hisz törekvéseik lényege éppen az, hogy olyan célokat tűzzenek maguk elé, amelyekhez még – ahogy mondani szokás – ad hoc, azaz eseti szövetségeseket sem sikerül találniuk, nemhogy páneurópai támogatást. A magyar diplomácia erre a legjobb példa. Ezt a kormányzat eleve olyan lehetetlen elvárásokkal terheli, amelyek minduntalan elszigetelik megnyilvánulásait az uniós térben, nemhogy vonzóvá tennék azt a politikát, amit megjeleníteni kényszerül.

Nem kétséges, leginkább a meggyőző következetességnek és az eredetiségnek kellene jellemeznie azt a nagyhatalmi külpolitikát, amire az Európai Uniónak szüksége lenne ma. De ha Catherine Ashton képtelen rá, hogy vonzóvá tegye az uniós távlatot, mondjuk a brit euroszkeptikusok előtt, akkor azt szükségképpen másnak kell felvállalnia. Radosław Sikorski lengyel külügyminiszter ezt ismerte fel, amikor nemrég Londonban elmondta nagy hatású és ráadásul hiteles beszédét, kijelentve: „Jól tudjuk, az önök érdekei Európában vannak, itt az ideje, hogy érzelmeik is itt legyenek!” Pont egy évvel korábban, Berlinben hangzott el Sikorskinak az a történelmi beszéde, amit igazából az uniós külügyminiszternek kellett volna ott elmondania, ha képes lett volna rá, de nem volt az; és – állapítsuk meg gyorsan – egy olyan diplomáciával a háta mögött, mint amilyen a brüsszeli, hitele sem lett volna annyi, mint a lengyel külügyminiszternek. A beszéd kulcsmondata ez volt: „Sokkal kevésbé félek ma a német túlerőtől, mint a német passzivitástól és tétlenségtől.” Milyen igaz, páneurópai érvénnyel bíró szavak!

Hasonló egyértelműséggel és hitellel ad hangot már jó ideje az uniós szintű céloknak – illetve hívja fel azok hiányára a figyelmet – Sikorski mellett a svéd diplomácia energikus irányítója, Carl Bildt, aki az EU-nak megítélt Nobel-békedíj kapcsán feszegetett újra szenzitív témákat a bővítést illetően. Vagy az országa transzatlanti semlegességét kritizáló, a NATO-csatlakozást sürgető finn külügyminiszter, Alexander Stubb. És hogy a kelet-európai térséget se mellőzzük: a közel-keleti ügyekben igen aktív bolgár, nagyon kreatív, nagyon európai Nyikolai Mladenov.

Valamennyien a liberális középjobb politizálás elszánt hívei, valamennyien az angol kultúrkörben tettek szert politikai kultúrára, s épp ezért váltak képessé arra, hogy a mögöttük álló országok nemzeti horizontját messze meghaladva legyenek az európai külpolitikai szintézis megjelenítői. Szemben a ma is csak hangját kereső William Hague angol és a helyét nem találó Laurent Fabius francia külügyminiszterrel, valamint az ambícióit már rég feladó német Guido Westerwellével, közepes vagy épp apró államokkal a hátuk mögött Sikorski és a többiek mesterien azonosultak a civil társadalom legitim érvrendszerével, és építették be hivatkozásaikba a valóban független szakértői körök által kidolgozott, vállalható stratégiákat. Nem kerülik a konfrontációt, bár távol tartják magukat mindentől, ami az uniós szintű harmóniát megbontaná, azaz szembeszegülne az oly gyakran emlegetett és még gyakrabban mellőzött európai értékekkel.

Külpolitikájuk ezért lehet eredményes, ezért lehetett sikeres a lengyel európai elnökség is, és oly látványosan sikertelen a magyar, melynek kudarcát visszamenőleg is drámaian igazolják a „baltás gyilkos” aprópénzéért mocskos kezüket kinyújtó „alternatív” (Szijjártó) magyar diplomaták.

A jelenlegi krízis épp az unió államainak közös egymástól való függését tette még látványosabbá és még szükségszerűbbé. Már messze nem elég a „nemzeti” tudás beépítése a kormányzásba, mint ahogy az sem, hogy csak saját állampolgárainkat nyerjük meg vagy mozgósítsuk ügyeink mellett. A választói kör, melynek tagjai eddig körülvettek minket, kitágult; kevés csak saját közönségnek játszani – még akkor is kevés, ha a játék saját színpadon zajlik.

Azok, akik másutt, esetleg pont az ellenkező irányban keresik a megoldást, nem csak hosszú, de rövid távon is a nemzeti célok sírját ássák, mert régi definíciók szerinti „nemzeti célok” ma már nincsenek. Nem csak Európában, sehol sem.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.