A diplomácia megújítása

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. október 16.

Diplomáciai jegyzet

Nem elég a „nemzeti” tudás beépítése a kormányzásba, mint ahogy az sem, hogy csak saját állampolgárainkat nyerjük meg vagy mozgósítsuk ügyeink mellett. A választói kör, melynek tagjai eddig körülvettek minket, kitágult; kevés csak saját közönségnek játszani – még akkor is kevés, ha a játék saját színpadon zajlik.

Számos vita követte Catherine Ashtonnak, az unió külügyminiszterének 2009-ben történt kinevezését arról, hogy vajon az a szerep, amit számára az európai bürokrácia kijelölt, elegendő lesz-e határozott stratégia meghirdetésére, illetve komoly külpolitikai döntések meghozatalára és végrehajtására. A viták megjelenítette szkepticizmus indokoltsága azóta többszörösen beigazolódott. Felesleges Ashton politikai képességeiről vitázni, ha vannak is ilyenek, az olyan egykori „főtárgyaló” befolyásának, mint Javier Solana, közelébe sem jutott, köszönhetően annak a bürokratikus belső logikának, ami utóbb az unió adminisztrációjában kialakult, s nem kevésbé annak a válságos helyzetnek, ami egy ideje az unió egészét jellemzi.

Nem csoda hát, hogy másutt kell felszínre törnie a külpolitikai kreativitásnak, elsősorban a nemzeti kormányok szintjén, ami persze perspektivikusan magában rejtheti annak kockázatát is, hogy a tagállami érdekérvényesítésben egyesek sokkal eredményesebbek lehetnek majd, mint mások.

Jelenleg azonban inkább a termékenyítőbb előnyeit, semmint a hátrányait lehet tapasztalni annak, ha egyes európai külügyminiszterek – illetve minisztériumok – megkísérlik kitölteni azt az űrt, amit az uniós szintű cselekvés maga mögött – gyakorta maga előtt – üresen hagy. Ugyanis az unió rovására önnön mozgásterüket erőszakosan bővíteni akaró nacionalista kormányzatok eleve kudarcra vannak ítélve, hisz törekvéseik lényege éppen az, hogy olyan célokat tűzzenek maguk elé, amelyekhez még – ahogy mondani szokás – ad hoc, azaz eseti szövetségeseket sem sikerül találniuk, nemhogy páneurópai támogatást. A magyar diplomácia erre a legjobb példa. Ezt a kormányzat eleve olyan lehetetlen elvárásokkal terheli, amelyek minduntalan elszigetelik megnyilvánulásait az uniós térben, nemhogy vonzóvá tennék azt a politikát, amit megjeleníteni kényszerül.

Nem kétséges, leginkább a meggyőző következetességnek és az eredetiségnek kellene jellemeznie azt a nagyhatalmi külpolitikát, amire az Európai Uniónak szüksége lenne ma. De ha Catherine Ashton képtelen rá, hogy vonzóvá tegye az uniós távlatot, mondjuk a brit euroszkeptikusok előtt, akkor azt szükségképpen másnak kell felvállalnia. Radosław Sikorski lengyel külügyminiszter ezt ismerte fel, amikor nemrég Londonban elmondta nagy hatású és ráadásul hiteles beszédét, kijelentve: „Jól tudjuk, az önök érdekei Európában vannak, itt az ideje, hogy érzelmeik is itt legyenek!” Pont egy évvel korábban, Berlinben hangzott el Sikorskinak az a történelmi beszéde, amit igazából az uniós külügyminiszternek kellett volna ott elmondania, ha képes lett volna rá, de nem volt az; és – állapítsuk meg gyorsan – egy olyan diplomáciával a háta mögött, mint amilyen a brüsszeli, hitele sem lett volna annyi, mint a lengyel külügyminiszternek. A beszéd kulcsmondata ez volt: „Sokkal kevésbé félek ma a német túlerőtől, mint a német passzivitástól és tétlenségtől.” Milyen igaz, páneurópai érvénnyel bíró szavak!

Hasonló egyértelműséggel és hitellel ad hangot már jó ideje az uniós szintű céloknak – illetve hívja fel azok hiányára a figyelmet – Sikorski mellett a svéd diplomácia energikus irányítója, Carl Bildt, aki az EU-nak megítélt Nobel-békedíj kapcsán feszegetett újra szenzitív témákat a bővítést illetően. Vagy az országa transzatlanti semlegességét kritizáló, a NATO-csatlakozást sürgető finn külügyminiszter, Alexander Stubb. És hogy a kelet-európai térséget se mellőzzük: a közel-keleti ügyekben igen aktív bolgár, nagyon kreatív, nagyon európai Nyikolai Mladenov.

Valamennyien a liberális középjobb politizálás elszánt hívei, valamennyien az angol kultúrkörben tettek szert politikai kultúrára, s épp ezért váltak képessé arra, hogy a mögöttük álló országok nemzeti horizontját messze meghaladva legyenek az európai külpolitikai szintézis megjelenítői. Szemben a ma is csak hangját kereső William Hague angol és a helyét nem találó Laurent Fabius francia külügyminiszterrel, valamint az ambícióit már rég feladó német Guido Westerwellével, közepes vagy épp apró államokkal a hátuk mögött Sikorski és a többiek mesterien azonosultak a civil társadalom legitim érvrendszerével, és építették be hivatkozásaikba a valóban független szakértői körök által kidolgozott, vállalható stratégiákat. Nem kerülik a konfrontációt, bár távol tartják magukat mindentől, ami az uniós szintű harmóniát megbontaná, azaz szembeszegülne az oly gyakran emlegetett és még gyakrabban mellőzött európai értékekkel.

Külpolitikájuk ezért lehet eredményes, ezért lehetett sikeres a lengyel európai elnökség is, és oly látványosan sikertelen a magyar, melynek kudarcát visszamenőleg is drámaian igazolják a „baltás gyilkos” aprópénzéért mocskos kezüket kinyújtó „alternatív” (Szijjártó) magyar diplomaták.

A jelenlegi krízis épp az unió államainak közös egymástól való függését tette még látványosabbá és még szükségszerűbbé. Már messze nem elég a „nemzeti” tudás beépítése a kormányzásba, mint ahogy az sem, hogy csak saját állampolgárainkat nyerjük meg vagy mozgósítsuk ügyeink mellett. A választói kör, melynek tagjai eddig körülvettek minket, kitágult; kevés csak saját közönségnek játszani – még akkor is kevés, ha a játék saját színpadon zajlik.

Azok, akik másutt, esetleg pont az ellenkező irányban keresik a megoldást, nem csak hosszú, de rövid távon is a nemzeti célok sírját ássák, mert régi definíciók szerinti „nemzeti célok” ma már nincsenek. Nem csak Európában, sehol sem.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.