Merkel: Putyinnal üzletel, Orbánnal tárgyal

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. október 11.

Diplomáciai jegyzet

Ma viszont a háború emléke távolinak és irrelevánsnak tűnik. Elég Orbán és Putyin politikáját megidézni ahhoz, hogy a félelmekkel teli kétségek 1939-ig repíthessenek vissza bárkit. Különösen annak tükrében, ahogy Angela Merkel Putyinnal üzletel és – épp e napokban – Orbánnal tárgyal.

Helmut Kohl volt német kancellárt volt kollégái és szimpatizánsainak lelkes tábora nemrég ünnepelte az alkalomból, hogy harminc éve választották meg a magas tisztségbe, s nem mellékesen, hogy huszonkét esztendeje javarészt az ő politikai megingathatatlansága folytán állt helyre a német egység.

Ez utóbbit ma nemcsak a németek, de európaiak százmilliói is korszakhatárnak tekintik az uniós integráció történetében, mi több, ennek egyik következményét, a valutauniót maga François Mitterrand akkori francia elnök is úgy jellemezte: „E nélkül a kontinens visszatérne 1913-ba”, vagyis a nemzetállami eredendő bűn világháborút közvetlenül megelőző állapotába.

Tanulságos ugyanakkor, hogy a Kohlt ünneplők uniszónója mellett hirtelen megjelentek egészen más hangok is. Wolfgang Münchau, a hamburgi Der Spiegel hasábjain nagy feltűnést keltő cikket írt, ami Kohl döntését a német egyesítésről olyan cselekedetnek tartja, melybe már eleve bele volt kódolva nemcsak a monetáris válság, de az unió egész intézményes rendszerének eljövendő és elkerülhetetlen csődje.

Németország egyesítése nem az európai egység másik oldala, hanem annak épp az ellentéte. Az újraegyesítés nem az eurókrízis oka, hanem képtelenségünké, hogy a krízist megoldhassuk. Ez az, ami Helmut Kohl valódi tragédiáját jelenti: nagy politikai tette, a német újraegyesítés semmisíti meg élete nagy álmát, az európai egységet” – írja Münchau.

A gazdasági csődöt elkerülhetetlenné tevő kiadások nagysága magáért beszél: a német újraegyesítés 2000 milliárd euróba került, ám ezt az összeget épp most haladja meg annak költsége, hogy a déli államok banki és büdzséhiányát az európai pénzügyi stabilitási eszköz pótolni tudja. E kiadások anyagilag kivéreztetik az uniót, és végképp felemésztik a népei közötti bizalmat, aminek politikai ára legalább olyan súlyos, ha nem súlyosabb, mint maga az anyagi krízis.

A korábbi, Kelet-Európával – és benne Kelet-Németországgal – még ki nem bővített gazdasági és politikai térség dinamikáját épp annak kiegyensúlyozottsága adta. Ám ez a német egyesüléssel elveszett. Berlin nyakába olyan teher szakadt, amire Bonn sohasem vágyott: hogy az unió vezető állama legyen. Ráadásul e szerep bizalmatlanná és visszahúzódóvá tette a többieket. Nem véletlen – jegyzi meg Münchau –, hogy Nagy-Britannia ezt követően veszítette el érdeklődését az integráció iránt. És amint Kohl leköszönt, Németország olyan keletnémet politikusok kezébe került, mint Angela Merkel, akiknek már messze nem az eredeti Európa-projekt számít prioritásnak, hanem a nemzeti integráció.

A cikk által felvetett szempont valóságtartalmát, azaz igazságosságát csak a jövő döntheti majd el, viszont sokatmondó, hogy a Der Spiegel cikkével gyakorlatilag egy időben a Foreign Affairs hasábjain Timothy Garton Ash, ha más megközelítésben is, de ugyanezekről a kérdésekről értekezik. Esszéjének kulcsmondata mindent elárul arról, hogy miért tartja oly fontosnak az uniót, s miért retteg annak kétséges jövőjétől, illetve mindattól, ami utána következhet:

Történészek számos olyan tényezőt azonosítottak már, amely hozzájárult az európai integráció kialakulásához, beleértve az itt élő népek életbevágó gazdasági érdekeit. Mégis a legfontosabb, az egész kontinenst magával ragadó hajtóerő a háború emlékezete maradt” – írja Ash.

Való igaz, az az unió, amelyben ma élünk, két ember – egy konzervatív és egy baloldali – munkájának eredménye, a francia François Mitterrand-é és a német Kohlé, akiknél senki sem tudhatta jobban, mit jelentett a háború. Ash megidézi egyik találkozását Kohllal, közvetlenül az 1990. október 3-án megvalósult német egyesítés után: „Nem tudom – mondta a kancellár –, eszébe jutott-e már, hogy az, aki most önnel szemben ül, nem más, mint Adolf Hitler egyik közvetlen utóda?”

Jegyezzük meg mindjárt: e mondat a „német felelősségtudat” olyan fokát mutatja, ami képes volt megteremteni és működtetni az uniót mint azt az eszközt, amely eddig megakadályozta, hogy egyes nemzetek szennyes múltjukat újrajátsszák. Ma viszont a háború emléke olyan távolinak és irrelevánsnak tűnik, hogy a jobboldal kegyeltjei, különösen Kelet-Európában, lelkesen újragyűjtik annak egykori gyúanyagát. Elég megnézni a Horthy-kultuszt Magyarországon, vagy az orosz elnök viszonyát „egyik közvetlen elődjéhez”, Sztálinhoz. Elég Orbán és Putyin politikáját megidézni ahhoz, hogy a félelmekkel teli kétségek 1939-ig repíthessenek vissza bárkit. Különösen annak tükrében, ahogy Angela Merkel Putyinnal üzletel és – épp e napokban – Orbánnal tárgyal.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.