Az alvállalkozás neve: terrorizmus

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. június 19.

Diplomáciai jegyzet

Legtöbb esetben a nyomorgó civilek gyűlöletfüggő indulatai készítik elő a háborúsdit játszó, hős pózban tetszelgő terroristák gyáva akcióit.

Mint ismeretes, palesztin gengszterek elraboltak három zsidó fiút Hebron közelében – a 16 éves Naftali Frenkelt és Nof Ayalont, valamint a 19 éves Eyal Yifrachot. Számos esetben történt már hasonló támadás, de általában az efféle erőszak katonák ellen irányult, akiket fegyverrel a kézben fognak el. Az izraeli biztonsági szervek meglehetősen hatékonyak az efféle akciók elhárításában, 2013-ban harminc esetet akadályoztak meg, idén eddig tizennégyet. Most azonban gyerekekről van szó, akik ráadásul felkérezkedtek egy autóra, hogy hamarabb érjenek haza. Az iszlám tradíciókban mindig is benne volt a vendég hangsúlyos tisztelete, márpedig a gyerekek, akik gyanútlanul beültek abba a bizonyos járműbe, valakinek a vendégei lettek. Ennek dacára történt, ami történt.

A rablást egy hebroni gyökerű szalafita csoport vállalta magára, de e tényt célszerű nagy kétellyel kezelni. A kiadott kommüniké ugyanakkor pontosan jelzi azt, hogy – palesztin remények szerint – milyen politikai üzlet van előkészületben. Ezt írják: „A nagybecsű palesztin népbe vetett hitünknek megfelelően, valamint összhangban kötelezettségeinkkel a kegyetlen körülmények között börtönben tartott hőseink iránt, egy kitűnő módon végrehajtott műveletben foglyul ejtettünk három cionistát… Bármit tegyenek is az izraeliek, nem fognak a foglyok nyomára akadni.

Ennek megfelelően az izraeli sajtóban lépten-nyomon „palesztin terrorista” elkövetőkről beszélnek, de ennél azért valamivel bonyolultabb a helyzet. Minthogy a három fiatal hirtelen elhatározással döntött az autóstop mellett, aligha lehet eltervezett-megtervezett emberrablásról beszélni, így kizárható a „kitűnő módon végrehajtott művelet” valószínűsége. Inkább olyan palesztin civilek éltek vissza a kínálkozó alkalommal, akik napközben végzik ügyes-bajos dolgaikat, hogy aztán amint azoknak vége, átlényegüljenek gengszterekké. Úgy, ahogy a züllött társadalmakban az már megszokott. E tettek gyümölcsére pedig később rátelepszik a Hamász, komoly háborús, sőt politikai győzelemnek beállítva a zsidóknak okozott károkat. Legtöbb esetben a nyomorgó civilek gyűlöletfüggő indulatai készítik elő a háborúsdit játszó, hős pózban tetszelgő terroristák gyáva akcióit.

Egy hebroni palesztin nyelvű adó arról számolt be, hogy az izraeli biztonsági szervek az ellenőrzést leszűkítették a három nagy – az Al Dzsamal, Abu Zaina és az Abu Ajsa – helyi maffiaklánra. Ezek mind a Hamász afféle alvállalkozói. A feltételezések szerint vagy maguk a klán tagjai, vagy nekik dolgozók ejtették foglyul a fiúkat, értesítve aztán egy szupertitkos Hamász-szervezetet, amelynek feje Isztambulban tevékenykedik. Később innen indult el az egyszerű közbűntény mediatizálása politikai-katonai győzelemmé.

Amit a köznyelv „palesztin társadalomnak” nevez, egyedül a „züllöttség” fogalmával írható körül. Az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés: meddig tud még lejjebb menni e társadalom azon a lejtőn, amelyet – elutasítva minden eddigi, jobb-rosszabb izraeli békekezdeményezést – önmaga választott, szabadon, bár nyilvánvalóan a körülmények hatalmától nem függetlenül.

Az, hogy a palesztin társadalom hangadói – széles népi támogatás mellett – a vesztükbe rohannak, csak hogy Izraelt is magukkal ránthassák, ma már nem kétséges. Nagy valószínűséggel Arafat is éppen úgy látta ezt, mint utóda, a Fatah élén álló Mahmúd Abbász, de ha hatalmon akartak maradni, nem tehettek mást, mint élére állni annak, amit nem tudtak megzabolázni: a palesztinok nagy többsége által vállalt, támogatott kollektív őrületnek. Nehéz persze megmondani, mi volt Arafat számára a nagyobb béklyó: a Jichak Rabinnal kialkudott átmeneti béke, vagy a palesztin tömegek által kikényszerített újabb intifáda a zsidó lakosság és a hadsereg ellen Rabin halála után? Mint ahogy arra sem lehet egyértelmű választ adni: Abbász vajon meggyőződéssel utasította-e el az Ehud Olmert által felkínált békét, vagy csak nem merte azt elfogadni, mert rettegett honfitársai – anticionizmusba burkolt – antiszemita indulatától?

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)