Szélsőségek takaréklángon

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. június 17.

Diplomáciai jegyzet

Ha Romániában jelen marad az az emelkedettség, amit számos européer értelmiségi korparancsként képvisel, s ha tartósnak bizonyul az a tisztesség, amit az elit, még ha képmutató módon, mégis felvállal, s ami például lehetővé teszi, hogy a holokausztünnepségek tisztességesen lezajlódjanak, akkor ott nincs még elveszve minden.

Az európai parlamenti választásokat követően sokan meglepődve állapították meg, hogy Románia azon kevés államok közzé tartozik, amelyekben nem hogy nem erősödtek meg a szélsőséges, unióellenes pártok, de lényegében efféle párt nem is létezik. Azt követően, hogy gyakorlatilag szétporladt az egykori Nagy Románia Párt, sem a parlamentben, sem pedig a parlamenten kívül nem szerveződött újjá olyan formáció, amely szélsőjobboldali vagy rasszista programmal tartós sikert érhetett volna el.

A magyar holokauszt 70. évfordulója alkalmából megrendezett hivatalos ünnepségek is alátámasztják, hogy bizonyos fokú változás következett be a nyíltan felvállalt attitűdökben. Egyrészt míg Magyarországon a hivatalos ünnepségek a hazudozás, a történelemhamisítás, sőt bizonyos esetekben a nyílt antiszemitizmus gátlástalan megnyilvánulásaitól váltak hírhedtté, addig Erdély-szerte komoly és megindító, tisztességes és felelős rendezvények sora állított emléket az Észak-Erdélyből elhurcolt 140 ezer magyar zsidónak. Román részről pedig a megemlékezések a történelmi felelősség tudata, sőt bűntudata, annak felvállalása jegyében zajlottak. Iaşiban például olyan emléktáblát avattak, mely egyértelműen utal az akkori román kormány súlyos bűnösségére. Ion Antonescu államfőt pedig egyértelműen fasisztának nevezi. Tessék ezt összevetni a Szabadság térre tervezett náci emlékművel. Ugyancsak itt kell megemlíteni, hogy nemrég hivatalos bűnvádi eljárás indult egy 1941-ben elkövetett, zsidók elleni tömeggyilkosság ügyében is, erre a háborút követő évtizedekben nem volt még példa Romániában.

Sokan mégis úgy gondolják, csalóka ez a kép, különösen, ha a romániai állapotokkal szemben a bukaresti média negatív példaként hozakodik elő a bevándorlást elutasító nagy nyugati demokráciák szélsőséges pártjaival (Franciaország, Nagy-Britannia, Hollandia stb.). Nem elegáns – teszik hozzá – könnyű revánsot venni így azok után, hogy az említett országok egyikében-másikában épp a korábbi nagyszámú romániai bevándorló keltett riadalmat, s korbácsolta fel az idegenellenességet. Ugyanis a román hétköznapokat is át- meg átszövi az idegenellenesség, még ha ez az indulat nem is szervezett magának pártot, mint néhol Nyugaton, vagy emelkedett kormánypolitikává a rasszizmus és a homofóbia mellett, mint a szomszédos Magyarországon.

Victoria Stoica politológus az egyik konzervatív blogon ekként összegezte véleményét a mai romániai helyzetről: „A jobboldali szélsőség ott van mindenütt: bennünk, napi szokásainkban, az állampolitikában, a vezető értelmiségijeink írásaiban és beszédeiben. Ugyan nincsen szélsőjobboldali párt a mai Romániában, de él bennünk valamilyen belső kényszer, mely megszüli a szélsőséges gondolatokat. Nyugat-Európában a gazdasági és társadalmi bajok segítik a szélsőséges pártok felemelkedését… nekünk, románoknak viszont nincs szükségünk efféle pártokra, hogy azok jelenítsék meg az elégedetlenséget. Mert a sértő, ócsárló stílus gátak nélkül, szabadon zúdul mindenfelől.”

E bírálatok hallatán érdemes eltöprengeni azon, mi rombolta szét azt a szélsőjobboldali kapcsolatrendszert, mely a 90-es években komoly, befolyásos szervezetekké állt össze a korábbi kommunista a párt és a titkosszolgálat, az ortodox egyház és a volt hadsereg társadalmi romjain. Nyilvánvalóan a posztkommunista erők már a rendszerváltás korai időszakában keblükre ölelték a korábbi diktatúra minden gazdátlanná váló hordalékát. És bár mondjuk a magyarellenesség igencsak fontos tartozéka volt e pártok társadalmi kommunikációjának, a tényleg szélsőséges gondolatok propagálását meghagyták e csoportocskáknak – így a Vatra Româniascănak –, később a Nagy Románia Pártnak, maguk pedig igyekeztek úgy feltűnni, hogy semmi közük mindehhez.

Bírálható és kockázatos magatartás volt ez, de nem kétséges: a nagy pártok nyíltan nem legitimálták a rasszista diskurzust, még ha tagjaik zöme olykor el is várta volna ezt tőlük. Kérdés, hogy így marad-e ez a jövőben is, vagy pedig a magyar példa e téren is ellenállhatatlannak bizonyul a Balkánon, s teret kap Romániában is. Ám ha jelen marad az az emelkedettség Romániában, amit Stoica és társainak szövegei korparancsként képviselnek, s ha tartósnak bizonyul az a tisztesség, amit az elit, még ha képmutató módon, mégis felvállal, s ami például lehetővé teszi, hogy a holokausztünnepségek tisztességesen zajlódjanak le, akkor ott nincs még elveszve minden.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.