Az elnök magánélete

  • Ara-Kovács Attila
  • 2013. július 9.

Diplomáciai jegyzet

Hruscsov, Gorbacsov és Jelcin minden alkalmat megragadtak, hogy hitvesükből first ladyt csináljanak. Az első és az utolsó – fizikai okokból – szinte a lehetetlent kísértette ezzel, de megtette. Gorbacsovnak szerencséje volt, Rajsza Gorbacsova nemcsak szép nő volt, hanem okos és művelt is.

Június 6-án, miután a Putyin házaspár az első szünetben elhagyta a La Esmeralda című balett előadását, mintegy „véletlenül” összefutott az állami televízió egyik riporternőjével. Néhány szót váltottak az előadásról, majd – példátlan eset – a riporternő feltett egy ebben a közegben tabunak számító, személyes kérdést: miért mutatkozik Vlagyimir Vlagyimirovics, valamint hitvese, Ljudmila Alekszandrovna oly keveset, azaz hogy szinte soha együtt a nyilvánosság előtt?

Putyin és felesége a legcsekélyebb mértékben sem lepődött meg, sőt készséggel felelte, hogy elhidegültek egymástól, házasságuknak vége, s rövidesen el is válnak majd. Az eset keresettsége bizonyítja, hogy az elnök ekként szerette volna nyilvánosságra hozni, ugyanakkor bagatellizálni az ügyet, mely eleve azáltal vált abszurddá, hogy Ljudmila Alekszandrovna Putyina épp akkor lép a nagy nyilvánosság elé, amikor megszűnik first lady lenni. Az orosz újságok elég nagy teret szenteltek a találgatásoknak, s végül az a Putyinék számára elfogadható elképzelés vált általánossá, hogy a hölgy visszahúzódó, visszafogott teremtés, akinek kínos teher volt mindig is a nyilvános szereplés, s ez most vált számára elviselhetetlenné.

Ez igaz is lehetne, ha szerepelt volna, de Putyin jobbján gyakorlatilag sohasem jelent meg a nyilvánosság előtt. Nemhogy politikai vagy diplomáciai, de személyesebb jellegű rendezvényeken sem. A „partner” szerepét – kéretik nem félreérteni – Putyin mellett, az országos politikában történt 1999-es belépését követően Dmitrij Medvegyev tölti be, és ez bizonyos értelemben megfelel az orosz hagyományoknak.

De csak bizonyos értelemben. Sztálin és az ő lágy kultuszát felmelegítő Brezsnyev ugyanígy rejtette a nagyvilág szeme elől élettársát; a nyilvánosság előtt egyikük személyisége körüli fényt sem homályosíthatta el, a rájuk fókuszáló figyelmet egyikük esetében sem oszthatta meg az élettárs jelenléte. Hatalmuk – és a mesterségesen teremtett karizmatikusságuk – teljes férfiközpontúságot igényelt. Ez öngyilkosságba kergette Sztálin feleségét, s a diktátor ezt követően dácsája mindenesnőjével osztotta meg az élet örömeit, ha egyáltalán jutott ideje ilyesmikre két összeesküvés-elmélet között. Brezsnyev felesége valamelyest jobban járt, bár róla is alig lehet valamit tudni, s amit tudunk, azt is csak Brezsnyev halála után, pontosabban a Szovjetunió összeomlását követően tudhattuk meg.

A nagy reformerek, Hruscsov, Gorbacsov és Jelcin viszont minden alkalmat megragadtak, hogy hitvesükből first ladyt csináljanak. Az első és az utolsó – fizikai okokból – szinte a lehetetlent kísértette ezzel, de megtette. Gorbacsovnak szerencséje volt: Rajsza Gorbacsova nemcsak szép nő volt, hanem okos és művelt is, ráadásul nem akármilyen ízléssel volt megáldva. Nem csodálkoznék, ha valaha kiderülne: különleges belső kifinomultságának sokkal nagyobb szerepe volt a változásokban, a kelet-európai szabadság visszaszerzésében, mint ahogy azt a világ még életében sejthette volna.

Putyin viszont inkább Sztálinhoz hasonlatos e téren (is), igaz, ízlése valamelyest kifinomultabb, mint nyomasztó elődjéé. A fáma szerint jó ideje magánéletét egy Alina Kabajeva nevű, igen attraktív, fiatal tornászlánnyal osztja meg, s azt is rebesgették, hogy közös gyerekeik is lennének. (Azt az orosz blogot, mely 2008-ban erről írt, azonnal betiltották, s egy külföldi újságíró ezt feszegető kérdésére Putyin egyértelműen hazugságról beszélt.) Bár biztosat senki sem tud – és hűtendő a kedélyeket, az elnöki szóvivő is sietett közölni: „Putyinnak nincsenek újraházasodási tervei” –, mindazonáltal ez a fordulat sokkal valószerűbb meg emberibb is, mint mindaz, ami Sztálin háza táján valaha előfordulhatott. Szóval van némi remény, hogy az orosz történelem ne ismételje teljesen önmagát.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.