Két titokzatos áldozat

  • Ara-Kovács Attila
  • 2014. március 12.

Diplomáciai jegyzet

Egyszerű illegális bevándorlók lehettek, akiknek nem volt semmi közük a katasztrófához. De ez esetben is vannak kételyekre okot adó kérdések: miért Pekingen át utaztak Amszterdamba, miközben választhatták volna a kevésbé kockázatos, rövidebb, így olcsóbb közvetlen utat is?

Komoly fejtörést okozott több ország biztonsági szerveinek az a repülőgép-szerencsétlenség, mely a Dél-kínai-tenger fölött történt múlt szombaton. Mint ismeretes, a maláj légiflottához tartozó Boeing 777 – 227 utassal és 12 fős személyzettel a fedélzetén – Kuala Lumpurból szállt fel Peking felé, és a rögzített radaradatok szerint egyik pillanatról a másikra eltűnt. Szakértők szerint ilyesmire csak akkor kerülhet sor, ha nagy, azaz utazó magasságon – ez rendszerint 11-12 ezer métert jelent – a gép felrobban. Ezt valószínűsíti néhány mellékkörülmény is: bár több ország repülőgépe és hajója kutat azóta is roncsok után, egyelőre semmit sem találtak. Ráadásul, ha a személyzetnek módja lett volna észlelni a bajt még a megsemmisülés előtt, akkor azt nyilvánvalóan azonnal jelentették volna, de erre nem került sor.

Vannak további kérdőjelek: volt a fedélzeten két utas, akiknek ugyanaz a személy, ugyanott és ugyanakkor vásárolta meg a jegyét, ráadásul a két személy hamis – pontosabban lopott – útlevelekkel utazott. A dokumentumokat még tavaly, Thaiföldön lopták el olasz, illetve ausztrál eredeti tulajdonosaiktól, s azok adatai bekerültek az Interpol adatbázisába. Az ellenőrzésen tehát mindenképp fenn kellett volna akadniuk, de a maláj hatóságok nem végeztek kellően alapos munkát. Mind az olasz, mind az ausztrál útlevelek biztonságosak, számos rejtett technológiai azonosítót tartalmaznak, ráadásul nem lehet a fotót kicserélni rajtuk. Ebből az is következik, hogy akik felszálltak velük a gépre, azoknak valamelyest hasonlítaniuk kellett az okmányok eredeti tulajdonosaira, tehát nem lehettek ázsiaiak. Azóta tudjuk, hogy afrikaiak, vagy afrikai eredetűek voltak.

Egyelőre nem tudni, hogy a két személy jelenlétének volt-e valamilyen szerepe a katasztrófában, vagy sem. De ha igen, akkor eddig három lehetőség merült fel velük kapcsolatban.

Talán terroristák voltak, akik így próbáltak bejutni Európába – Pekingben az amszterdami járatra szálltak volna fel a jegyeik szerint. Esetleg sikerült a gépre juttatni olyan robbanóanyagot, amit később másutt használtak volna fel. Tisztában lehettek azzal, hogy a Kuala Lumpur-i repülőtéren felszínes az ellenőrzés, ezért választották azt akciójuk kiindulópontjaként. A fedélzetre feljuttatott robbanószer valamilyen nem várt okból működésbe lépett. Ennek a verziónak viszont ellentmond, hogy az utazásnak ezt a módját választották. Kuala Lumpurból naponta több járat is indul közvetlenül az Európai Unióba, teljesen fölöslegesnek tűnik közbeiktatni Pekinget.

Esetleg öngyilkos terroristák lehettek, akik kifejezetten azzal a céllal szálltak fel a gépre, hogy önmagukkal együtt felrobbantsák. Ez elvileg lehetséges: az al-Káida, amely az utóbbi időben – minthogy a közel-keleti identitásúakat alaposabban szokás 2001 óta ellenőrizni – előszeretettel toborozza Afrikában (Nigéria, Szudán, Mali) a tagjait. Ugyanakkor nem igazán lehet indokolni, miért épp a pekingi járatot szemelték volna ki erre a célra, s az is életszerűtlen, hogy egyszerre két öngyilkos terroristát küldjenek fel a járatra, megkétszerezve a lelepleződés kockázatát.

A mostani esettől eltekintve Malajziának is megvannak a maga gondjai a szélsőséges iszlamizmussal: az országban erőteljes buddhista és iszlamista ellentétek feszülnek. Részben eleve a maláj többség és a szintén államalkotó kínai, általában buddhista kisebbség között. Viszont az elmúlt években nagyon sok, az iszlámhívő rohingya néphez tartozó menekült érkezett az északi Burmából, ahol már jó ideje dúl egyfajta buddhista-iszlamista csöndes polgárháború. A menekültek 2012-ben komoly kihívást jelentettek a maláj biztonsági szerveknek, s az incidensek azóta se nagyon csillapodtak.

Elvileg az is lehet, hogy a két személy olyan súlyú politikai vagy gazdasági szereplő volt, akiknek a megsemmisítése volt ellenfeleik célja. Akadt már ilyesmire példa, ha nem is túl gyakran – emlékeztetnek egyesek. Az el nem kötelezett mozgalmat elindító úgynevezett Bandungi Konferenciára Hongkongból felszálló, az indonéziai Bandungba tartó Lockheed-gép 1955. április 11-én szintén a Dél-kínai-tengerbe zuhant, fedélzetén három magas rangú kínai és vietnami politikussal, továbbá számos újságíróval, közöttük több kommunista vagy kriptokommunista kelet-európaival. A későbbi kutatás kiderítette, hogy egy Kuomintang-titkosügynök helyezte el a gépen (az egyik motortérben) a bombát, akit – hongkongi letartóztatását megelőzendő – egy CIA-gép menekített Tajvanra. A tervek szerint a repülőn kellett volna lennie Csou En-laj kínai miniszterelnöknek is, nyilvánvalóan az ő likvidálása volt a merénylet elsődleges célja, de a kínai pártvezető az utolsó pillanatban megváltoztatta terveit, s csak három nap múlva repült Indonéziába, így megmenekült. A repülőgép 16 utasa és a személyzet azonban meghalt.

Mára elmúltak a hidegháborús évek, ráadásul a Hongkongból felszálló egykori különgép utasai valamennyien érintettek voltak abban az ügyben, mely a végzetüket okozta. A Kuala Lumpur és Peking közötti járaton viszont közel háromszázan utaztak, nincs az az ügy tehát, ami egy ekkora tömegmészárlást egyáltalán elképzelhetővé tehetne. Így nagy valószínűséggel kizárható ez a lehetőség is.

Lévén két afrikai (származású) férfiról szó, a legvalószínűbb mégis az, hogy egyszerű illegális bevándorlók lehettek, akiknek nem volt semmi közük a balesethez, az rajtuk kívüli okok miatt történt. De ez esetben is vannak kételyekre okot adó kérdések: miért Pekingen át utaztak Amszterdamba, miközben választhatták volna a kevésbé kockázatos, rövidebb, így olcsóbb közvetlen utat is?

Amíg meg nem találják a fekete dobozokat, nehéz lesz bármilyen következtetésre jutni. Ám az tény, hogy az egyik bűnös már megvan, s ez a Kuala Lumpur-i repülőtér biztonsági rendszere, illetve azok, akik azt működtetik. Az Interpol felháborodott nyilatkozatban ítélte el, hogy figyelmen kívül hagyták az útlevelek összehasonlítását az adatbázisukban szereplő ellopott vagy elveszett dokumentumokkal. És Peking is Malajziát vádolja, hisz nagyon sok polgára veszett oda.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.