Különutak a semmibe

  • Ara-Kovács Attila
  • 2012. szeptember 18.

Diplomáciai jegyzet

A gazdasági szemléletváltás nem baloldali vagy jobboldali, hanem – ha mindenáron ideológiát akarunk keresni hozzá, akkor a nyílt társadalmak belső mechanizmusaihoz illeszkedően – liberális kell hogy legyen. A nyugati demokráciákban nem lehet ettől elütő, unortodox vagy bármi más néven nevezett gazdasági vagy egyéb politikát csinálni eredményesen és büntetlenül.

Öt hónappal megválasztása után François Hollande francia elnök letette az asztalra gazdasági reformtervét – mások szerint mentőötleteinek szerkesztett változatát. Nem tudni róla, hogy uniós szinten egyeztetett volna bárkivel is – miként tette azt elődje, Nicolas Sarkozy, bár aztán az ő elképzeléseiből sem valósult meg túl sok. Viszont Hollande programja az Agenda 2014 címet viseli, ami óvatos optimizmusra és harsány gúnyra egyaránt okot adott a francia közéletben.

Az elnevezést a francia elnök nyilvánvalóan Gerhard Schröder volt német kancellár 2003-ban meghirdetett Agenda 2010-étől kölcsönözte. Első ránézésre ez biztató jelnek számít, hisz a schröderi kezdeményezés célja a német gazdaság irányváltása és módszereinek megváltoztatása volt, és nem mellesleg roppant sikeresnek bizonyult. 2003-ban persze senki sem gondolhatott még az öt év múltán bekövetkezett válságra, ám a német gazdaság – mint a kontinens instrumentálisan és kultúrájában is legfejlettebb mechanizmusegyüttese – érzékelte az addigi globális trend határait, és gyorsan adaptálódott a változó feltételekhez. Így köztudomásúlag ma a német vezetés számára már nem saját gazdasága okozza a legtöbb fejfájást, hanem az, hogy olyan környezetben kénytelen működni, amely nemcsak objektíve képtelen a modernizációra, de szubjektíve sincs arra felkészülve.

Amint korábban már megírtam: Schröder Agenda 2010-e kétségkívül a politikai baloldalról jött, de hagyományos értelemben sohasem volt baloldali. Alapvetően liberális programnak bizonyult, amihez a német jobboldal „felvilágosult készséggel” asszisztált, s amelynek belső logikájához Angela Merkel ma is feltétlenül igazodik.

Kérdés tehát, mennyiben tekinthetők liberálisnak Hollande elképzelései, s milyen mértékben tudja konszenzusosan – Európára és a nemzeti érdekekre koncentrálva – maga mellé állítani ideológiai vetélytársait?

Hogy ez utóbbival kezdjük: a Radikális Baloldal (PRG) – egy nevével ellentétben centrista párt – kivételével a programot gyakorlatilag minden politikai erő bírálja – még a Szocialista Párton belül is sok ellenzője akad az elképzeléseknek. A legnagyobb jövedelmek „szupermegadóztatásának” gondolata – 75% – máris felkorbácsolta a populista kedélyeket. A baloldal kevesli, hogy csak a leggazdagabbakról beszél a program, s nem a gazdagokról általában; a jobboldal pedig okkal figyelmeztet rá: Schröder nem a megszorítások kedvéért – azaz a puszta takarékoskodásért, a hiány mérséklésének céljából – vezetett be megszorításokat, hanem mindenekfölött a versenyképesség növeléséért.

Hollande nyilvánvalóan felismerte, hogy olyan konszenzust nem képes teremteni, mint német kollégája, így igyekezett (majdnem) mindenkinek megfelelni – legalábbis a baloldalon. Kilátásba helyezte a „munkahelyek flexibilitását”, azaz állások megszüntetését a munkafolyamat ésszerűsítésének függvényében, de mindjárt ezután az alkalmazotti bérek garantálását, mi több, a reálbérek megőrzésének fontosságát hangsúlyozta. Csak emlékeztetni szeretnék rá, a német alkalmazotti réteg – ha nem is zokszó nélkül, de – tudomásul vette: a jövő nem építhető a régi módszerekkel, tehát évekre le kell mondania a bérfejlesztésről, adott esetben bele kell nyugodnia abba is, hogy a bér valamelyest csökkenjen. Ma egy munkaóra költsége a franciáknál 12-13 euró, míg Németországban ennek csak a fele, 6-7 euró.

Az Agenda 2014 – figyelmeztet rá a Les Echos vezércikke – más célokat követ és más módszereket ajánl, mint az Agenda 2010, így aligha várható tőle, hogy orvosolja az alapproblémákat, fordulat meg végképp elképzelhetetlen – állapították meg máris a szakemberek.

Hollande törekvése, hogy az államháztartás éves hiányát 3 százalék alá szorítása, indokolt és érthető, de az adók növelése – 10-10 milliárdos bevétel a háztartásokra, illetve a vállalkozásokra kivetett új adókból, illetve az állami kiadások szintén 10 milliárdos csökkentése, összesen tehát 30 milliárd euró – a keresletet nem növeli majd, így a termelékenységnek sem fog kedvezni. Schröder tudta, hogy csak az adók csökkentése eredményezhet fellendülést, Hollande mégis ezzel ellentétes megoldást választott. Vajon miért?

A választ alighanem az a szemlélet rejti, mely a francia baloldalt olyannyira jellemzi manapság, s amely akadályozza Hollande-ot is, hogy országát elsősorban az unió részének tekintse, ne olyan entitásnak, melynek önmagát az unióval – és elsősorban Németországgal – szemben kell meghatároznia (hogy ne mondjam mindjárt: védenie). Ez nem feltétlenül „baloldali” látásmód persze, elvégre – a mostanitól ugyan egészen elütő körülmények között – François Mitterrand, Helmut Kohllal együtt, valaha motorja volt a kontinentális együttműködésnek és integrációnak.

A szocialista Mitterrand-nal és jobboldali elődjével, Sarkozyvel összevetve Hollande viszont inkább az otthoni barkácsolásban leli örömét, ahelyett, hogy a globális megoldások szabályaihoz igazodna. Vagyis nem látja be, hogy a gazdasági szemléletváltás nem baloldali vagy jobboldali, hanem – ha mindenáron ideológiát akarunk keresni hozzá, akkor a nyílt társadalmak belső mechanizmusaihoz illeszkedően – liberális kell hogy legyen. Mint amilyen előtte a jobboldali populista Sarkozy, vagy még korábban a baloldali pragmatista Mitterrand gazdasági szemlélete volt. Minden más alternatíva nemzeti különutakhoz, vagyis a semmibe vezet. A nyugati demokráciákban nem lehet ettől elütő, unortodox vagy bármi más néven nevezett gazdasági vagy egyéb politikát csinálni eredményesen és büntetlenül.

Figyelmébe ajánljuk